Van ‘what the hell’ naar een écht gelukkiger nieuw jaar
Leestijd: 4 minuten

Van ‘what the hell’ naar een écht gelukkiger nieuw jaar

De meeste goede voornemens worden in de eerste week van januari al verbroken. Ja, echt. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben gewoon opgehouden met het maken van goede voornemens. Of in ieder geval met het maken van goede voornemens voor het nieuwe jaar. Ik ken mezelf namelijk. Ik hou me er toch niet aan. Binnen no time heb ik de belofte aan mezelf verbroken en vanaf dan is het alle remmen los onder het mom van ‘het is me toch al niet gelukt’. Geen hoge verwachtingen, geen grote tegenvallers; een gelukkig leven. Toch?

Het klinkt een beetje negatief, maar dit is natuurlijk wel hoe het werkt. Als je geen (te) ambitieuze doelen voor jezelf stelt, kun je eigenlijk ook niet falen. Toch is dit wat we wel vaak doen als we goede voornemens maken. ‘Vanaf 1 januari ga ik 3 keer per week sporten’, ‘Vanaf maandag stel ik niets meer uit en pak ik alles meteen op’ of ‘Vanaf volgende week ga ik écht gezond eten en niét meer snoepen’. Wie (her)kent het niet? Ambitieuze doelen als je nu nooit sport, alles uitstelt en geen snoepje kunt afslaan. Maar waarom doen we (onszelf) dit (aan) dan?

We zijn misschien wat té optimistisch ingesteld. Dat is positief, maar in de context van goede voornemens misschien niet zo. Ieder jaar weer zullen we dezelfde goede voornemens maken, die we ieder jaar weer niet zullen waarmaken.

Van ‘what the hell’ naar een écht gelukkiger en gezonder nieuw jaar

Helemaal geen goede voornemens meer maken zou zomaar eens de start kunnen zijn voor een écht gelukkiger en gezonder nieuw jaar, aldus een gedragsdeskundige van de London Business School. Het maken van strikte goede voornemens leidt uiteindelijk namelijk tot slechtere resultaten dan wanneer we die voornemens helemaal niet gemaakt hadden. Als je niet met jezelf afgesproken hebt dat je ‘3 keer in de week gaat sporten’, voelt het niet als falen wanneer je op zaterdag pas voor de eerste keer gaat sporten. Dan voelt het goed dat je überhaupt gaat sporten, het motiveert je. Wanneer je dit wél met jezelf afgesproken hebt en je bent op zaterdag nog niet geweest, dan krijg je te maken met het ‘what the hell’-effect: jezelf helemaal laten gaan omdat het ‘toch al niet gelukt is’. Hey, dat komt me bekend voor.

Volgens de gedragsexpert van de London Business School hangen er drie belangrijke gevolgen aan (te) ambitieuze goede voornemens:

  • We laten ons veel sneller en gemakkelijker gaan: what the hell, ‘het lukt toch niet’.
  • Als het even niet gelukt is, duurt het veel langer voordat we ons goede voornemen weer oppakken. We slaan gerust een week of maand over.
  • We geven het sowieso veel sneller helemaal op: omdat we ons vanaf dag 1 eigenlijk al niet aan het goede voornemen gehouden hebben, kunnen we het net zo goed helemaal laten zitten.

Hartstikke zonde! Goede voornemens voor niets en belangrijker nog: een gevoel van falen voor niets. Als we geen goede voornemens hadden gemaakt, of op zijn minst minder ambitieuze, dan zouden we op Blue Monday een stuk gelukkiger zijn.

Blue Monday

De meest deprimerende dag van het jaar

Ieder jaar, op een maandag in de maand januari, is het weer Blue Monday. Welke maandag precies? Tsja, dat is de grote vraag. Er hangt namelijk een behoorlijke formule aan vast. Gezien mijn niet al te sterke achtergrond in wiskunde, ben ik van de meeste hits op Google uitgegaan en komt het erop neer dat het vandaag, 16 januari 2017, wederom Blue Monday is. De meest deprimerende dag van het jaar. De gezelligheid van de feestdagen is nog slechts een herinnering, de vakantie is nog lang niet in zicht, het is donker, het is koud, het is de eerste dag van een nieuwe werkweek en: we hebben onze goede voornemens niet waar weten te maken.

Oplossing: geen goede voornemens meer maken dus. Of in ieder geval niet met als doel dat het nieuwe jaar ‘een frisse start’ wordt waarin je je leven eens helemaal om gaat gooien. Dat zou ons volgens de gedragsdeskundige écht gelukkig maken en Blue Monday niet meer zo ‘blue’.

Eigenwijs? Of eigenwijs optimistisch?

Goed, ik kan me voorstellen dat er nog steeds mensen zijn die wel graag goede voornemens maken. Je wil jezelf ten slotte wel uit blijven dagen. Dus: als je dan toch goede voornemens wil maken…

  • Bekijk je mislukkingen uit het verleden (zowel door omstandigheden als door persoonlijke oorzaken) en houd deze tegen het licht.
  • Bekijk hoe je deze mislukking om kunt zetten in een succes: van overambitieus naar realistisch ambitieus.
  • Zorg dat je goede voornemens niet te lastig waar te maken zijn op dagelijkse basis. Wat zijn je dagelijkse bezigheden? En hoe kun je hier omheen werken?

Bronnen: London.eu
Bron afbeelding formule: Thesun.co.uk

Jessi Gruszka
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als business development manager bij Driessen.
Meer over Jessi

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *