
Van vinkje naar vonkje: het verschil tussen SROI 1.0 en 2.0
Social Return on Investment (SROI) staat steeds vaker op de agenda bij organisaties, en dat is een…
SROI is een meetinstrument dat de maatschappelijke waarde van een organisatie zichtbaar maakt. Het gaat hierbij niet om financiële winst, maar om de impact die een organisatie heeft op de samenleving. Met SROI laat je als organisatie zien hoe je bijdraagt aan een eerlijke en toegankelijke arbeidsmarkt.
Bij veel aanbestedingen is SROI inmiddels verplicht: een vastgesteld percentage van de contractwaarde moet worden ingezet voor maatschappelijke impact. Maar steeds vaker kiezen organisaties er zelf voor om SROI structureel in te zetten. Waarom? Omdat het loont – maatschappelijk én zakelijk.
De doelgroep van SROI bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vaak gaat het om personen die langer dan 3 maanden zonder werk zitten. Dit kunnen mensen zijn met een fysieke beperking, een arbeidsbeperking, of mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn verklaard. Ook personen met een werkloosheidsuitkering (WW) of een bijstandsuitkering vallen binnen deze doelgroep. Door deze groep een kans te geven, helpt jouw organisatie actief mee aan het verkleinen van de kloof tussen werkzoekenden en werkgevers.
Het toepassen van Social Return on Investment (SROI) biedt organisaties niet alleen de kans om maatschappelijke waarde te creëren, maar ook om strategisch voordeel te behalen. Door bewust mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te betrekken, dragen organisaties bij aan inclusie én versterken zij hun eigen positie. Hieronder staan de belangrijkste voordelen van SROI op een rij:
Nu je weet wat SROI is, waarom het zo belangrijk is en wie de doelgroep betreft, is het tijd om de handen uit de mouwen te steken en zelf aan de slag te gaan! Hoe kun jij SROI binnen jouw organisatie toepassen? Hier zijn een aantal voorbeelden die je kunt ondernemen om niet alleen aan de verplichtingen te voldoen, maar het ook in te zetten als kans voor je organisatie:
Als je vervolgens iemand uit de SROI-doelgroep in dienst neemt, is het belangrijk om ook binnen je organisatie aandacht te besteden aan inclusie en bewustwording. Zorg ervoor dat collega’s begrijpen wat deze nieuwe collega nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Dit versterkt niet alleen de onderlinge samenwerking, maar vergroot ook het succes van de plaatsing. Bij Driessen bieden wij ondersteunen hierbij met teamtrainingen en jobcoaching, zodat inclusie in de praktijk écht werkt. Neem contact op met inclusief@driessen.nl om de mogelijkheden te bespreken.
We spraken met Iphnan Bayoumi, adviseur Diversiteit en Inclusie bij afdeling Driessen Inclusief, het team binnen Driessen dat zich volledig inzet voor diversiteit en inclusie. We vroegen haar wat Driessen doet op het gebied van SROI: “Wij hebben gecertificeerde jobcoaches in dienst die de SROI-doelgroep begeleiden en ondersteunen. Daarnaast krijgen al onze recruiters trainingen op het gebied van diversiteit én specifiek rondom SROI. Het doel is dat iedereen met een open blik kijkt naar werkzoekenden of naar mensen die op dit moment aan de zijlijn staan.”
Iphnan vertelt dat Driessen intensief samenwerkt met Werkgeversservicepunten, het UWV en sociale werkbedrijven. Daarnaast worden er via initiatieven zoals de Driessen Foundation, ontwikkelprogramma Sterk aan het Werk en sociale koffiebar Jan & Koek maatwerktrajecten aangeboden. Hierbij worden mensen met een uitkering geholpen bij het vinden van een passende baan. Lees hier meer over de Driessen Foundation en haar initiatieven.
Ook stageplekken worden actief ingezet als instrument voor inclusie. “We bieden inclusieve stages aan studenten uit de SROI-doelgroep, bijvoorbeeld jongeren met een Wajong-indicatie of mensen met een extra ondersteuningsbehoefte.” aldus Iphnan. Ook noemt Iphnan het belang van een open benadering bij werving en selectie. Bij Driessen werken we voor bepaalde functies met open hiring. Dit betekent dat iedereen welkom is om te solliciteren, ook als je niet aan alle functie-eisen voldoet. Wel kijken we dan samen naar iemands competenties zodat we een goede match kunnen maken.
Tot slot benadrukt Iphnan: “Er zit ontzettend veel potentieel in de SROI-doelgroep. Het is een enorme kans voor organisaties om dat talent te benutten – én tegelijkertijd écht iets bij te dragen aan een inclusieve arbeidsmarkt.”
SROI is geen vinkje op een lijst – maar een kans om écht bij te dragen. Een kans om mensen perspectief te geven. En een kans om jouw organisatie sterker, diverser en toekomstbestendiger te maken.
Meld je dan nu aan voor de Driessen nieuwsbrief.