Wintertijd
Gezond & bewegen
25-10-2019

Wintertijd

De klok verzetten wekt vaak discussies op maar ik hou ervan. Wat betreft de wintertijd dan. Een persoonlijk hoogtepuntje van oktober: een uurtje langer slapen! Maar wat zijn eigenlijk de (negatieve) effecten en wat kun je doen om daar zo min mogelijk last van te hebben?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de zomer heerlijk! Een feestje hier, een drankje daar en op tijd de barbecue aan. Maar wanneer de klok verzet wordt naar wintertijd wordt bij mij ook een knop omgezet. Tijd voor theetjes en dekentjes, de haard aan en oh die warme chocolademelk. En vergeet dat uurtje extra slaap niet!

Geschiedenislesje

Oorspronkelijk is het verzetten van de klok bedacht om minder kaarsen/ brandstof te verbruiken. Goed voor de natuur en de portemonnee. Een idee van George Vernon Hudson die in 1895 met het voorstel kwam om de klok in de zomer twee uur vooruit te zetten (stel je voor!).

De eerste keer dat de klok daadwerkelijk verzet werd was in 1916, al is dat in 1945 weer teruggedraaid. De oliecrisis in 1973 was aanleiding om opnieuw de zomer- en wintertijd te gaan hanteren maar pas sinds 1977 houden we het verzetten van de klok ook in Nederland stug vol.

De effecten vandaag de dag

Het verzetten van de klok heeft ook effect op onze interne klok, ons dag- en nachtritme. Nu is dat met de wintertijd nog niet zo’n probleem, je hebt misschien op zondagochtend een heerlijk uitgerust gevoel van dat extra uurtje. De zomertijd daarentegen levert voor veel van ons wat kleine oogjes op. Een week lang.

Toch heeft ook de wintertijd op veel mensen effect. Je vangt namelijk minder zonlicht en die zonnestralen zijn al schaarser in de winter. Dat betekent ook minder vitamine D en dus minder energie als je een beetje pech hebt.

Een dip-loze winter

Als je kijkt naar hoe het puur natuur zou gaan, zonder wekker (een halleluja-leventje als je het mij vraagt), dan gaan we slapen wanneer het donker wordt en worden we wakker met de merels, wanneer het daglicht je wakker maakt. Voor de meeste mensen is dit natuurlijk niet weggelegd.

Wat kun je dan doen om de wintertijd dip-loos door te komen? Probeer in elk geval wat daglicht mee te pikken. Als het kan, ga dan op de fiets naar je werk. Ja het is fris maar daar zijn winterjassen en handschoenen voor. De zonnestralen die je meepikt zijn goed voor je energie en je humeur. En hé, je kunt de sportschool vanavond overslaan en eerder met dat dekentje op de bank ploffen!

Zorg vooral voor een vast ritme. Sta op een vaste tijd op en ga ook op een vaste tijd naar bed. Daarmee bedoel ik niet dat je in de winter niet naar feestjes kunt gaan maar probeer een ritme te vinden, daar heeft je energielevel baat bij.

Een tip van een neuroloog aan het HMC: Ga meteen vanaf zondag over op de nieuwe tijd. Sta op zoals je gewend bent en eet op dezelfde tijdstippen. Denk dus niet “ik eet over een uurtje wel”.

Toch een dip? Lees dan ook Uit je dip!

Bron:

Miranda de Ruyter
Miranda de Ruyter
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!