
Podcast #6 - Hoe ontwikkel jij je mensen voor de toekomst?
In een arbeidsmarkt waar goed personeel schaars is, wordt het steeds belangrijker om te investeren…
Vitaliteitsbeleid richt zich op het bevorderen van de fysieke en mentale gezondheid van medewerkers. Dit kan variëren van ergonomische werkplekken tot mentale coaching, en van sportprogramma’s tot flexibel werken. Een standaard aanpak werkt niet optimaal, omdat de behoeften per generatie verschillen. Maar ook binnen een generatie zijn er individuele verschillen: wat voor de ene medewerker goed werkt, hoeft dat voor de ander niet te zijn. Door zowel generatiespecifieke als persoonlijke behoeften mee te nemen, verhoog je niet alleen de gezondheid en tevredenheid van medewerkers, maar verbeter je ook de productiviteit en betrokkenheid binnen de organisatie. Laten we eens inzoomen op de 4 grootste generaties die zich nu op de werkvloer bevinden.
Babyboomers brengen veel kennis en loyaliteit mee. Ze zijn gewend aan structuur, maar ervaren soms uitdagingen op het gebied van technologie of fysieke belasting. Aandacht voor vitaliteit helpt hen fit en gemotiveerd te blijven richting de pensioengerechtigde leeftijd.
Hoe ondersteun je deze generatie?
Generatie X (1965-1980) vormt vaak de ‘ruggengraat’ van organisaties. Vaak bevinden ze zich in een drukke levensfase, waarin ze de zorg voor opgroeiende kinderen combineren met mantelzorg voor hun ouders. Dit kan hun energiebalans flink op de proef stellen. Een flexibel en individueel beleid rondom vitaliteit is belangrijk, zodat deze medewerkers zelf kunnen bepalen hoe en wanneer ze aan hun gezondheid werken.
Hoe ondersteun je deze generatie?
Lees meer over onze werkwijze Of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan
Millennials zijn opgegroeid in een digitale wereld en hechten veel waarde aan flexibiliteit, zingeving en een goede werk-privébalans. Ze zoeken werk met impact en stappen sneller over als ze zich niet betrokken voelen. De vele keuzes en hoge verwachtingen kunnen echter ook leiden tot stress en burn-outs. Werk is voor hen vaak een belangrijk onderdeel van hun identiteit.
Hoe ondersteun je deze generatie?
De nieuwste generatie medewerkers heeft nog weinig werkervaring, maar is opgegroeid met technologie en zoekt naar authenticiteit en diversiteit. Ze willen een dynamische werkomgeving waarin ze kunnen groeien en impact kunnen maken. Tegelijkertijd vinden ze lange termijn commitment soms lastig. Door de continue informatiestroom is deze generatie breed en internationaal, maar oppervlakkig geïnformeerd over allerlei gezondheidsaspecten. Vanwege de korte aandachtsspanne en de gewoonte om te multitasken, is vitaliteit in de vorm van een game mogelijk aantrekkelijk voor deze generatie.
Hoe ondersteun je deze generatie?
Iedere medewerker is uniek. Daarom werkt een vitaliteitsbeleid het best wanneer er ruimte is voor maatwerk. Een persoonlijk keuzebudget voor vitaliteit, waarmee medewerkers zelf kiezen hoe ze hun vitaliteitsbudget inzetten, biedt die vrijheid. Denk aan sportabonnementen, coaching, ergonomische voorzieningen of extra verlofdagen. Zo vergroot je betrokkenheid, motivatie en duurzame inzetbaarheid.
Bij Driessen brengen we deze behoeften in kaart met behulp van het huis van werkvermogen. Daarmee onderzoeken we samen met medewerkers wat zij nodig hebben op elk vlak van hun werkvermogen. Werkgeluk vormt daarbij het fundament – het uitgangspunt van alles wat we doen op het gebied van vitaliteit.
Wil je meer weten? Luister dan de podcast ‘Investeren in betrokken en gemotiveerde medewerkers’.
Meld je dan nu aan voor de Driessen nieuwsbrief.