Griep! Beter voorkomen dan genezen
Gezond & bewegen
11-10-2019

Griep! Beter voorkomen dan genezen

De laatste keer dat ik de griep had was begin 2018. Het ene moment voelde ik me nog kiplekker en een uur later lag ik met hoge koorts en spierpijn over mijn hele lijf in bed. Daar ben ik vervolgens ruim 1,5 week niet uitgekomen. Ik was compleet van de wereld en er leek geen einde aan te komen. Afgelopen winter heb ik me daarom voorgenomen om niet weer slachtoffer te worden van het virus en heb ik alles uit de kast gehaald om griep te voorkomen.

Griep is erg besmettelijk en het is beter om griep te voorkomen dan te genezen. Met deze tips ben ook jij de komende griepepidemie te slim af: 

Tip 1 Gebruik een papieren zakdoek

Als je hoest of niest is het slim om een papieren zakdoek te gebruiken en deze direct weg te gooien. Heb je geen papieren zakdoek bij de hand? Hoest dan in de plooi van je elleboog. Dit is beter dan “de hand voor de mond”.

Tip 2 Was je handen vaak

Was je handen vaker en met water en zeep. Vooral na een hoest- of niesbui maar ook nadat je iemand een hand hebt gegeven of gebruik hebt gemaakt van een toetsenbord, muis, telefoon of koffieautomaat. Als er geen mogelijkheid is om je handen te wassen kun je ook handalcohol gebruiken.

Tip 3 Maak schoon

Met name als je een baan hebt waarbij je regelmatig op een flexwerkplek zit is het slim om alles schoon te houden. Denk daarbij aan het toetsenbord, bureau, muis, telefoon en de leuningen van je bureaustoel. Even met een schoon doekje erover voordat je plaatsneemt zorgt ervoor dat besmetting voorkomen wordt. Denk daarbij ook aan een deurklink of de doortrekknop van het toilet.

Tip 4 Ventileer

Als het raam op je werkplek open kan dan is het goed om deze op een kier te laten staan of om dagelijks minimaal 10 minuten alles door te laten waaien. Ook thuis is het belangrijk om, juist als het buiten kouder wordt, goed te blijven ventileren.

Tip 5 Groenten en fruit 

Door veel verse groenten en fruit te eten verhoog je jouw weerstand. Vitamines helpen jou om een virus te bestrijden. Zet een schaal druiven of minitomaatjes op je bureau in plaats van chocoladepepernoten.

Heb je moeite met voldoende fruit eten? Lees dan onze tips in Met minder moeite, meer fruit eten

Tip 6 Beweeg en zoek de buitenlucht op

Door te bewegen en de buitenlucht op te zoeken hou je jouw conditie op peil en bevorder je de natuurlijke weerstand. Daarnaast zorgt het ervoor dat je meer vitamine D binnenkrijgt. Een lunchwandeling is ook in de herfst en winter een goed idee.

Tip 7 Nachtrust

Een goede nachtrust zorgt ook voor een betere weerstand. Vooral nu de dagen korter worden en de nachten langer is het goed om eens te kijken of je iets vroeger naar bed kunt gaan.

Kom je met moeite aan voldoende rust? Lees dan ook Pak je rust!

Tip 8 Voldoende drinken

Juist als het kouder wordt heb je de neiging om minder te drinken. Om de griep te voorkomen is het echter juist goed om genoeg te drinken. Drink daarom ook in de koudere maanden minimaal 1,5 liter water of thee per dag.

Tip 9 Wrijf niet door je gezicht

De griepbacillen komen vooral via de mond, neus en ogen het lichaam binnen. Voorkom daarom zoveel mogelijk dat je met je handen je gezicht aanraakt.

Blijf thuis

Is het niet gelukt om de griep te voorkomen en heb je dus toch het griepvirus te pakken dan kun je het beste thuis uitzieken. Ook als je toch door wil werken ondanks dat je ziek bent. Werk dan thuis zodat je jouw collega’s niet kunt besmetten.

Bronnen:

Nicole Keijzers
Nicole Keijzers
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als casemanager HRM bij Driessen.
Meer over Nicole

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!