terug

Goed werknemerschap: wat doe ik dan precies (niet)?

Iedereen heeft misschien wel eens van het begrip ‘goed werkgeverschap’ gehoord. Dit komt er kortweg op neer dat een werkgever zich ten opzichte van zijn medewerker goed dient te gedragen. Wanneer een werkgever goed is voor zijn medewerkers, zal dit zichzelf terugbetalen. Medewerkers zijn positiever, zijn bereid hard te werken en voelen zich betrokken bij de organisatie. Maar ben jij bekend met het begrip goed werknemerschap?

Ook als medewerker dien je je natuurlijk goed te gedragen ten opzichte van je werkgever én je collega’s. Dit noemen we goed werknemerschap. Het is belangrijk om er voor je collega’s te zijn en dat je achter je bedrijf staat.

Dus: wat kun je als werknemer dan precies doen? Of wat beter niet?

Ben collegiaal

  • Profileer jezelf binnen je team en binnen je bedrijf als een collegiaal en flexibel persoon. Hierbij kun je denken aan de bereidheid om werk over te nemen van een collega als je ziet dat een deadline niet gehaald gaat worden, of als er paniek is. Maar ook aan als bijvoorbeeld een directe collega een bruiloft heeft op jouw vaste vrije dag en aan je vraagt of je voor haar kunt komen werken op deze dag.
  • Ga je koffie of thee halen? Neem dan geregeld ook een kopje mee voor je team.
  • Je zit vaak meer uur op kantoor dan dat je thuis bent. Hierdoor is het van belang om een goede werksfeer te creëren en je met je team een goede band opbouwt. Toon interesse in het werk en de thuissituatie van je collega’s.
  • Belangrijk: laat iedereen in zijn waarde. Iedereen heeft zijn/haar mening vanuit levenservaring gevormd, je hoeft het er niet mee eens te zijn, je kunt het wel respecteren.
  • Humor! Hard werken is goed, maar hard kunnen lachen is ook belangrijk op de werkvloer. Zorg daarom voor positieve energie.

Ben op tijd

  • Niets zo vervelend als een collega die altijd te laat komt. Dit kan de nodige irritatie opwekken bij je directe collega’s. Zeker als er bepaalde openingstijden gelden, waar ook jij je aan zult moeten houden. En te laat komen bij een klant is natuurlijk ook ‘killing’! De eerste indruk telt.
  • Niet alleen op tijd op kantoor zijn is van belang, denk ook aan een stukje timemanagement. Zorg ervoor dat je je aan je deadlines houdt, zowel met interne als externe opdrachten. Zeg wat je doet en doe wat je zegt.

Ben en blijf positief

Probeer iedere dag met een frisse blik en goede moed aan de slag te gaan. Benader de dingen die gebeuren tijdens je werk vanuit een positief perspectief. Zo kweek je positieve energie binnen het team en kan er meer werk verzet worden. Zorg ervoor dat je dit vasthoudt, ook als de dingen even niet zo lopen als dat ze moeten lopen.

Niet te veel kletsen

Erg leuk als het goed klikt tussen jou en je collega’s, maar let op dat het niet tè gezellig wordt. Er zal natuurlijk ook gewerkt moeten worden. Als er nog meerdere collega’s op de afdeling werken, kan het ook als storend worden ervaren. Als iemand snel is afgeleid bijvoorbeeld. Let er ook op dat het niet ten koste van je werk gaat!

Neem je verantwoordelijkheid

Voel je verantwoordelijk voor je werk. Zorg dat je weet wat van je verwacht wordt en zorg dat dit dan ook gebeurt. Iedereen is belangrijk in de organisatie, iedereen heeft een taak, een werkgever is erbij gebaat als deze ook volledig worden uitgevoerd. Zie dit ook positief: wanneer je weet wat je moet doen, kun je ook zorgen dat een manager je goed waardeert.

Blijf achter je bedrijf staan

  • Een bedrijf is een merk, een imago. Wanneer de medewerkers positief zijn, zal dit het imago alleen maar versterken. Niet alleen intern, maar zeker ook extern. Let hierbij op: positieve medewerkers vallen op! Negatieve medewerkers ook…
  • Bij beslissingen zou het mooi zijn wanneer je vanuit de gedachte denkt: “wat zou ik doen als het mijn bedrijf was”?
  • Probeer stil te staan bij de goede dingen, vaak worden deze over het hoofd gezien en worden enkel de mindere zaken belicht.
  • Durf je mening te geven wanneer je het ergens niet mee eens bent, maar doe dit op een constructieve manier. Het is ook “jouw bedrijf”. Management is vaak geïnteresseerd in de meningen van hun medewerkers.
  • Ook al komt een bedrijf soms voor moeilijke beslissingen te staan, dit wil niet zeggen dat ze het slecht met hun medewerkers voor hebben. Zie dit ook niet zo en probeer te bedenken waarom en hoe een beslissing tot stand komt. Er vindt altijd een oorzaak voor het gevolg plaats.

Goed werknemerschap laten zien in een nieuwe baan? Solliciteer dan op een van onze vacatures.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!