Pak je rust!
Gezond & bewegen
Leestijd: 3 minuten

Pak je rust!

Het is 15 mei, dat betekent dat Pinksteren om de hoek staat. En wist je dat Pinksteren in de vroege Middeleeuwen een verplichte rustweek was? Een mooi moment dus om uitgerekend nu eens te kijken naar jouw rustmomenten. Want neem jij wel genoeg rust tussendoor?

We slapen al snel een paar uurtjes te weinig ’s nachts en soms kun je daar behoorlijk last van krijgen. Veel mensen denken dat de volgende nacht langer slapen dan dé oplossing is, maar dat is echt een misverstand. Je biologische ritme raakt hier alleen maar van in de war. Wat je wél kunt doen? Powernaps! Hét middel om je slaaptekort weg te werken, zonder dat je biologische klok er getikt van wordt.

Waarom powernappen?

Powernappen is volgens verschillende onderzoeken om meerdere redenen heel goed voor je. Je houdt je alertheid er bijvoorbeeld mee op peil, maar het kan je ook helpen om een burn-out te voorkomen. Het helpt je je zintuigen te optimaliseren en de kans op hartziekten te verminderen. En daarnaast zorgt het ook nog dat je weer net zo productief wordt als je aan het begin van de dag was.

NASA (want die onderzochten deze oplossing voor slaaptekort) raadt de powernap dan ook echt aan. Een nacht te kort geslapen? Of een langere periode minder nachtrust gehad? Een powernap is the way to go.

Een goede powernap

Een volle slaapcyclus duurt 90 minuten. Wanneer je deze te vroeg (tijdens de REM-slaap) onderbreekt, werk je jezelf in de nesten. Zorg ervoor dat je altijd een veelvoud van de slaapcyclus aanhoudt. Ook om je slaaptekort weg te werken. Dus bijvoorbeeld als volgt:

  • 90 minuten (1 cyclus) is goed voor anderhalf uur of minder slaaptekort;
  • 180 minuten (2 cyclussen) is goed voor anderhalf tot 3 uur slaaptekort;
  • enzovoorts.

Heb je geen tijd voor een volle powernap-cyclus van 90 minuten? Ga dan voor 20 minuten. Bij de meeste mensen duurt het namelijk 15 tot 25 minuten voor ze in hun eerste REM-slaap komen. En een extra tip: de app SleepCycles helpt je inschatten hoe laat je ’s avonds het beste kunt gaan slapen, zodat je al geen slaaptekort oploopt.

Hét moment voor naptime

Het beste moment voor je powernap ligt volgens het boek ‘Brain Rules’ tussen half twee en half vier in de middag. “Onze alertheid is het laagst in de middag, dus is dat het beste moment om een middagdutje te doen.” Voor de meeste van ons is dit tijdstip niet handig. Anderhalf uur “powernappen”, terwijl je dan tussen je collega’s, of misschien zelfs wel klanten, zit. Misschien kan het op een thuiswerkdag tussen het werk door of in het weekend.

Andere manieren om tot rust te komen

Maar tot rust komen kan natuurlijk op meer manieren dan alleen maar door te slapen. Met een kop koffie op de bank gaan zitten of een stuk gaan (hard)lopen kan je al heel goed doen.
Hieronder nog wat leuke inspiratie van kindnessblog.com. Geniet van het Pinksterweekend! Ik ben lekker vliegeren. 😉

 

 

 

 

 

 

Bron: Timemanagement.nl
Bron afbeelding: Kindnessblog.com

Miranda de Ruijter
Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

3 reacties

H.Cornets de Groot

Samen met mijn kleinzoon door een sprookjesbos wandelen.

    Miranda de Ruyter

    Een hele mooie manier om tot rust te komen! Leuk om te lezen.

Edith Soedira

Een mooie tijd om bij te tanken wat persoonlijk ontspannend je zelf kan zijn zoals schilderen, lezen in je luie stoel ergens op een plek in deze aardbol.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *