
Van vinkje naar vonkje: het verschil tussen SROI 1.0 en 2.0
Social Return on Investment (SROI) staat steeds vaker op de agenda bij organisaties, en dat is een…
De Banenafspraak is een afspraak tussen het kabinet en werkgevers om extra banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. Het doel is om de arbeidsmarkt inclusiever te maken en gelijke kansen te bieden aan iedereen, ongeacht eventuele beperkingen. Het kabinet wil dat mensen met een arbeidsbeperking vaker een baan bij een ‘gewone’ werkgever krijgen. Concreet betekent dit dat werkgevers voor 2026 samen 125.000 extra banen moeten realiseren:
Lukt het werkgevers niet om het afgesproken aantal banen te creëren voor mensen met een arbeidsbeperking? Dan moeten ze alsnog zorgen voor een minimumaantal werkplekken (een quotum). Dit heet de quotumregeling. De banenafspraak geldt voor alle werkgevers. De quotumregeling geldt voor bedrijven met 25 werknemers of meer.
De Banenafspraak is bedoeld voor mensen die moeite hebben om zelfstandig het minimumloon te verdienen. Denk aan:
Zij staan geregistreerd in het doelgroepregister van het UWV. Een baan telt mee voor de Banenafspraak als het gaat om een extra werkplek bij een reguliere werkgever voor iemand uit deze groep.
Veel werkgevers staan open voor een inclusievere werkvloer en willen graag bijdragen aan de Banenafspraak. Toch blijkt het in de praktijk vaak lastig. Niet door onwil, maar omdat ze onderweg tegen allerlei vragen en onzekerheden aanlopen, zoals:
Je staat er niet alleen voor. Vanuit onder andere gemeenten en het UWV is er goede begeleiding beschikbaar. Bij Driessen hebben we een gespecialiseerd team met adviseurs en jobcoaches die samen met jou zoeken naar passende oplossingen. Lees hier meer over onze kijk op inclusie en diversiteit.
Naast maatschappelijke impact en een inclusievere werkvloer, biedt de Banenafspraak ook concrete voordelen:
Sinds de start zijn er ruim 90.000 extra banen gerealiseerd. Een mooie prestatie, maar we zijn er nog niet. De private sector ligt op schema. De overheid blijft achter: sinds de start zijn er 11.634 extra banen gecreëerd, ver onder de doelstelling van 25.000 in 2026. Ook in de zorg en het onderwijs blijkt het lastig: werkdruk, onbekendheid en gebrek aan ondersteuning spelen hierin een rol. Het goede nieuws is dat er volop initiatieven zijn om deze kloof te dichten. Ook jouw organisatie kan een verschil maken.
De einddatum in 2026 nadert. Vanaf 1 januari 2026 treden er nieuwe regels in werking die de Banenafspraak vereenvoudigen en aantrekkelijker moeten maken voor werkgevers.
De regels rondom de Banenafspraak zijn nu nog complex, met aparte doelen voor overheid en bedrijfsleven en ingewikkelde tellingen. Het wetsvoorstel is aangenomen door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer en is gedeeltelijk in werking gesteld per 1 januari 2026. De wet maakt de Banenafspraak stapsgewijs eenvoudiger. De gezamenlijke doelstelling van 125.000 banen blijft bestaan, maar het onderscheid tussen overheid en bedrijfsleven en de nieuwe quotumregeling met inclusiviteitsopslag worden op een later moment ingevoerd via een afzonderlijk koninklijk besluit. De nieuwe quotumregeling vervangt de boete door een opslag op een bestaande premie en biedt een bonus tot € 5.000 per gerealiseerde baan van minimaal 25,5 uur per week. De exacte invoeringsdatum volgt via een afzonderlijk koninklijk besluit.
Per 1 januari 2026 gelden al enkele onderdelen van de nieuwe wet. Zo is het structurele loonkostenvoordeel voor werkgevers van kracht, zonder tijdslimiet en zonder dat een doelgroepverklaring nodig is. Ook is de doelgroep uitgebreid met onder andere mensen met een Wajong- of IVA-uitkering die werken met loondispensatie.
Denk breder dan alleen de standaardvacature. Een aangepaste functie, werkervaringsplek of leerwerktraject kan veel betekenen. Door open te staan voor maatwerk, maak je ruimte voor talent dat anders langs de zijlijn blijft staan. En het biedt kansen om in deze krappe arbeidsmarkt je personeelsplanning goed op orde te houden.
Wil je weten wat de Banenafspraak betekent voor jouw organisatie? Of ben je benieuwd naar inspirerende praktijkvoorbeelden binnen jouw sector? Neem contact op met team Inclusief van Driessen. We denken graag mee over een praktische en haalbare aanpak die past bij jouw organisatie. Neem contact met ons op.
Meld je dan nu aan voor de Driessen nieuwsbrief.