Fit het nieuwe jaar in!
Leestijd: 3 minuten

Fit het nieuwe jaar in!

Vanaf nu ga ik echt consequenter zijn, of nou ja, vanaf maandag dan. Nu gaat het écht lukken om meer te gaan sporten en gezonder te eten. Je kent de goede voornemens die ieder jaar terugkomen vast wel. Misschien maak je ze zelf ook wel. Maar hoe zorg je ervoor dat je deze ook vol kunt houden en waar kunt maken?

Een goed begin is het halve werk! Daarom heb ik onderstaande tips voor je op een rij gezet die je kunnen helpen je goede voornemens vol te houden.

Tip 1: Win van jezelf!

Probeer niet té veel tegelijk te veranderen, dat is wel erg ambitieus. Het risico hiervan is ook dat je gedemotiveerd raakt wanneer het niet lukt. Begin met één ding, bijvoorbeeld door meer gaan sporten óf gezonder te gaan eten.

Tip 2: Wees concreet

Plan vooruit, dus bijvoorbeeld: ‘Ik ga vanaf januari 3 keer per week intensief sporten’. Plan standaard 3 dagen in de week dat je gaat sporten. Deze vaste dagen helpen je om ook daadwerkelijk aan je plan vast te houden.

Tip 3: Zorg voor een realistisch doel

Zorg dat je doelen niet te groot zijn. Wanneer je 6 keer per week wil gaan sporten en je haalt dat niet, dan is de kans groot dat je het niet volhoudt en dat demotiveert natuurlijk. Dus zorg dat je doel realistisch is, dat motiveert wél.

Tip 4: Deel je goede voornemen met anderen

Door je doel met anderen in je omgeving te delen kunnen ze je helpen en (onder)steunen. Ook is de kans kleiner dat ze bepaalde dingen doen die tegen jouw goede voornemens ingaan. Ze houden misschien meer rekening met je. Als je bijvoorbeeld het voornemen hebt om te stoppen met roken, zullen ze dat misschien minder in je gezicht gaan doen. Daarnaast levert het een externe druk op om je goede voornemens vol te houden.

Tip 5: Beloon jezelf

Geef jezelf een kleine beloning als je weer een stap dichter bij je doel bent. Bijvoorbeeld door jezelf een klein cadeautje te geven of door iets leuks gaan doen. Geef jezelf dat welverdiende schouderklopje, zo blijft het ook leuk.

Tip 6: Zoek een buddy, samen sta je sterker!

Dus zoek een maatje die je met je doelen kan helpen. Denk aan een maatje die mee gaat sporten. Naast dat het heel gezellig kan zijn kan diegene jou ook motiveren niet eerder naar huis te gaan of je nét nog wat zwaarder te laten trainen.

Oh en wist je dat…

  • Bewegen effect heeft op je slaap? Je slaapt dieper als je vier keer per week een uurtje beweegt.
  • Sporten je een minder moe gevoel geeft na een drukke dag op het werk of in het huishouden? Beweging is net wat je nodig hebt om meer energie te krijgen.
  • Je in een half uurtje bewegen gemiddeld meer dan 300 calorieën verbruikt?
  • Fitness je weerbaar maakt tegen allerlei ziektes? Een goede conditie kan hartziekten, hoge bloeddruk, verhoogd cholesterol voorkomen.
  • Sporten gelukkig maakt? Je lichaam maakt endorfine aan tijdens het sporten. Dit is een stofje wat je een gelukkig gevoel geeft.
  • Voldoende slaap heel belangrijk is? Zorg dat je minstens 7 uur per nacht slaapt, dan blijf je alert.
  • Ontbijt heel belangrijk is? Dit zorgt ervoor dat je je goed kunt concentreren en goed kunt presteren. Ook zet een goed ontbijt je darmen aan het werk, het helpt je om op gewicht te blijven.
  • Je je kunt ontspannen door te bewegen en zo ook je gedachten kunt ordenen? Dat is natuurlijk een ideale manier om je werk even los te laten.

Bronnen: Pggm.nl, Trendystyle.nl, Mofit.nl

Marlou Janssen
Marlou Janssen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Marlou

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *