Rafke Hagenaars van het LAKS verklaart tegen NOS over het beeld van het (v)mbo: "Veel leerlingen worden nog steeds aan alle kanten aangemoedigd om voor 'het hoogst haalbare' te gaan. Dan zeg je dus feitelijk dat je het vmbo minder waardeert dan bijvoorbeeld havo of vwo".
Als we puur kijken naar de arbeidsmarkt, dan is een mbo-opleiding zeker geen indicator voor minder waardering. Sterker nog, er is momenteel een groot tekort aan praktisch geschoold personeel. Zoek je een medewerker groen? Lastig. Verzorgende IG? Zeer schaars. Installateur? Onvindbaar. Pedagogisch medewerker? Vijf vacatures op één medewerker. Zo blijkt uit de spanningsindicator van het UWV. Of het nu gaat om juridisch administratief medewerkers, financieel specialisten, elektromonteur of ICT-medewerkers. Organisaties staan te springen om deze mensen. Niet gek ook dat de overheid er alles aan doet om het beeld van het mbo te verbeteren. Want jongeren die een mbo-opleiding afronden kunnen direct een bijdrage leveren aan de energietransitie, het oplossen van de tekorten in de zorg of andere waardevolle banen.
Meer kansen met een mbo diploma
Het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) gaat nog een stapje verder. Zij zien zelf de kansen voor mbo'ers op de arbeidsmarkt stabiel blijven, terwijl de krapte op de arbeidsmarkt voor hbo'ers en wo'ers juist afneemt. "Een reden hiervoor is een grote instroom op de arbeidsmarkt de komende jaren van jongeren met een bachelordiploma, terwijl de instroom vanuit mbo-opleidingen relatief beperkter is. De kansen op de arbeidsmarkt zijn daardoor zelfs beter met een mbo diploma.
Herwaardering van het (v)mbo begint op de basisschool
De herwaardering van het (v)mbo is een taak voor ons allemaal, maar zeker voor onze scholen. Want daar krijgen jonge kinderen een advies. De manier waarop daarmee omgegaan wordt door de omgeving, de klas en de leraar is bepalend voor het gevoel dat de leerling heeft. Er is geen goed of slecht, laag of hoog en al zeker geen winnen of verliezen. Driessen heeft daarom de lesmethode 'Ik maak het verschil' ontwikkeld om makkelijk en laagdrempelig het schooladvies bespreekbaar te maken in de klas. En kinderen (en ouders) gelukkig te laten zijn met het advies dat het beste past. De lesmethode is hier gratis aan te vragen.
Daarnaast is Driessen founding partner van stichting Guruz. In samenwerking met de mooiste Nederlandse werkgevers maakt Guruz online gastcolleges voor mbo-studenten om hen op een leuke manier kennis te laten maken met de praktijk.