Sport jezelf slim en gelukkig
Gezond & bewegen
08-01-2019

Sport jezelf slim en gelukkig

Het nieuwe jaar is net begonnen. Vorig jaar heb ik last gehad van een hardnekkige blessure en daarom is mijn voornemen dit jaar weer meer te gaan sporten. In ons vak zitten wij veel, dus in balans zijn met bewegen via sporten is wenselijk. Misschien is dit herkenbaar voor jou?

Al jaren merk ik dat sporten ervoor zorgt dat ik lekker in mijn vel zit en dat ik beter presteer in mijn dagelijkse werkzaamheden. Sport je veel of heb je een actieve leefstijl? Dan zal dit niet alleen je vaardigheden verbeteren, maar ook je zelfvertrouwen en zelfstandigheid vergroten.

Nog meer sportieve voordelen

Bewegen is niet alleen goed voor je botten en spieren, maar houdt ook je hart en bloedvaten in conditie. Zeker als je het combineert met onder meer gezonde voeding. Daarbij helpt dagelijks lichamelijk actief zijn om spanningen los te laten.

Wanneer je goed beweegt, produceert je lichaam onder andere endorfines die bijvoorbeeld stresshormonen bestrijden. Plus je lichaam maakt ook nog eens feelgood hormonen aan die je vrolijk stemmen. En uiteraard krijg je daar ook energie van!

Fysiek en mentaal in balans met sport

Sporten is niet alleen goed voor je fysieke gezondheid, maar ook voor je geest. Je kunt even ontladen, je werk vergeten of juist creatieve denkprocessen in gang zetten. Met sporten kun je ook je brein trainen. Oftewel, met sporten wordt je slimmer! Hieronder daarvan een aantal voorbeelden.

Een besluit graag!

Om je hersenen te laten werken hebben ze zuurstof nodig. En wat blijkt? Bij mensen die sporten stroomt er meer zuurstof door belangrijke gebieden van hun hersenen, onder andere in het gebied waar de besluiten worden genomen. Ben je dus weleens besluiteloos over iets? Ga dan lekker sporten!

Focus

Als je sport dan focus je jezelf. Vooral het uitvoeren van bijvoorbeeld krachtoefeningen vereist veel concentratie; hoe voer ik de oefening goed uit? Hoe krijg ik dit gewicht nog omhoog en hoe kan ik mijn series hiervoor volhouden? Hoe vaker je gerichte krachtoefeningen uitvoert, des te beter jij jezelf kan focussen en voor afleidingen van buitenaf kunt afsluiten. Dit zal dus ook ten goede komen in je prestaties op je werk.

Sneller schakelen en productiever!

Vanaf vandaag geen excuses meer, niet sporten omdat het te druk is op je werk is geen goed argument meer. Je blijkt namelijk 23 procent (dat is bijna een kwart!) productiever te zijn op de dagen dat je sport. Ook hier geldt: bewegen verhoogt de hoeveelheid zuurstof naar de hersenen, dit verhoogt je energie en alertheid en stelt je dus in staat om sneller te denken en te schakelen.

Vergroot je geheugen

Snelheidstrainingen verbeteren je leervermogen. En dan vooral op het gebied van je geheugen. Tijdens sporten op hoge intensiteit nemen de hoeveelheden BDNF (dat is een eiwit dat de groei en overleving van de zenuwcellen in je hersenen bevordert), dopamine en adrenaline allemaal toe. Volgens onderzoekers zijn deze stoffen verantwoordelijk voor het verbeteren van je geheugen.

Oriëntatie

Hoezo zijn vrouwen (over het algemeen) niet zo goed in kaartlezen? Door te moeten nadenken over hoe je moet bewegen en hoe je moet rennen over een veld of door een gebied, om je tegenstanders heen of om bepaalde voorwerpen heen, verbeter jij je vermogen om ‘mentale rotaties’ uit te voeren en daarin keuzes te maken. Je ruimtelijk inzicht gaat door sporten vooruit. Dit helpt je bij het lezen van kaarten, navigeren door het verkeer en heeft dus een positieve invloed op je dagelijkse leven!

Duursporten

Vooral duursporten verbeteren het vermogen om lange taken te volbrengen. Sport je langer dan een uur, dan train je naast je lichaam ook je geest. Je wilt misschien liever iets anders doen, maar je zet door en maakt je duurtraining af. Deze training van je geest en de overwinning op jezelf helpen je in je werk of studie, met lange termijn plannen en doelen. Dit geeft je ook in je werk een goede portie uithoudingsvermogen.

Sporten brengt iedereen vele lichamelijke voordelen, maar ook zeker mentale voordelen. Je wordt er gelukkiger, productiever maar zeker ook slimmer van. Allemaal voordelen die jij goed kan gebruiken om er een fijn, gezond en succesvol 2019 van te maken. Zet ‘m op!!

Bronnen: Glow magazine, Sonnevelt Opleidingen en Spelbepalers.

Edwin Jansen
Edwin Jansen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als locatiemanager in Breda.
Meer over Edwin

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!