Last van piekeren? Let it go, let it go!
Leestijd: 4 minuten

Last van piekeren? Let it go, let it go!

Je eindeloos druk maken om dingen (die er eigenlijk niet toe doen). Het kost je een hoop tijd en energie. Herkenbaar? Lees dan vooral verder en stop met piekeren.

Stoppen met piekeren begint hier

We beginnen meteen, geen gedoe of onnodig geneuzel. Een opdracht, om te kijken of het zinvol is om verder na te denken. Wat is het waar je zo over piekert? Beschrijf dit zo precies mogelijk. Leg daarna je tekst naast onderstaande punten:

  • Het gaat om een concrete situatie met het zwaartepunt in het nu.
  • Er zijn op dit moment aanwijsbare stappen naar een oplossing.
  • Vooruitdenken leidt tot actie.
  • Bij het nadenken kom je op nieuwe gedachten.

Als je hierbij een aantal keren “ja” hebt geantwoord dan ben je aan het oplossen. Go for it! Zo niet, probeer dan eens het volgende:

Zorg goed voor jezelf

Voor jezelf zorgen helpt vrijwel direct voor je gemoedstoestand en omdat je bewust met iets bezig bent, zal je hierdoor ook minder in je hoofd zitten. Wat kun je dan precies doen? Pak op een dip/piekermoment een groot glas water en een stuk fruit. Doe ook even iets fysieks. Al zijn het maar 5 sit-ups of squats, dat kan echt al genoeg zijn. Ga de buitenlucht in. Dat doet wonderen voor je humeur. Combineer het fysieke met de buitenlucht door bijvoorbeeld in je tuin een paar squats te doen. (Wat de buurman dan denkt, is zijn probleem 😉)

Lees ook: 10.000 stappen en weg met de stress!

Ruim op

Gewoon letterlijk. Ruim je woonkamer op of, als die al netjes is, duik de kasten in en ruim die op. Een opgeruimde omgeving helpt voor een opgeruimd hoofd en als bonus ben je even afgeleid van je gepieker.

Plan

Werk je agenda bij. Maak het allemaal wat overzichtelijker (bijvoorbeeld door met kleuren te werken) en plan wat leuke dingen in. Bel of app die vriend(in) om wat af te spreken voor komend weekend. Dit geeft je rust en afleiding.

Knopen doorhakken

Pieker je zo omdat je geen keuzes kunt maken? Dit kan te maken hebben met het FOMO fenomeen: Fear Of Missing Out. Je bent letterlijk bang om iets mis te lopen zodra je een keuze hebt gemaakt. Ook wel: als je “ja” zegt tegen het ene, zeg je automatisch “nee” tegen iets anders.

Natuurlijk wil je altijd bij het leukste aanwezig zijn, maar dit zorgt ervoor dat je alle opties continu open moet houden en op het laatste moment pas iets afspreekt. Juist dit kan zorgen voor onrust. Weet ook dat geen keuzes maken ervoor zorgt dat je nog veel meer misloopt. Kun je geen keuzes maken omdat je bang bent mensen teleur te stellen? Weet dan dat de meeste mensen het vervelender vinden als ze niet weten waar ze bij jou aan toe zijn.

Lees ook: Keuzestress is een illusie

Is het waar?

Wellicht heb je al eens van haar gehoord, Byron Katie. Zij heeft een mooi stappenplan ontwikkeld om je gedachten te toetsen. Dit geeft je inzicht en bewustwording. Dit kan al genoeg zijn om uit je gepieker te komen.

    1. Is het waar? (bij “nee” ga naar vraag 3)
    2. Kun je absoluut, 100% weten dat het waar is?
    3. Hoe reageer je wanneer je deze gedachte gelooft?
    4. Wie zou je zijn zonder deze gedachte?

Ook als je gedachten waar zijn, is het beter om te stoppen met piekeren. Bezig blijven met dezelfde gedachte helpt je niet verder, het houdt je alleen bezig.

Als het echt allemaal teveel is

Misschien een oefening die buiten je comfortzone gaat, maar probeer het eens. Laat je zorgen, angst of boosheid uit je lijf trekken door te visualiseren dat je hoofd openscheurt en de “zooi” naar buiten kan. Als het goed voelt (en je het niet erg vindt als de buren het horen), schreeuw er dan bij. Het lucht enorm op.

Stoppen met piekeren zal niet altijd meteen lukken. Gun jezelf de tijd en ga niet piekeren over hoe lastig loslaten is. Kom uit je hoofd en geloof niet alles wat je denkt.

Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *