Recruit jezelf via sociale media
Personal branding
Leestijd: 3 minuten

Recruit jezelf via sociale media

Sociale media, LinkedIn en Facebook in het bijzonder, zijn voor recruiters een wezenlijk instrument geworden bij het werving- en selectietraject. Op deze online sociale kanalen is vaak veel persoonlijke en professionele informatie over jou te vinden. Een recruiter zal deze informatie meenemen in de keuze om je wel of niet uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Je cv of motivatiebrief is dus niet meer het enige middel om op gesprek uitgenodigd te worden voor die leuke baan.

Sociale media ter ondersteuning van je cv

Je kunt sociale media heel goed gebruiken om het beeld wat recruiters krijgen bij het zien en lezen van je cv en motivatiebrief te verstevigen. Dan moet je het wel goed inzetten natuurlijk. Ben dus altijd scherp in wat je wel en niet laat zien op je sociale kanalen.

Als je het goed inzet en bewust bepaalt wat je laat zien en wat je vertelt, kun je je zelfs sterk onderscheiden van anderen op de ‘sollicitantenmarkt’. Zo kun je sociale kanalen zoals LinkedIn, Instagram, Facebook of een (persoonlijk) blog inzetten om je persoonlijkheid, kennis en ervaring te demonstreren en jezelf als persoon extra uit te drukken.

Zet ze slim en bewust in

Gebruik je sociale kanalen natuurlijk wel slim. Dat wil zeggen: blijf authentiek en weet wat je op de verschillende kanalen deelt. LinkedIn kun je bijvoorbeeld gebruiken om je kennis en ervaring te delen, terwijl je Facebook weer veel beter in kan zetten om je interesses en persoonlijkheid te presenteren. Benadruk, als het even kan, de punten die aansluiten bij de richting waarin je solliciteert.

Blijf daarnaast ook altijd positief. Waarom zou je negatieve zaken over personen of organisaties delen? Dat kan enkel in je nadeel werken. Organisaties en recruiters associëren dit met een negatieve persoonlijkheid en ‘zeurderige’ types (ook wel ‘de roddelaars’: personen die niet rechtstreeks met collega’s/leidinggevenden communiceren).

Lees ook: de 10 collega’s die je niet kunt missen!

Natuurlijk zijn er ook een aantal zaken waar je minder direct invloed op hebt. Zo kunnen vrienden je op Facebook bijvoorbeeld gemakkelijk taggen in foto’s of berichten. Ben hier waakzaam op, ook dit draagt bij aan je online presentatie. Wil je dit kunnen controleren? Geef dan in je instellingen aan dat je tags eerst goed wil keuren.

Gezocht, gevonden!

Als je je profielen goed hebt bekeken en bewerkt en je besloten hebt dat jij jezelf voor die leuke functie wel zou recruiten, dan is het natuurlijk nog zaak dat je gevonden wordt. Zorg bij LinkedIn bijvoorbeeld voor een sterke headline, een goede profielomschrijving en een sprekende, zakelijke foto. Woorden als ‘beschikbaar’ en ‘op zoek naar’ in je headline kunnen recruiters helpen om je gemakkelijker te vinden.

Wil je zelf (stiekem) solliciteren op LinkedIn? Lees dan deze blog!

En voor Facebook misschien een inkopper, maar als een recruiter je naam ingetikt heeft naar aanleiding van je cv en motivatiebrief, dan wil je natuurlijk wel een goede indruk achterlaten. Bekijk dus altijd goed welke foto’s voor wie zichtbaar zijn en zorg altijd voor representatieve profielfoto’s en omslagfoto’s. Deze zijn voor iedereen zichtbaar. Het hoeft niet zo zakelijk als op LinkedIn, maar er zijn natuurlijk grenzen als je een goede (eerste) indruk achter wil laten.

Word uitgenodigd op gesprek

Een sterk, realistisch beeld van jezelf neerzetten geeft je extra kans op die leuke functie en sociale media kunnen daar enorm aan bijdragen (maar ook aan afdoen). Bedenk dus goed wie je bent en waar je voor staat. Zet jezelf neer zoals je bent en vertel geen onwaarheden.

Blijf authentiek, zorgvuldig en dicht bij jezelf: dan zullen jouw profielen op sociale media in combinatie met jouw ‘brand’ je zeker ondersteunen tijdens je sollicitatie-activiteiten. Misschien word je nu wél uitgenodigd voor die hele leuke functie waar je al een tijdje op aast.

Bronnen: Managementsite, Infonu

Edwin Jansen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als locatiemanager in Breda.
Meer over Edwin

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *