Niets (meer) te klagen…
Op de werkvloer
Leestijd: 3 minuten

Niets (meer) te klagen…

Nederland staat net als vorig jaar op de zesde plek van landen in de wereld waar men het meest gelukkig is. Niets te klagen dus… of toch wel?

Uit onderzoek van Psychologie Magazine blijkt dat Nederlanders vinden dat 8 van de 10 mede burgers zich schuldig maken aan te veel klagen. We ergeren ons aan anderen maar de kans is groot dat je er zelf ook aan mee doet. Wie klaagt er immers niet graag over het weer, (schoon) familie en sport? Hierbij krijgen onze partners het meest van ons te verduren. 45% klaagt namelijk tegen zijn of haar partner, onze vrienden staan met 25% op een goede tweede plek gevolgd door collega’s (18%).

Klagen op de werkvloer

Ook op de werkvloer klagen we dus heel wat af. De koffie is niet te drinken, de printer doet nooit wat je wil en wat je baas nú weer heeft verzonnen..?! Een beetje klagen is natuurlijk ook helemaal niet erg. Af en toe je hart luchten werkt bevrijdend en kan in teams zelfs zorgen voor een gevoel van saamhorigheid. Te veel geklaag daarentegen is funest voor individuen, teams en organisaties.

Lees ook: Hoe ga je van een klaagcultuur naar een aanspreekcultuur?

De invloed van klagen

Heb je in je (werk)omgeving een zware klager in je midden? Dan is de kans groot dat je (ongemerkt) wordt meegenomen in deze negatieve gevoelensstroom. In een groep van 100 personen zijn namelijk slechts 1 tot 2 zware klagers nodig zijn om de sfeer voor meer dan de helft te kunnen beïnvloeden.

Niet alleen je eigen welbevinden zal hierdoor verminderen, ook de algehele sfeer in je team of op de afdeling kan zo tot ver onder het vriespunt dalen. Zelfs positieve nieuwkomers zullen zich binnen 4 tot 6 weken aanpassen aan de atmosfeer binnen een groep. En dat terwijl wie klaagt minder vrienden heeft, vaker ziek is en minder succesvol blijkt.

Lees ook: Heb jij veel vervelende collega’s om je heen? Perfect!

Pleit voor een klaagarme werkvloer!

Niet gek dat Bart Flos (auteur van o.a. Het anti-klaagboek, eerste hulp bij zeuren en zaniken), pleit voor een klaagarme werkvloer. Bart houdt ervan om mensen anders over dingen na te laten denken. Hij weet als geen ander waarom mensen klagen en hoe hij hun negatieve gedachten kan ombuigen.

Wil jij graag positief gedrag bij jou op de afdeling stimuleren? Bart Flos geeft de volgende tips voor de omgang met klagers:

  • De klager niet afkappen. Probeer te onderdrukken om klagerig te reageren. Maar herhaal eens wat de klager zegt, probeer mee te bewegen en empathie te tonen. Niet te lang, maar wel even.
  • Vraag na een poosje eens om ook een aantal positieve dingen te noemen. De sfeer en de gevoelens van de klager zullen positiever worden.
  • Vraag vervolgens aan de klager hoe die het probleem zou oplossen.

Met bovenstaande tips maak je een begin met het doorbreken van gewoontes. Door op deze manier om te gaan met klaaggedrag, zullen mensen van binnenuit veranderen.

Niets meer de klagen dus! Toch?

Bronnen

Carina Estévez
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als adviseur HRM.
Meer over Carina

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *