terug

Een ervaren recruiter blikt terug en vooruit

Als oud-collega’s en sinds enige tijd alweer als huidige collega’s betrappen we elkaar zo nu en dan op het refereren aan vroeger. Niet in de trant van dat vroeger alles beter was, maar nostalgisch spreken we over die oude vertrouwde fysieke kaartenbak en opvallende figuren die je met regelmaat van je werk af hielden.

Beiden zijn we 20 jaar actief in de arbeidsbemiddeling. Die jaren zijn voorbij gevlogen en wat is de wereld waarin we mens en werk verbinden ontzettend dynamisch. Om de zoveel jaar draait deze wereld 180 graden en we zijn er beiden nog steeds dol op, zonder dat we er dol van zijn geworden.

Nostalgie

Iedere maandagochtend met z’n allen de zaterdagkrant doorspitten, onder het delen van onze weekendavonturen, want die hadden we destijds nog. En van daaruit de kaartenbak in om de juiste match te maken. Ik zie de stapels advertenties nog voor me liggen. Advertenties met enkel wensen en eisen, geen enkele voorwaarden of iets wat maar leek op een pullfactor. Zonder bedrijfsinformatie, laat staan dat men beschreef waarom jij juist bij hen aan het juiste adres zou zijn. Een advertentie plaatsen, armen over elkaar en wachten geblazen, die tijd is voltooid verleden tijd.

Kandidaat aan zet

De toekomstige medewerker is aan zet en vergis je niet in de verscheidenheid aan aanbiedingen waaruit gekozen kan worden. Wanneer je als organisatie de zoektocht naar een schaap met 5 poten niet wil of niet kan ombuigen, kan dit op de langere termijn flink in de cijfers lopen. Zorg ervoor dat je weet wat de markt te bieden heeft en ga op zoek naar alternatieven.

En dan wil je ook nog eens gevonden worden in de jungle van vacatures. Dat vereist dat je de taal spreekt van de door jou beoogde groep, weet waar je ze kan bereiken en waarmee je ze mee over de streep kan trekken. Maar is het sollicitatieproces wel drempelvrij en toegankelijk met een mobile device? Komt de employer branding wel goed uit de verf, strookt deze met wat de huidige populatie voelt en uitdraagt?

En dan vind je die man of vrouw waar jouw hart sneller van gaat kloppen, maar dan ben je er nog niet. Na een kordate en heldere candidate journey kan je als de aspirant medewerker aan boord is weer opgelucht ademen. Of begint het dan pas? Want zoals we 20 jaar geleden al wisten, extern winnen is intern beginnen.

Treinreis

Of het bovenstaande verhaal nu bekend terrein is, er nog flink wat stappen gezet dienen te worden of dat je met je handen in het haar zit na dit verhaal, een feit is dat de wereld om ons heen als een sneltrein voorbij raast. Wij zijn aan boord. Kun je hulp gebruiken? We staan voor je klaar.