
Feedback geven en ontvangen op het werk: zo doe je dat
Feedback geven en ontvangen is voor velen een uitdaging. Feedback kan nog wel eens hard aankomen en…
Een effectieve planning maken is eigenlijk niet zo heel moeilijk. Je moet er wel even voor gaan zitten en er dus wat tijd voor reserveren. Hieronder neem ik je mee in de 4 stappen naar een effectieve planning.
.In deze stap is de volgorde nog niet van belang, dat komt later.
Taken die per se vandaag afgehandeld moeten worden geef je het cijfer 1, taken die per se de volgende dag af moeten, krijgen het cijfer 2, taken zonder specifieke deadline krijgen het cijfer 0.
Calculeer ook wat extra tijd in per taak. Je kunt beter eerder klaar zijn met een taak dan er langer over doen. Zo blijven de genoteerde taken voor vandaag haalbaar. Mocht je tijd over hebben, dan kun je altijd nog taken toevoegen. Daarnaast is het goed om na 1 uur geconcentreerd werken ongeveer 15 minuten pauze te nemen. Ik snap dat dit niet altijd mogelijk is, maar even opstaan van je werkplek kan in veel gevallen wel!
Bepaal hoeveel tijd je hebt om aan deze taken te werken. Noteer op een nieuwe bladzijde de taken met het cijfer 1 en noteer hierachter de tijdsinspanning. Passen deze taken binnen de hoeveelheid tijd die je die dag hebt? Zo ja, dan kun je taken toevoegen met het cijfer 2. Passen de taken met het cijfer 1 niet allemaal in jouw dag, probeer dan deze taken een andere deadline te geven of vraag iemand om hulp. De rest van de taken kun je vervolgens inplannen a.d.h.v. de prioritering en tijdsinspanning.
Nu jij jouw planning hebt gemaakt, is het nog een kunst om je ook daadwerkelijk aan jouw planning te houden. Herkenbaar? Hieronder geef ik je een paar tips om je aan je planning te houden.
Met deze tips ben je goed op weg naar een lager stresslevel. Ik wens je veel succes met je planning en “keep calm”! Aan alles komt een einde dus ook aan deze drukke periode.
En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!