terug

4 tips om je financiën op orde te houden

Grip op je financiën, niet altijd even makkelijk. Hoe fijn was het dat je als kind je niet bezig hoefde te houden met zaken als rekeningen, automatisch incasso of “oeps ik sta in het rood”? Nu heb je er maar mee te dealen. Ik zocht de 4 beste, concrete tips waar je meteen mee aan de slag kan om jouw financiën op orde en stabiel te krijgen. Zonder een financieel-expert in te schakelen want hé, die kost ook weer geld.

Back to basic

Deze heb je vast al vaker gehoord maar het begint toch echt allemaal met overzicht in je financiën. Zorg dat je jouw inkomsten en vaste uitgaven op een rijtje hebt staan. Maak letterlijk een lijstje en een optelsom van alle vaste lasten.

Maak ook een lijstje met variabele uitgaven zoals cadeautjes of die lekkere parfum die straks toch een keer op is en etentjes of wat je dan ook leuk vindt om je geld aan uit te geven. Hoeveel heb je hiervoor maandelijks nodig?

Check meteen even wat je uitgaven de laatste 4 maanden precies waren. Hoeveel heeft je dat gemiddeld per maand gekost en was het dat waard? Die kop koffie op het station bijvoorbeeld. Is die echt zo lekker dat je daar € 60,- per maand aan uit wil geven? (alvast lekker confronterend voor tip 4) Waar kun en wil je eventueel op besparen?

De optelsom compleet? Hoeveel houd je dan over van je inkomsten? Een makkelijk sommetje wanneer je een vast inkomen hebt maar heb je een wisselend inkomen? Zorg dan dat je weet rond welke datum de vaste lasten worden afgeschreven en bepaal hoeveel je de komende week in elk geval op je rekening moet hebben staan.

Door de mails de financiën niet meer zien

Staat jouw mailbox ook zo vol met reclame, uitnodigingen, nieuwsbrieven en dan daar ergens tussenin nog besteloverzichten? Maak dan mapjes in je inbox. In elk geval een aparte map met bestelbevestigingen, retour-bevestigingen, facturen en bevestigingen van betaling. Zo hoef je niet je hele mailbox door om even iets te checken.

Krijg je nog facturen op papier? Leg ze bij elkaar, op een vaste plek en verwerk ze op een vaste dag in de week. Je hoeft echt niet dagelijks met je financiën bezig te zijn maar een vaste dag in de week helpt om zaken niet te vergeten. Check dan ook even dat mapje in je mail, moest je daar nog iets van betalen?

Buffers

Je hebt het misschien weleens meegemaakt: de koelkast gaat stuk. Geen probleem want die kun je nog wel betalen. Maar al het goede en zo ook het minder goede komt in tweeën of zelfs drieën. Hoogstwaarschijnlijk is volgende week je wasmachine aan de beurt. Gaat dat ook nog lukken of is je buffer inmiddels aardig leeg? Tip: Laat de bank automatisch voor je sparen. Een tientje per maand automatisch naar je spaarrekening laten zetten is nog altijd beter dan helemaal geen buffer.

Extra tip: tegenwoordig kun je bij veel banken meerdere spaardoelen instellen, gewoon via de app op je telefoon. Je splitst dan als het ware je spaarrekening. Houd vooral de grote hoop als buffer voor noodzakelijke dingen als een koelkast. Maak daarnaast losse spaardoelen aan voor zaken waar je graag je geld aan uitgeeft. Bijvoorbeeld:

  • kleding
  • etentjes / uitgaan
  • cadeautjes 

Stel meteen in dat de bank elke maand automatisch geld naar elk spaardoel overzet. Al is het € 2,50. Om de bedragen te bepalen kun je terugpakken op de eerste tip, het overzicht van wat je gemiddeld hebt uitgegeven aan dit soort zaken. Let er natuurlijk wel op dat je betaalrekening niet te ver leegloopt en je jouw vaste lasten nog gewoon kunt betalen.

Spaardoelen ingesteld? Dan is het even opletten dat je de potjes ook goed inzet. Koop je kleding, dan gebruik je alleen het geld uit dát potje. Merk je dat je een tijdje geen kleding hebt gekocht en dat dit spaarpotje aardig opgelopen is? Zet er dan een deel van over naar je noodzaak-buffer. 

Blijf sterk

Wanneer je weet dat er weer een reeks automatische incasso’s aankomt, is het handig om even geen impulsaankopen te doen en ga dan ook niet shoppen voor een nieuwe garderobe. Tenzij je er zeker van bent dat er na je vaste lasten nog genoeg geld overblijft of dat je nog een los spaardoel hebt met voldoende saldo. Oh en koop vooral niet op afbetaling. Betaal, waar het kan, meteen met (bijvoorbeeld) IDEAL. Zo kun je niets vergeten en houd je overzicht in je budget.

Het kost je even tijd en moeite maar dit gaat je een hoop rust opleveren. Ik ga zelf nog eens even aan de slag met de laatste tip. Wish me luck! 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!