Stop met geforceerd positief denken!
Leestijd: 4 minuten

Stop met geforceerd positief denken!

Voor de positieve denkers onder ons klinkt het misschien gek, maar de pessimisten van deze samenleving zijn over het algemeen gelukkiger dan de positiviteitsgoeroes. Huh? Ja, echt. Pessimisten zijn realistischer en minder geforceerd. En dat helpt, want als we eerlijk zijn: de realiteit kan nu eenmaal keihard zijn. De nare dingen horen helaas bij het leven. Dat kun je niet onderdrukken met ‘positive thinking’. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat je het voor jezelf juist heel moeilijk kunt maken wanneer je geforceerd positief probeert te denken.

We doen het al jaren: geforceerd positief denken

We worden ermee doodgegooid: optimisme. Workshops, evenementen en hele jaarprogramma’s die beloven dat we alle dagen van het jaar succesvol kunnen zijn. Als je maar positief denkt, gelooft in jezelf en de schouders eronder blijft zetten. Als je ’s ochtends in de spiegel maar tegen jezelf zegt dat je een “topper” bent en je alles aankunt wat er op je pad komt. Niet gek, want het is een techniek die al tientallen jaren gebruikt wordt. Norman Vincent Peale schreef er in 1956 al een boek over: ‘The Power of Positive Thinking’. “Stamp in je hoofd dat je een succesnummer bent.”

Maar nu blijkt positief denken helemaal niet zo goed te werken als gedacht. Onderzoek toont zelfs aan dat het onderdrukken of wegwuiven van negatieve gevoelens (of: geforceerd positief denken) geen goed idee is. Het zorgt er juist voor dat je meer moeite hebt met het verwerken van de nare dingen in het leven. Het duurt langer én het voelt heftiger. Ras-pessimist Maarten van Rossem noemt die conclusie logisch: “Zwartkijkers zijn voorbereid op teleurstellingen, anderen niet.”

Denk niet aan een roze olifant

Negatieve gevoelens en gedachten wegstoppen werkt niet, dat is een feit. Vergelijk de negatieve gevoelens met een strandbal die je onder water probeert te houden. Hoe dieper je de bal weg probeert te drukken, hoe harder hij even later weet omhoog spat. Of vergelijk het met het veelgebruikte voorbeeld van ‘de roze olifant’. Probeer de komende minuut niét aan een roze olifant te denken. Dat lukt niet.

Het “onder water duwen” van negatieve gedachten met positief denken heeft hetzelfde effect. De gedachten komen niet alleen toch terug, ze komen met meer kracht omhoog. Olivier Burkeman schreef daarom een boek over “het tegengif” (voor mensen die een hekel hebben aan positief denken). Hij kan rekenen op bijval van tal van onderzoeken.

Pas je pessimisme strategisch toe

“In eerste instantie vroeg ik me af hoe pessimistische mensen het zo goed deden ondanks hun negatieve instelling. Na een hele tijd pas begon ik te beseffen dat ze het zo goed deden dankzij hun pessimisme…” – Julie Norem & Nancy Cantor in ‘Defensive Pessimism: Harnessing Anxiety as Motivation’.

Ook Julie Norem schreef er een boek over: ‘The Power of Negative Thinking’. Hierin helpt ze pessimisten niet om hun negatieve gedachten om te zetten in ‘positive thinking’, maar ze biedt juist handvatten om de negatieve gedachten wat verder uit te werken. Zo vraagt ze je je negatieve gedachten te ontleden en er dieper op in te gaan. Je moet ze concreet en realistisch maken. Wat is het ergste dat je kunt bedenken? Daarna moet je je bedenken hoe realistisch dat scenario is en hoe groot de kans is dat het daadwerkelijk op die manier gaat gebeuren. Waarschijnlijk niet heel groot.

Maar haar theorie is niet alleen geschikt voor momentopnames. Het is ook bedoeld voor mensen die zich over het algemeen veel zorgen maken. Ze raadt aan om dan jezelf steeds de vraag te stellen: heb ik nu een probleem? Waarschijnlijk niet. Meestal gaan je zorgen en pessimisme over zaken die (mogelijk) in het verschiet liggen en waarvan je de uitkomst (nog) niet kent. Of over zaken uit het verleden waar je al lang geen invloed meer op hebt. Door jezelf deze vraag te stellen maak je je negatieve gedachten concreet én ontkracht je ze.

Conclusie: probeer geen optimist te zijn en je pessimisme te onderdrukken, maar gebruik je pessimisme als iets positiefs zoals motivatie en realistisch. Laat de optimisten optimistisch zijn en blijf zelf (strategisch) pessimistisch en gij zult een gelukkig leven leven.

Bronnen: RTLnieuws.nl, Assertief.nl
(www.assertief.nl/negatief-denken-omzetten-naar-positief)

Jessi Gruszka
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als business development manager bij Driessen.
Meer over Jessi

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *