Jouw LinkedIn-profiel door de ogen van een recruiter
Personal branding
Leestijd: 3 minuten

Jouw LinkedIn-profiel door de ogen van een recruiter

Linkedin als visitekaartje? Over mijn opa en Linkedin.

Vorige week was ik op bezoek bij mijn opa. We hebben dan vaak hele goede gesprekken over het leven. Na twee koppen slappe koffie en een taaie roze koek kregen we het over mijn werk. Mijn opa begrijpt namelijk niets van wat ik nou eigenlijk allemaal doe als “Rekroeter”. Ik vertelde hem dat ik dagelijks bezig ben met het invullen van vacatures voor onze opdrachtgevers in de publieke sector. En dat ik daarvoor diverse online kanalen gebruik, zoals LinkedIn.

Onzin jongen

“Onzin jongen”, zegt mijn opa, “Als je iemand niet hebt ontmoet, kun je niet weten of ie past op je functie. Je kunt toch niet altijd alles op internet doen. Vroeger liep ik gewoon binnen als ik een baan zocht.”

Door mijn opa besefte ik dat er voor veel mensen de laatste jaren veel veranderd is. Misschien wel té veel. Bijna alles wat we (online) doen is anders dan enkele jaren, of zelfs maanden geleden. Zo ook het zoeken en vinden van een nieuwe baan of geschikte kandidaat. Deze “nieuwe wereld” vereist kennis van nieuwe systemen en sociale media. Het hebben (én onderhouden) van een LinkedIn-profiel speelt hierin tegenwoordig een belangrijke rol.

Toch willen veel werkende mensen geen LinkedIn-profiel, ze zien er het voordeel niet van in of vinden het te ingewikkeld. Ook een werkzoekende denkt vaak niet direct aan het maken van een LinkedIn-profiel. En dat terwijl tegenwoordig nagenoeg iedere HR-medewerker of recruiter LinkedIn als één van de belangrijkste wervingsbronnen gebruikt. Misschien toch maar aan beginnen dus…

Hieronder enkele handvatten voor het gebruik van LinkedIn.

Hoe kijkt een recruiter nou eigenlijk naar je LinkedIn-profiel?

Zoekresultaten LinkedIn
Bij het zoeken naar geschikte kandidaten komen er wel duizenden profielen naar voren. Onmogelijk natuurlijk om deze allemaal uitgebreid te bekijken. De eerste selectie zal dan ook direct plaatsvinden door de titels van de profielen snel te scannen. Onderzoek wijst uit dat een recruiter binnen enkele seconden filtert of jouw profiel het klikken waard is. Eigenlijk net zoals dat in “real-life” gaat als je iemand ontmoet. Een concrete, kloppende, duidelijke en aansprekende titel is dus letterlijk je visitekaartje.

Zoekwoorden waarop je écht gevonden wordt!

Woorden als: “beschikbaar”, “op zoek” en “uitdaging” worden door recruiters het meest gebruikt in een zoekopdracht. Gebruik dus in ieder geval één van deze termen in de titel van je profiel.

Naast deze zoekwoorden kan je titel het best bestaan uit de naam van de functie die je zoekt en eventueel het aantal uren. Mocht er dan nog ruimte zijn dan misstaat ook je telefoonnummer voor direct contact niet. Maar daarbij kan ik me voorstellen dat je die liever privé houdt. Een mooi voorbeeld:

Managementassistente | Secretaresse (overheid) | Per direct beschikbaar | 24 uur p.wk | 0612345678

Mocht je een wat bredere interesse hebben wat functies betreft, dan kun je er ook voor kiezen om een wat algemenere titel te hanteren. Bijvoorbeeld:

Secretaresse | Officemanager | Coach | Secretarieel | Ervaren | Gemeente | Fulltime | Beschikbaar

Kortom, afhankelijk van je situatie en creativiteit kun je spelen met de titel van je LinkedIn-profiel. Het is ook slim om je titel met enige regelmaat aan te passen. Wanneer een Recruiter namelijk ziet dat er bepaalde activiteit is op je profiel, gaat hij je sneller in de gaten houden.

En o ja, niet te vergeten.. Opa, bedankt! Vooral natuurlijk voor de roze koek.

Jip van der Pol
Jip van der Pol
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als job searcher.
Meer over Jip

Delen op Facebook Tweet

4 reacties

Lex van der Vleuten

Beste Jip,
maar volgens mij zijn er ook mensen die niet in hun LinkedIn profiel willen laten merken dat ze “op zoek” dan wel “beschikbaar” zijn. Worden die ook benaderd door recruiters of zijn er over het algemeen genoeg “beschikbaren”te vinden?
Groeten,
Lex

    Jip van der Pol

    Hoi Lex, dat klopt. Ook zij worden meegenomen, althans bij ons, in het zoekproces. Mocht je niet benaderd willen worden, dan kun je middels de instellingen van LinkedIn kiezen om geen Inmail te ontvangen. Met andere woorden, recruiters kunnen je dan niet benaderen. Wij gaan zelf altijd voor de 100 % match, dus goede kandidaten zijn altijd welkom; of ze nu ‘beschikbaar’ in hun profiel hebben of niet. Hopelijk heb ik hiermee je vragen beantwoord.

    Groeten,

    Jip

Marjoleine

Hoi Jip,
Je kan op LinkedIn ook aan geven dat je wel beschikbaar bent om benaderd te worden door recruiters maar dit niet op je profiel pagina wilt weergeven. Kijken jullie hier ook naar? Of is dat minder zichtbaar dan wanneer je het in je profiel zet? Groeten Marjoleine

    Jip

    Hoi Marjoleine,

    Allereerst bedankt voor je reactie om mijn blog. Het is inderdaad zo dat je tegenwoordig op LinkedIn kunt aangeven dat je beschikbaar bent voor een nieuwe baan, zonder dat dit expliciet op je profiel gecommuniceerd wordt. Aan de achterkant kunnen onze recruiters dit inderdaad wél zien. Een mooie manier om anoniem te laten weten dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging. Deze optie was er overigens nog niet ten tijde van de publicatie van dit blog. Goed om te weten dat deze optie alleen zichtbaar is voor recruiters met een betaald “Premium” profiel.
    Wij kijken zeer zeker naar potentiële kandidaten die deze optie op het profiel aanvinken, maar net zo goed ook naar de kandidaten die het in het profiel zelf zetten. Als je het niet storend vindt dat iedereen in je omgeving (inclusief bijvoorbeeld je collega’s en leidinggevende) kan zien dat je beschikbaar bent zou ik altijd voor beide opties gaan. Mocht je niet willen dat iedereen dat zo maar kan zien, dan zou ik voor de anonieme optie gaan.

    Voor meer informatie zou je ook eens naar dit blog van mijn collega Claire kunnen kijken:
    https://www.driessen.nl/samenslim/stiekem-solliciteren-op-linkedin/

    Groet,

    Jip

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!