Zitten én bewegen: het kan!
Leestijd: 3 minuten

Zitten én bewegen: het kan!

Lang zitten is niet gezond. Te lang zitten vergroot zelfs de kans op zo’n 24 chronische aandoeningen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Maar het valt lang niet altijd mee om zitgedrag en -gewoontjes te veranderen. Dus wat kun je doen om gezonder te zitten?

Tip nummer 1 is heel simpel: sta elke 20 minuten een keer op. Het opstaan zelf is door de verandering van houding effectiever dan een stukje lopen. Ga bijvoorbeeld even staan wanneer je iets aan je collega vraagt.

Vriendelijke reminders

Vind je het moeilijk om te bepalen wanneer je even moet gaan staan? Of wanneer je een pauze in moet lassen? Dan is er tegenwoordig zogenaamde ‘pauzesoftware’, zoals Workrave, CtrlWORK en MacBreakZ. Deze software helpt bij preventie van RSI, maar werkt bijvoorbeeld ook tegen mentale vermoeidheid. Zo’n pauzeprogramma herinnert je regelmatig om micro-pauzes te nemen. Dit zijn pauzes van ongeveer 20 seconden, waarbij de doorbloeding zich kan herstellen. Door alleen al het aannemen van een andere houding gedurende de pauze verbetert je doorbloeding. Oefeningen zoals met je schouders draaien en je even uitrekken maken micropauzes nog effectiever.

Sommige mensen vinden pauzesoftware irritant omdat je computerscherm op slot springt. Ik moet bekennen dat ik de micro-pauze vaak wegklik en doorga met waar ik mee bezig was. Zo is pauzesoftware niet erg zinvol natuurlijk. Dus: na het schrijven van dit blog ga ik m’n leven beteren, niet meer wegklikken dus!

Lekker én gezond zitten

Nog vrij nieuw op de markt is het Darma-zitkussen. Deze checkt je houding, stressniveau en geeft via de desktop of app advies en reminders als het bijvoorbeeld tijd wordt om even op te staan. Zelf heb ik gewerkt met de BalanceBall. Het grote voordeel van een BalanceBall is dat je niet verstijfd zit omdat je lichaam zichzelf constant moet corrigeren. Een BalanceBall activeert de core en rugspieren om een goede houding aan te houden. Je traint automatisch je evenwicht, spiercoördinatie en je houding. Je bent dus ineens best sportief bezig zonder het direct door te hebben. En dat in de baas z’n tijd!

Extra voordeel: je hebt je workout-buddy altijd op je werkplek. Je kunt zo makkelijk wat ontspannings- of bewegingsoefeningen doen. Maar let wel: een BalanceBall is niet geschikt als volledige vervanging van een bureaustoel. Wissel bijvoorbeeld door een half uur op de bal te zitten en dan een uur op je bureaustoel. En áls je een BalanceBall gaat gebruiken let dan op dat je bekken net zo hoog zijn als je knieën, zodat je bovenbenen recht staan. Kies dus het juiste formaat bal.

Persoonlijk vind ik het nadeel van een BalanceBall het aanschuiven aan je bureau. Dit gaat niet zo makkelijk als je zou denken. Het levert overigens wel hilarische momenten op voor je collega’s…

En ook nog bewegen!

Speciaal voor kantoorpersoneel heeft ‘VelDon in bedrijf’ de FlexChair ontwikkeld. Deze kruk zorgt ervoor dat je zittend beweegt met als voordeel dat je coördinatie en stabiliteit verbeteren, sportieve prestaties toenemen, het zittend werk langer wordt volgehouden, diepe rug- en buikspieren worden getraind, een pijnlijke en stijve rug minder wordt of klachten zelfs helemaal verdwijnen. Klinkt best goed toch?

Veel fysiotherapeuten hebben inmiddels een FlexChair. Je kunt daar advies inwinnen en de FlexChair uitproberen. Ook voor een BalanceBall kun je bij de meeste fysiotherapeuten terecht.

Miranda de Ruijter
Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *