Last van een vrijdag brein?
Op de werkvloer
22-02-2019

Last van een vrijdag brein?

Ken je dat? Je haalt wel vaker drinken voor meerdere collega’s tegelijk en je kunt dan prima onthouden wat iedereen wil drinken. Behalve dan op vrijdag, dan gaat het mis. Óf iedereen krijgt thee óf je komt met een heel gevarieerd dienblad terug dat maar voor de helft klopt (als je geluk hebt). Herkenbaar? Fijn! Dan ben ik niet de enige!

Nu snap je waarschijnlijk wel dat ik dit op een vrijdag zit te tikken, op zo’n moment dat het drinken halen weer een breinbreker was. Wie wilde ook al weer wat? Koffie, thee, met een zoetje, wel/ geen melk, de koffie een boontje of twee sterker. Of lastpakken zoals ikzelf, die een cappuccino drinken met 1 boontje extra, een zoetje én een zakje kaneelthee erin. Dat gaat vandaag geheid mis.

Echt zo’n moment waarop ik zelf tips zou willen krijgen hoe ik m’n brein weer wakker kan schudden. Daarom ben ik voor mezelf wat tips gaan verzamelen die ik graag met je deel voor jouw vrijdag-brein.

Hocuspocus focus!

Hoe krijg je jouw vrijdag-brein weer in standje focus? Miranda deelt graag haar tips!

Neem pauzes. Loop weg van je werkplek, voor een paar minuten maar. Het liefste even de buitenlucht in, maar het is sowieso goed om in beweging te zijn. Je bloed gaat namelijk wanneer je stilzit naar het laagste deel van je lichaam en komt nauwelijks nog bij je brein. Hierdoor krijgen je hersenen minder zuurstof en die zuurstof is juist van belang voor je focus. Sta daarom elk uur even op zodat je bloed weer beter rond gaat stromen.

Drink voldoende. Thee is misschien lekker maar een glas koud water op z’n tijd is beter voor je focus.

Ban afleiding. Zet zoveel mogelijk (of het liefst alle) meldingen uit. Van je telefoon maar ook van je pc. Die melding rechts onderin van je e-mail bijvoorbeeld. Al die pop-ups zijn funest voor je focus. Check gewoon een aantal keren per dag je e-mail maar weg met die pop-ups.

Kauw. Bijvoorbeeld op een kauwgom. Door te kauwen kun je je namelijk langer concentreren. Of eet een banaan. In bananen zitten langzame koolhydraten, die zorgen voor een langere activatie van je brein. Ga jezelf niet volstoppen met snelle suikers. Daar krijg je echt spijt van. Een snelle suiker-boost geeft je namelijk een flinke suiker-dip waar je maar lastig uit komt. (Schreef ik na het eten van twee koekjes…)

Start groot. Pak, waar het kan, bulkwerk op. Door een tijdje hetzelfde te doen houd je je focus makkelijker vast dan wanneer je steeds moet schakelen tussen verschillende werkzaamheden. Overdrijf het niet want te lang hetzelfde doen werkt averechts. Vind voor jezelf de balans en bewaar de leukste taken voor het moment dat je de minste focus hebt. Door iets te doen wat je écht super tof vindt, heb je automatisch een betere focus.

Om terug te komen op het drinken halen: zet namen op het dienblad. Zo weet je in elk geval welk glas van wie was. Of gezelliger nog: zet er foto’s op in plaats van namen. Of haal lekker alleen voor jezelf drinken. Zo spoor je jouw collega’s aan om zelf drinken te halen en dus even te bewegen. Met andere woorden, zo help je ze met hun gezondheid én hun focus.

Dat waren ze dan. De tips die ik voor (en met) een vrijdagbrein kan bedenken. Ik moet zeggen dat ik tijdens het schrijven nog best een prima focus had. Jeej! Ook als je op maandag een vrijdag-brein hebt, kun je dit natuurlijk allemaal toepassen. Of op dinsdag, woensdag en zelfs op donderdag. Succes ermee! Het is bijna weekend dus nog heel even volhouden 😉

Miranda de Ruyter
Miranda de Ruyter
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!