Vitaal blijven? Neem een kantoorpuppy!
Leestijd: 3 minuten

Vitaal blijven? Neem een kantoorpuppy!

Het is een feit. Wij Nederlanders zitten te veel en dat vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Daarom adviseert de Gezondheidsraad om wat vaker op te staan en een rondje te gaan lopen en om iedere week minstens 150 minuten te bewegen. Kortom: we moeten vitaler worden!

Maar waar haal je de tijd vandaan? ’s Ochtends vroeg op om naar je werk te gaan, ergens halverwege de kinderen bij school of het kinderdagverblijf afgooien en hup weer door. Van afspraak naar afspraak, tussendoor achter je bureau je mail bijwerken en een telefoontje plegen. O ja, snel even je lunch achter de computer opeten en voor je het weet is het weer tijd om naar huis te gaan. Boodschappen, koken, opruimen. Pfff, voor je met je kopje koffie op de bank kunt gaan zitten is het al snel negen uur. En dan zou je nog ergens de tijd vandaan moeten halen om te gaan sporten? Je bent blij dat je eindelijk zit. Iets wat je eigenlijk de hele dag al hebt gedaan…

Je werk omvat een groot deel van je dag. Hoe komen we dan toch aan voldoende beweging? Het antwoord is simpel: een kantoorpuppy! Een puppy moet minstens vijf keer per dag worden uitgelaten, dus dan heb je direct 10 minuten beweging per uitlaatrondje te pakken. Weer of geen weer, je hebt geen excuus meer om niet te gaan wandelen. Even je gedachten op nul zetten, zodat je daarna weer fris kunt opstarten.

Is een kantoorpuppy geen optie? Met deze tips kun je ervoor zorgen dat je tijdens je werk werkt aan jouw vitaliteit:

  • Haal ieder uur wat te drinken voor jezelf en je collega’s. Je beweegt niet alleen meer, je haalt zo ook nog eens makkelijker de aanbevolen 1,5 liter per dag. En niet te vergeten: door het vele drinken moet je ook vaker een bezoekje brengen aan het toilet. Toch weer wat extra beweging.
  • Doe bij ieder toiletbezoek eens 10 squats.
  • Loop naar je collega in plaats van een mailtje te sturen.
  • Een prima oefening voor achter je bureau: het aanspannen van de bilspieren. Knijp je billen samen, houd dat 5 tot 10 seconden vast en ontspan dan weer. Je kunt de oefening zo vaak doen als je wilt, niemand die het zal merken.
  • Een leuke oefening voor als je een bureaustoel met wieltjes hebt. Rij je stoel een stukje naar achter en grijp de tafel vast met uitgestrekte armen. Til je benen op (zodat je je buikspieren aanspant) en trek jezelf naar het bureau en weer terug.
  • Stilzitten is dus uit den boze, maar niet als het op een onzichtbare stoel is. Ga met je rug tegen een muur staan en zak door je knieën alsof je gaat zitten. Probeer dit 30 tot 60 seconden vol te houden. Echte bikkels werken natuurlijk altijd al in die houding 😉.

Durf jij de uitdaging aan?

Ben jij ook bezig met vitaliteit op het werk? Wij vinden het leuk als jij jouw vitale moment met ons deelt op Facebook of Twitter via de hashtag #DriessenVitaal. Hiermee maak je kans op een activity tracker met touchscreen en hartslagmeter!

Maandag 2 oktober worden de winnaars bekend gemaakt. Ga jij de vitale uitdaging met ons aan?

Bron: RTL Nieuws

Machela van Poppel
Machela van Poppel
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als communicatieadviseur.
Meer over Machela

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *