Het is zomer, ga eens lekker een uurtje zwemmen!
Werk & privé
Leestijd: 4 minuten

Het is zomer, ga eens lekker een uurtje zwemmen!

Zelf ben ik al jaren een hardloper. Afstanden van 5 km heb ik gedurende jaren kunnen uitbouwen naar afstanden van 10,15 en 21 km. Meer dan 21 km zit er voor mij niet in. Het hardlopen deed ik zo’n 3 keer per week. Een ideale sport in combinatie met mijn werk en gezin. 

Tot deze winter, er werd hielspoor bij mij vastgesteld. Mijn fysiotherapeut vertelde mij dat dit kwam door teveel hardlopen en vanaf dat moment zat hardlopen er voor mij even niet meer in. Dat was wel even slikken. Een aantal maanden verder en nog steeds tobbende met de blessure, kreeg ik het advies van een bekende om te gaan zwemmen.

Zwemmen?

Zelf vond ik dat in eerste instantie niets. Het leek me zo saai, de hele tijd op en neer baantjes trekken terwijl je met hardlopen voor veel afwisseling kan zorgen. Daarbij kun je tijdens het hardlopen genieten van de omgeving en de natuur. Ik merkte dat ik weer iets moest gaan doen, dus vol goede moed pakte ik mijn zwemspullen en ging richting zwembad. Gelukkig zit er een prima zwembad op 500 meter van mijn huis. Binnen 10 minuten lig ik in het water en begin ik mijn baantjes te trekken.

De eerste keer kwam ik niet veel verder dan de schoolslag. Er hing ook een hele grote klok aan de muur waar je (figuurlijk gesproken) niet omheen kon, dus mijn eerste baantje zwemmen leek wel een uur te duren. Na het zwemmen viel het me op dat het best intensief is. Ik had echt een voldaan gevoel! Op dat moment besloot ik ermee door te gaan.

Lees ook: Voorjaar! Het seizoen voor buitensport!

Zwemmen is een perfecte oplossing voor mijn hielspoor, omdat ik mijn hiel/voet niet belast. Inmiddels ben ik 2,5 maand verder en ik lig zo’n 3 keer per week een uur in het zwembad, waarbij ik vooral borstcrawl zwem. Hardlopen is dus niet de enige sport die je goed met je gezinsleven en werk kan combineren, maar zwemmen ook. Daarom neem ik jullie graag mee in de voordelen van zwemmen:

Zwemmen is gezond!

Zwemmen is allereerst een hele gezonde sport. Een paar keer per week baantjes trekken heeft effect op je lichaam, mentale gesteldheid en algehele gezondheid. Je longinhoud wordt bijvoorbeeld groter naarmate je vaker traint en de gezondheid van je hart- en bloedvaten gaan erop vooruit. Daarnaast ontspant je lichaam sneller door het zwemmen.

Je krijgt een goede conditie

Net als elke andere sport heeft zwemmen een direct effect op je gezondheid. Je wordt er sterker van, traint je conditie en verlaagt de stress in je lijf. Het water maakt je spieren sterk. Hierin verschilt zwemmen niet direct erg veel van hardlopen of fietsen. Toch is zwemmen net even anders, want…

Het is een (vrijwel) blessurevrije sport

Het water draagt je lichaam. Op die manier train je je conditie zonder de heftige impact op je skelet, die je bij het hardlopen wel hebt. Het zwembad draagt ongeveer 90% van je gewicht. Daarom zal je in het water niet snel last krijgen van je gewrichten. Hierdoor kun je trainen en jezelf sterker maken zonder dat je stijve spieren krijgt of een hoog risico hebt op blessures.

Krachttraining

Op de fiets heb je rijwind en kun je schakelen om lichter te trappen. Als je hardloopt beweeg je jezelf door de lucht. In het zwembad is dat wel even anders, je beweegt met een hogere weerstand en zult dus kracht moeten gebruiken om jezelf door het water te verplaatsen. Hierdoor is zwemmen eigenlijk een soort van krachttraining en zal je zien dat je lijf zichtbaar sterker wordt als je een paar keer per week zwemt.

Bovenstaande gezondheidsvoordelen werken natuurlijk alleen wanneer je regelmatig zwemt. Eens per maand een keertje baantjes trekken heeft geen zin. Voor beginners is het aan te raden om twee keer per week een uurtje te gaan. Mocht een uur in het begin te heftig zijn, start dan met een half uur en bouw het vervolgens op.

Lees ook: Dé 6 tips voor een gezonde werkdag

Na anderhalve maand zal je zeker in staat moeten zijn een uurtje vol te houden. Je zult na enkele weken regelmatig baantjes trekken al merken dat je conditie is verbeterd en dat je waarschijnlijk ook al steeds meer baantjes in een uur kunt halen.

Het zwemmen heeft mij dus echt kunnen overtuigen en ik merk dat het ook prima te combineren is met mijn werk en gezinsleven. Natuurlijk zie ik uit naar het moment dat ik ook weer regelmatig kan hardlopen maar tot die tijd blijf ik mezelf ontspannen in het zwembad.

Ook in deze (zomer)maanden heeft zwemmen natuurlijk een voordeel. Met deze warme temperaturen kun je lekker het lokale buitenbad bezoeken. Ga eens lekker vroeg in de ochtend, de meeste zwembaden openen al om 7.00 uur. Ik weet zeker dat je daarna een heerlijk, voldaan gevoel hebt en je een productieve werkdag tegemoet gaat!

Edwin Jansen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als locatiemanager in Breda.
Meer over Edwin

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *