Hoe ga je om met werkdruk in tijden van corona?

Het zijn hectische en bizarre tijden. De samenleving en de economie zijn uit balans. Oude patronen worden doorbroken en we zoeken naar nieuwe manieren van werken. Terwijl bij sommige organisaties medewerkers nu overuren maken vanwege een stortvloed aan klantvragen, neemt op andere plaatsen het werk juist af. In beide gevallen zorgt dit voor druk. Daar komt bij dat veel medewerkers vanuit huis aan het werk zijn. Ook dat brengt uitdagingen met zich mee. Hoe zorg je er als werkgever voor dat je medewerker niet teveel werkdruk ervaart?
Evelyne Lumeij
projectmanager

Autonomie, werklast en steun

Hoewel we vaak een negatieve associatie bij werkdruk hebben, vinden we te weinig werkdruk ook niet prettig. Zoals bij zoveel dingen in het leven draait het hier om de juiste balans. Deze balans kan in kaart worden gebracht met het ‘Job-Demand-Control-Support model’ van Robert Karasek. Volgens Karasek zijn werklast, autonomie en sociale steun van collega’s of leidinggevenden drie belangrijke factoren die het gevoel van werkdruk beïnvloeden. Zo is een hoge werkdruk beter op te vangen als de werknemer de mogelijkheid heeft de problemen in het werk zelf op te lossen. En zorgt emotionele en praktische steun van collega’s en leidinggevenden ervoor dat de kans op nadelige gevolgen bij een hoge belasting kleiner is.

Alle drie de factoren staan op dit moment onder druk. De gevolgen van het coronavirus lijken onze werkzaamheden te bepalen. We worden voor een groot deel geleefd door de actualiteit; er móet heel veel in een korte tijd. Dat vermindert ons gevoel van autonomie en verhoogt onze werklast. Bovendien hebben we minder of op een andere manier contact met onze collega’s, zodat je daar ook minder op kunt steunen.

Invloed van de werkgever

Aan welke knoppen kun je als werkgever nu draaien? Je invloed op de werklast en de verdeling daarvan is beperkt. Deze crisis stelt ons voor grote uitdagingen en daar moet je als organisatie mee aan de slag. Hierdoor kun je medewerkers misschien minder autonomie geven dan ze zouden willen. Dus rest de sociale steun. We werken momenteel met z’n allen massaal vanuit huis en we missen hierdoor vooral de informele koffiemomentjes. Als je iemand kort ziet en spreekt dan kan je vaak vrij snel een inschatting maken hoe het nu met iemand gaat en op afstand is dit toch lastiger. Gelukkig leven we tegenwoordig in de moderne tijd en hebben we veel technisch middelen tot onze beschikking. Juist nu is het belangrijk dat om online koffiemomentjes (via Skype, Zoom etc.) te creëren en dat we met elkaar in gesprek blijven zodat we ook de sociale steun blijven ervaren. Als werkgever heb je waarschijnlijk op dit moment heel veel dingen aan je hoofd, maar check ook regelmatig hoe het met jouw collega’s gaat en ga het gesprek aan over druk, in wat voor een vorm dan ook.

Bron: Coronakrant.nl

Coronakrant.nl is een initiatief van Driessen Groep om ondernemers en werkgevers met elkaar verbinden. Coronakrant is een online platform waar ondernemers en werkgevers kennis en ervaringen met elkaar kunnen delen naar aanleiding van de uitbraak van het coronavirus in Nederland. Zo willen we elkaar niet infecteren, maar inspireren.