Hoe staat het met jouw energielevel?
Leestijd: 4 minuten

Hoe staat het met jouw energielevel?

Nationale Vitaliteitsdag, een dag om even stil te staan bij jouw vitaliteit. Hoe staat het bijvoorbeeld met jouw energielevel? Heb je plezier in je werk en ben je tevreden met hoe jouw leven op dit moment is ingericht? Als je lichamelijk en geestelijk gezond bent, plezier hebt in je werk, bestand bent tegen stressvolle situaties en goed met emotionele tegenslagen kunt omgaan, dan ben je goed op weg!

Is dit niet helemaal het geval? Dan delen we graag onze tips om je verder op weg te helpen.

Stap 1: Voor jezelf zorgen

Belangrijk bij vitaliteit is dat je goed voor jezelf zorgt, het draait namelijk om jou. Wanneer je goed voor jezelf wilt zorgen, denk je misschien al snel aan voeding. Kies voor voeding die je lijf voedt en niet alleen maar vult. Dus veel groente en fruit, volkorenproducten, voldoende eiwitten en minder vlees en meer plantaardig. Je zult merken dat je energielevel hier baat bij heeft.

Lees ook: Gezond en vitaal op het werk? Kies voor deze verantwoorde snacks!

Een tweede belangrijke factor is voldoende slapen, zeker als energie een aandachtspuntje voor je is. Gemiddeld is tussen de 6,5 en 9 uur slaap voldoende en ook gezond voor een volwassene. Neem je rust en ontspan op een manier die bij jou past. De één komt tot rust door te bewegen, de ander door even met een kop koffie te gaan zitten en niks te doen. Wat geeft jou een ontspannen gevoel? Vermeerder deze momentjes.

Beweging is ook een belangrijke, dat weten we allemaal. Beweeg elke dag minimaal 30 minuten. Concreet kun je dit vertalen naar wandelen of fietsen. Deze zijn makkelijk te doen en ook goed vol te houden. Het kost je even wat energie maar onderaan de streep verhoogt het je energielevel. En is bewegen jouw manier om tot rust te komen? Dan sla je dus 2 vliegen in 1 klap 😉

Lees ook: 10.000 stappen en weg met de stress!

Verder is het belangrijk om jezelf te waarderen “ik ben goed zoals ik ben”. Natuurlijk is het super als je jezelf blijft ontwikkelen, maar sta regelmatig stil bij de stappen die je hebt gemaakt en waardeer hoe ver je al bent. Vind je het lastig om dit zelf toe te passen? Vraag dan om feedback van mensen in je directe omgeving. Zij zien de groei die je doormaakt vaak beter dan jij zelf.

Ga ook eens op zoek naar positieve berichten en humor. Lachen en positief denken verminderen namelijk stress en zorgen zo voor meer veerkracht en dus voor vitaliteit.

Stap 2: Energiegevers en –vreters

Een volgende stap is om na te gaan wat jou energie geeft en wat je energie ontneemt. Of anders gezegd, wat vind je nou écht leuk en waardoor kom je helemaal uitgeput thuis? Kun je hier iets aan veranderen? Ga eens in gesprek met je leidinggevende of iemand die dichtbij je staat. Zij hebben net een andere kijk op dingen en kunnen je misschien een eenvoudige tip geven waar je zelf nog niet aan gedacht had.

Stap 3: Cirkel van invloed

Ben je bekend met de cirkel van invloed? Deze cirkel beschrijft hoe je door proactief handelen je invloed kan vergroten. De cirkel bestaat uit invloed en betrokkenheid. Het is een model dat in diverse trainingen zoals timemanagement, assertiviteit en weerbaarheid terugkomt. Focus vooral op die zaken waar je direct invloed op hebt en richt je energie niet op zaken die volledig buiten je invloedssfeer liggen. Dat is de kern van de boodschap.

Op Nationale Vitaliteitsdag krijg je een herinnering om even stil te staan bij hoe het met je gaat. Zet jezelf centraal. Volg je bovenstaande stappen dan zul je zien dat deze bij elkaar opgeteld als uitkomst meer energie en plezier geven. En dat heb je dan aan jezelf te danken. Geef jezelf daarom vooral de verdiende waardering. Ja, je focus mag echt weleens naar jezelf. Om met een cliché te eindigen “Uit een lege kan kun je niet schenken.” (Hé.. clichés zijn er niet voor niets 😉)

Ben je in dienst bij Driessen? Kijk dan eens op Mijn Driessen. Via het tabje Goed Werkgeverschap kom je bij ons actuele aanbod aan workshops en collectiviteitskortingen voor Sport en Wellness. Goed voor je energielevel! 

Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *