Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!

Met minder moeite, meer fruit eten!
Gezond & bewegen
 | 02-11-2018
512

Met minder moeite, meer fruit eten!

Je weet het wel, minstens twee stuks fruit per dag eten is goed voor je. Toch blijkt dit in de praktijk niet altijd even makkelijk. Hoe zorg je er nou voor dat je meer fruit eet? Als je jezelf de juiste gewoontes aanleert, wordt het al snel makkelijker. Ik geef je graag een aantal handige tips waarmee je meer vitamines binnenkrijgt!

Hoeveel fruit per dag? En waarom?

Het voedingscentrum adviseert om 2 porties fruit per dag te eten (200 gram). Zorg voor variatie tussen verschillende fruitsoorten, zodat je alle voedingstoffen binnen krijgt die je nodig hebt. Fruit is goed voor je gezondheid. Het bevat weinig calorieën en veel vitaminen en mineralen die zeer belangrijk zijn voor het in conditie houden van je lichaam en geest.

Tips om meer groente en fruit te eten

Tip 1: koppel fruit aan een gewoonte

Een makkelijke manier om meer fruit te eten, is door fruit te koppelen aan een gewoonte. Bijvoorbeeld:

  • Eet altijd één stuk fruit bij je ontbijt
  • Ontbijt met een smoothie
  • Eet een stuk fruit op een vast tijdstip
  • Eet fruit als toetje na het avondeten

Tip 2: leg fruit in het zicht

Als je fruit verstopt in de (koel)kast dan pak je het minder snel. Koop veel fruit en leg het in het zicht, bijvoorbeeld in een grote fruitschaal op het aanrecht. Neem je fruit mee naar je werk? Haal het dan direct uit je tas en leg het op je bureau neer, zo word je constant geconfronteerd met fruit en ben je sneller geneigd om het op te eten.

Tip 3: maak een smoothie

Een smoothie helpt je om in één keer een berg fruit te eten. Heb je thuis rijp fruit liggen? Maak er een smoothie van met een beetje yoghurt of (soja)melk. Ook handig om mee te nemen als gezond tussendoortje.

Tip 4: probeer eens iets anders

Eet jij altijd een banaan of appel? Koop naast je standaard boodschappenlijst daarom ook eens fruit dat je normaal niet zou kopen. Ga bijvoorbeeld in het weekend naar de markt, waar heel veel verschillende fruitsoorten te koop zijn. Denk hierbij aan granaatappel, passievrucht, mango of een grapefruit.

Tip 5: maak het leuk!

Maak fruitspiesjes met diverse soorten fruit. Leuk om mee te nemen naar je werk of s’ avonds als snack op te eten. Of gebruik fruit als topping voor bijvoorbeeld ijs of een taart. Dan wordt het vanzelf gezond.. toch?

Tip 6: investeer in jezelf

Zoals al eerder benoemd is fruit gezond. Gezond leven is niet iets wat zomaar komt. Een gezonde leefstijl is een investering die je dagelijks doet voor jezelf. Dus wacht niet langer en pas morgen één van bovenstaande tips toe.

Bron sochicken.nl

Lisanne van der Heide

Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.