terug

De top 5 ergernissen op kantoor

We brengen veel tijd door op kantoor. Soms nog meer dan thuis. En als je veel tijd met elkaar doorbrengt, ontstaan er ook ergernissen. Wat zijn nu de meest voorkomende ergernissen? Waar komen deze vandaan en hoe ga je ermee om?

Geloof

Lilian Woltering, deskundige op het gebied van zakelijke omgangsvormen, heeft onderzoek gedaan naar ergernissen op de werkvloer. In totaal ondervroeg ze 500 kandidaten naar hun werkomstandigheden en persoonlijke frustraties op de vloer. De lijst met vijf grootste ergernissen op de werkvloer ziet er volgens haar zo uit:

Ergernis 1: telefoon gebruiken tijdens vergaderingen of gesprekken

Mensen kunnen niet (lang) zonder hun telefoon. En lang is tegenwoordig al minder dan 10 minuten. De telefoon gaat overal mee naartoe en wordt gemiddeld om de 6 minuten bekeken. Een nog grotere ergernis is als de telefoon gebruikt wordt tijdens vergaderingen of gesprekken. Dat is onbeschoft en irritant, met name als jij een verhaal aan het houden bent. Het is storend als mensen iets anders aan het doen zijn: alsof de spreker niet belangrijk is.

Ons advies, laat je telefoon op de werkplek achter uit respect naar je collega’s. Is er iets wat je echt niet kan missen? Geef dit dan voor de start van de vergadering aan, dan kunnen je collega’s hier rekening mee houden.

Ergernis 2: mensen die hun afspraken niet nakomen

Het is bijzonder lastig werken en plannen wanneer een afgesproken deadline niet wordt gehaald. Vooral bij grotere projecten waar meerdere collega’s (en afdelingen) bij betrokken zijn. Goede communicatie is essentieel om een project te laten slagen. Lukt het om wat voor reden niet om je deadline te halen? Geef dit dan tijdig aan. Je collega’s kunnen er dan rekening mee houden en misschien kunnen ze enkele taken van je overnemen.

Ergernis 3: roddelen

Een roddel of slinkse grap over collega’s kan zeer verkeerd vallen, en veel meer schade aanrichten dan je in eerste instantie zou denken. Je collega kan zich buitengesloten voelen of de bal net zo hard terugkaatsen waardoor er vervelende situaties ontstaan. Probeer dit te voorkomen door zelf geen roddels te verspreiden en door niet mee te doen, als je collega’s aan het roddelen zijn.

Ergernis 4: het eindeloos cc’en van irrelevante mensen in je mails

Deze ergernis is duidelijk. Veel te veel onzinnige adres-informatie bij de kettingmails die iedereen in de werkgroep ontvangt. Dit is wellicht bedoeld om je in te dekken en te zorgen dat iedereen van de hoed en de rand weet, maar dat maakt het niet altijd duidelijker.

Doe daarom zelf niet mee aan kettingmails en stuur de informatie alleen naar diegene die er iets mee kunnen. Of stuur, zodra er beslissingen zijn genomen of keuzes zijn gemaakt, de uiteindelijke mails (met alle informatie) door naar de groep met een duidelijke ‘ter info’ vermelding.

Ergernis 5: te laat komen

Je hebt te laat komen en te laat komen. Dat kan iedereen gebeuren. Maar: het is belangrijk hoe je hiermee omgaat. Als je niets laat weten en een uur te laat verschijnt op een belangrijke vergadering, is dat een ander verhaal dan wanneer je goed communiceert als je iets later bent en na een kwartiertje binnen komt wandelen.

Bepaalde ergernissen zijn tijdloos, toch verandert de top 5 van ergernissen ieder jaar. Dit komt door verschillende trends en (technologische) ontwikkelingen. Zo’n 50 jaar geleden was het niet eens mogelijk om je telefoon mee te nemen naar een vergadering.

Een prettige werkomgeving begint bij jezelf. Wil je goede collega’s hebben, dan moet je zelf ook een goede collega zijn. Stoor jij je aan bepaald gedrag van je collega’s? Bedenk dan wat je zelf zou willen als een collega zich aan jou ergert. Waarschijnlijk wil je dan het liefst dat de betreffende collega je direct aanspreekt. Doe dit zelf dus ook. Ga het gesprek aan met je collega.

Probeer niet in de aanval te gaan, maar ga rustig het gesprek in. Doe dit persoonlijk en niet in een groep. Op die manier voorkom je dat anderen zich met het gesprek gaan bemoeien en je collega zich aangevallen voelt. Leg uit wat de ergernis is en geef voorbeelden wat zijn of haar gedrag met jou doet. Er is een kans dat de collega de feedback even wil laten zakken, maar zich daarna wel zal aanpassen.

Je zult merken dat deze methode werkt. Ook denk je waarschijnlijk: ‘had ik dit maar eerder gedaan’. Dus ben open en eerlijk naar elkaar toe en blijf in gesprek. Hierdoor zul je merken dat je werkgeluk nog meer zal gaan toenemen. Benieuwd naar hoe werkgelukkig jij nu bent? Doe onze test op testjewerkgeluk.nl.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!