Goede voornemens laten slagen – het kan echt!
Werk & privé
Leestijd: 4 minuten

Goede voornemens laten slagen – het kan echt!

Heb jij al goede voornemens of begin je er niet aan? Ik heb jarenlang stug volgehouden om er niet aan mee te doen want “dat werkt toch niet”. Inmiddels weet ik beter maar begin ik niet per se met goede voornemens wanneer het 1 januari is. 25 oktober is ook een prima moment.

Vandaag, 31 december, staat mijn jaarlijkse momentje op de planning om mijn leuk- en niet zo leuk flesjes te legen. Flesjes waarin ik het hele jaar door briefjes gestopt heb met dus in het ene flesje leuke dingen en in het andere, precies, de niet zo leuke dingen. Van dat leuke wijnbarretje in Utrecht tot de overstap naar een combi-baan. Van die leuke date zei af tot een groot verlies. Het zit er allemaal in. En ik kijk ernaar uit om terug te lezen over wat voor onbenulligheden ik me druk gemaakt heb en hoe leuk dit jaar ook al weer was. Maar ook de heftigere momenten zijn goed om even bij stil te staan. Een aanrader om in 2020 ook te gaan doen! Lekker reflecteren met een gezonde dosis zelfspot. Reflecteren helpt enorm bij goede voornemens. Wat wil je aanpakken? Waar wil je komend jaar meer of minder van? Maar vooral ook waarom.

We willen allemaal wel eens wat anders, misschien juist op 1 januari. Wil je weten hoe je dat aanpakt, lees dan ook Ik ben toe aan iets nieuws

Goede voornemens werken toch niet

Nu kun je zeggen “Miranda, sorry hoor, maar goede voornemens werken niet, die gooien we toch overboord.” Ik ga je hier vertellen dat goede voornemens prima kunnen werken. Als jij eraan werkt. En als je weet hoe je het praktisch aan kunt pakken.

Uit onderzoek van University College London blijkt dat er ongeveer 66 dagen nodig zijn om van nieuw gedrag een gewoonte te maken. Dit verschilt wel sterk per persoon en per soort gedrag. 66 dagen klinkt, voor mij, als een behoorlijke struggle. Jezus.. hoe kom ik die heelhuids door? Goed nieuws: je mag op je snufferd gaan! Als je maar weer opstaat. Nieuw gedrag gaat met vallen en opstaan. Punt.

Goede voornemens werken wel! Als je het zo aanpakt:

Heb jij een hele reeks aan verbeterpunten? Kies er dan maximaal 3 uit, de voor jou belangrijkste. Op deze 3 ga jij je focussen. Kies je meer dan 3 doelen dan is je aandacht te versnipperd. Zijn dé 3 behaald? Dan kun je altijd nog verder met die reeks verbeterpunten die je had liggen.

Maak jouw top 3 visueel. Een moodboard voor elk voornemen. Zoek plaatjes, quotes of teken zelf wat. De kracht hiervan zit hem in het gevoel dat deze plaatjes bij jou opwekken. Hierdoor is het makkelijker om je in jouw doelen vast te bijten.

Deel jouw doelen ook met familie, vrienden en collega’s. Dit is een stok achter de deur want ja.. best wat mensen weten je doel. Nu moet je er ook wel iets mee gaan doen.

Tips tegen verleiding

Veel goede voornemens bestaan uit oud gedrag afleren. Dat is soms moeilijker dan iets nieuws aanleren. Daarom heb ik ook hiervoor een paar tips verzameld:

  • Probeer bij een verleiding 10 minuten te wachten. Zorg ondertussen voor afleiding. Gaat de verleiding over eten? Drink dan in de tussentijd een groot glas water. Heb je dan nog de drang om toe te geven of voelt dit juist als een overwinning?
  • Minderen met social media? Op veel apps kun je een reminder instellen die een melding geeft wanneer je bijvoorbeeld vandaag al 10 minuten op deze app gezeten hebt. Even een confrontatie met je eigen gedrag.
  • Nog een tip voor het minderen met al die apps: zet notificaties uit. Ja echt! Je hoeft niet de hele dag op de hoogte gehouden te worden van wie wat op Facebook zet.

De daad bij het woord

Hartstikke leuk natuurlijk zo’n blog over goede voornemens en tips geven aan anderen dat lukt wel maar wat doe ik er zelf dan mee? Ik deel hier mijn doelen met jullie. Ik slinger mijn goede voornemens het internet op als stok achter de deur. Iedereen kan het lezen, mijn familie, vrienden, collega’s. Zo moet ik er wel iets mee.

Mijn belangrijkste goede voornemen voor de komende periode: Beter voor mezelf zorgen. Concreet betekent dat voor mij 3 dingen:

  1. Minder suiker naar binnenwerken (denk aan winegums, chocoladepepernoten en van die zure matten)
  2. Betere prioriteiten stellen in mijn agenda door per week te bedenken wat ik meer/ minder in m’n week wil.
  3. Regelmaat in wanneer ik ga sporten.

Zo. Daar staat het dan. Ik kan heel concreet aan de bak.

Wat zijn jouw goede voornemens? En heb jij misschien zelfs tips voor mij? Ik hoor het heel graag!

Miranda de Ruyter
Miranda de Ruyter
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!