(Een poging tot) gezond eten op het werk
Leestijd: 3 minuten

(Een poging tot) gezond eten op het werk

Wat voor lunch neem je mee naar je werk? Hoe ga je om met de snacks die naar je lonken in de kantine? En met de snoeppot die naar je lacht op het bureau? Een traktatie van een jarige collega? Hier een aantal handige tips om gezond te eten op je werk.

Een goed begin is het halve werk

Zorg ervoor dat je in de ochtend stevig ontbijt. Ontbijt brengt je lichaam op gang. Neem de tijd om rustig van je ontbijt te genieten. Zet bijvoorbeeld je wekker een kwartier eerder, zodat je niet in hoog tempo je eten op hoeft te eten. Mocht je ’s ochtends geen trek hebben in een boterham, dan kun je ook proberen iets anders te eten. Probeer bijvoorbeeld yoghurt met muesli en vers fruit. Als je echt moeite hebt om vroeg in de ochtend te ontbijten, neem dan je ontbijt mee naar het werk. Plan voor jezelf een rustig moment om je ontbijt op te eten.

Snoep verstandig, eet een appel

Zorg dat de pot met snoep zo ver mogelijk bij jou uit de buurt staat. Want als je eenmaal begint, kun je vaak niet meer stoppen. Leg elke ochtend alvast fruit klaar op je bureau, zodat je het snel kunt pakken als je trek hebt. Het wordt aanbevolen om twee stuks fruit te eten per dag. Dat zijn toch weer twee snoepmomenten omgezet in iets gezonds.

Er is er één jarig…

Eindelijk ben je een aantal dagen gezond bezig, maar dan verschijnt er een e-mail op je beeldscherm. Een collega is jarig en trakteert op taart. Hier had je even geen rekening mee gehouden. Wat voor taart zou er zijn? Kun je het aan om de traktatie af te slaan? Bedenk voor jezelf of de traktatie het waard is. Is het écht te lekker om af te slaan? Of zou je ook stiekem prima zonder kunnen? Voel je vooral niet schuldig om nee te zeggen. Het is jouw lichaam en jouw gezonde keuze. En hey, je felicitatie is er niet minder om, toch?!

Gezonde lunch

Snacks, croissantjes en luxe broodjes, vaak allemaal te vinden in de bedrijfskantine. Wil je de bedrijfskantine vermijden? Zorg er dan voor dat je iedere dag zelf je lunch meeneemt. Het kost even tijd om het klaar te maken, maar het is absoluut de moeite waard. Geen tijd om een lunch klaar te maken? Kies dan voor de salade of volkoren brood met gezond beleg.

Even snacken…

Zorg dat je voldoende gezonde tussendoortjes meeneemt naar je werk. Hierbij kun je denken aan noten, fruit, groenten, zoals snoeptomaten of worteltjes. Als je gezond snackt, is het ineens niet meer zo erg als je dit tussendoor vaker doet.

Drinken, drinken, drinken

Het voedingscentrum raadt zo’n 1,5 tot 2 liter water per dag aan. Water zorgt ervoor dat je helder blijft en optimaal functioneert. Als je een drukke baan hebt vergeet je al snel om genoeg water te drinken. Zorg ervoor dat je altijd een flesje water bij je hebt. Zet water in het zicht, bijvoorbeeld naast je beeldscherm. Vind je water saai of niet lekker? Voeg dan bijvoorbeeld vers fruit toe om je water meer smaak te geven.

Bron: www.vivonline.nl

Lisanne van der Heide
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als consulent mens & werk.
Meer over Lisanne

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *