Structuur in communicatie: de drie van Driessen
Op de werkvloer
Leestijd: 3 minuten

Structuur in communicatie: de drie van Driessen

Een paar weken geleden hadden mijn ouders hun huwelijksjubileum. Met het hele gezin zouden we gezellig wat gaan eten. We hadden besloten dat het niet handig was om met drie auto’s te gaan dus ik stond bij mijn ouders voor de deur om samen naar mijn zus te rijden, zoals we hadden afgesproken (dacht ik). Wat denk je, niemand thuis! 

Ik vermoedde dat mijn ouders al bij mijn zus waren en toen ik mijn moeder belde, werd mijn vermoeden bevestigd. Wat bleek, we hadden telefonisch afgesproken dat ik ze zou ophalen. Echter hadden we via Whatsapp op een later moment afgesproken dat we op een bepaalde tijd bij mijn zus zouden zijn. Leuk gevalletje miscommunicatie, klinkt vast bekend toch?

Elke dag bespreken we dingen met elkaar en maken we afspraken. Over wie de afwas doet en hoe laat we ergens afspreken met vriendinnen. Ook op het werk ben je dagelijks bezig met overleggen en afspraken maken. Wie pakt welke taak op en wanneer moet deze taak afgerond zijn? Hoe laat gaan we lunchen?

Afspraken nakomen

Meestal zijn deze afspraken zo vanzelfsprekend dat je er niet eens bij stil staat. Tot het moment dat een afspraak niet wordt nagekomen of dat jij een afspraak niet kan nakomen, om welke reden dan ook. In ons privé leven lossen we dit gemakkelijk op door het bespreekbaar te maken, zoals ik bij mijn ouders deed. Op het werk lijkt dit lastiger te zijn. Het zijn natuurlijk je collega’s en dat voelt toch anders dan je familie en vrienden.

Lees ook: Give it back! De kracht van vragen om feedback

Tijdens de jaarpresentatie van 2017 werd de “drie van Driessen” geïntroduceerd door Jeroen Driessen. De drie van Driessen bestaat uit drie elementen: bespreken, afspreken en aanspreken. Het is relatief eenvoudig opgezet en kan daardoor bij iedereen structuur bieden in de onderlinge communicatie. Hieronder licht ik kort toe wat de drie elementen inhouden vanuit een professioneel oogpunt:

    1. Bespreken: ben open naar elkaar wat je wensen en je capaciteiten zijn. Bijvoorbeeld, als je geen of juist wel ruimte hebt om een bepaalde taak in de ochtend te doen, geef dit dan aan.
    2. Afspreken: maak concrete afspraken over hetgeen wat is besproken. Verdeel bijvoorbeeld de taken en hang er een deadline aan. Dit maakt het makkelijker om de afspraken te bewaken. Weet je al dat je de deadline niet gaat halen? Maak dat gelijk weer bespreekbaar. Op deze manier kunnen (nieuwe) haalbare afspraken gemaakt worden.
    3. Aanspreken: wanneer een gemaakte afspraak niet (volledig) is nagekomen, spreek je collega er dan op een positieve manier op aan en kijk samen hoe deze afspraak alsnog kan worden opgevolgd.

Het is soms lastig om een collega aan te spreken, dat vind ik zelf ook. Ik wil mijn collega niet het gevoel geven dat ik hem of haar controleer. Toch is het van belang dat we elkaar op een positieve manier kunnen aanspreken. Je helpt je collega meer inzicht te krijgen in zijn of haar capaciteiten en daardoor kunnen bij een volgende keer meer haalbare afspraken worden gemaakt.

Bovendien vind ik het fijn dat iemand me soms helpt de deadlines te bewaken, daar zijn we tenslotte een team voor!

Maria Adriaans
Maria Adriaans
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Maria

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!