Kennis Artikelen Recruitment
woensdag 7 augustus 2019

De 5 kenmerken van een goede recruiter

Veel recruiters zijn operationeel bezig om vacatures van klanten in te vullen. Vaak is hier een strakke deadline aan gekoppeld. De recruiter moet op zo’n moment snel te werk gaan. Het netwerk wordt aangeschreven en het internet doorzocht om de perfecte kandidaat te vinden. De recruiter focust zich hierbij op het aantal cv’s dat de klant verwacht. De klant ontvangt de gevraagde profielschetsen en maakt een keuze. Dit is een gebruikelijke werkwijze, maar volgens mij kan het ook anders.
Sonja Brouwer
Recruiter

De rollen van een recruiter

In mijn werk als recruiter zet ik graag een stapje extra om het gewenste resultaat te bereiken. Samen met mijn opdrachtgever zoek ik naar manieren om het anders aan te pakken. Daarbij werk ik vanuit verschillende rollen.

Zodra ik een aanvraag krijg, begin ik in mijn rol als onderzoeker met het doorgronden van het probleem. Waarom kan mijn opdrachtgever zelf geen kandidaat vinden? Vaak ligt het aan het gebrek aan kennis bij de werving of wordt er gezocht naar het spreekwoordelijke schaap met vijf poten dat niet bestaat. Als de opdracht helder is ga ik in de rol van sourcer proactief op zoek naar kandidaten. Als verbinder maak ik vervolgens de match tussen de vraag van de opdrachtgever en de kandidaat, waarbij ik tijdens het hele proces in gesprek blijf met alle partijen, zodat iedereen een goede keuze maakt. En in de rol van data analist duik ik structureel de cijfers in om hiervan te blijven leren.

Hoe merk je het verschil?

In mijn ogen wordt recruitment nog vaak gezien als het ondergeschoven kindje in het HR-vakgebied. Jammer, want het is van ongekende waarde om de juiste mensen te binden aan je organisatie. Een recruiter met de juiste competenties is van toegevoegde waarde. Werk je met een recruiter die de gemaakte afspraken nakomt, maar ook:

  1. bij het eerste gesprek al een aantal profielschetsen meeneemt om samen de richting te bepalen qua kandidaten waar je naar op zoek bent?
  2. zich heeft voorbereid en weet waar de organisatie mee bezig is en zelfs een ‘quick win’ meegeeft?
  3. kennis heeft van de (arbeids)markt, doelgroep en vakgebied?
  4. je gedurende het hele proces meeneemt, zodat je continu op de hoogte bent van de stappen die er genomen worden?
  5. die eerlijk is en ook nee durft te verkopen, omdat dat schaap met die vijf poten met specifieke opleiding er gewoon niet is op de arbeidsmarkt?

Ben dan zuinig op hem of haar. Want een strategische partner als deze geeft een boost aan het personeelsbestand binnen je organisatie. Heb je deze recruiter nog niet gevonden? Neem dan vandaag nog contact met ons op.