
Van flexibele medewerker tot Werkgelukdeskundige - Het verhaal van Armelle
Wat als een tijdelijke opdracht via Driessen begint, kan zomaar het startpunt zijn van een…
Je herkent het vast wel: lekker doen waar je zin in hebt, geen wekker zetten en genieten van alles en iedereen om je heen. Tot die ene maandag weer komt. Je wekker loopt af, je gaat weer netjes gekleed op weg naar je werk. In het achterhoofd begin je al te denken: “Hoeveel mails zal ik hebben en wat moet dringend gebeuren?” Je start je laptop op, moet nadenken over je wachtwoord en toetst dit foutief in. Op de valreep schiet je te binnen dat je dit de laatste week voor je vakantie nog hebt gewijzigd en weet je het gelukkig weer. Je start je mail op en je ziet het cijfer van je inbox oplopen 105-106…201-202… BAM weg dat relaxte vakantiegevoel.
Je zou natuurlijk een out of office replay aan kunnen zetten waarbij je aangeeft dat je met vakantie bent en alle mails die je in die periode ontvangt worden verwijderd. Is het belangrijk, mail of bel me dan na mijn vakantie. Makkelijke oplossing maar niet in alle organisaties even werkbaar en klantvriendelijk. Een andere oplossing is om een collega te vragen je mailbox te beheren. De belangrijkste zaken kunnen dan al worden opgepakt en geprioriteerd. Heb je deze mogelijkheden niet, dan is het handig om te weten hoe je snel weer orde op zaken kunt stellen in je mailbox.
Hoe begin je dan aan je mail na de vakantie? Ik heb een handig stappenplan voor je:
Ben je nog in de periode vóór je vakantie? Bel wat meer en mail wat minder. Elke vraag die je dan al direct beantwoord krijgt scheelt weer minimaal één mail na je vakantie.
Neem rustig de tijd om even bij te praten met je collega’s. Vaak hoor en zie je dan al veel meer dan wanneer je direct in je mailbox duikt. Denk maar zo: wat al drie weken wacht kan meestal nog wel een dag of meer wachten.
Bronnen: avk.nl, secretary.nl
En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!