Hoe speel je als werkgever in op deze verschuiving?
Een duurzaam imago begint niet met mooie woorden, maar met een doordachte strategie. Geen loze beloftes, maar concrete stappen die passen bij wat jonge medewerkers belangrijk vinden. Zo geef je duurzaamheid betekenis op de werkvloer:
- Maak duurzaamheid persoonlijk
Zet duurzaamheid centraal in je onboarding, werkoverleggen en interne communicatie. Laat medewerkers ervaren dat hun werk bijdraagt aan een groter geheel. - Bied groene arbeidsvoorwaarden aan
Zoals een fietsplan, plantaardige lunchopties, thuiswerken, duurzaam pensioen of vrijwilligersdagen voor maatschappelijke doelen. Of zorg ervoor dat pensioengeld duurzaam wordt beheerd, een aspect dat steeds meer werknemers belangrijk vinden. Laat je inspireren: groene arbeidsvoorwaarden. - Geef ruimte voor initiatief
Laat medewerkers meedenken en meedoen. Start een duurzaamheidscommissie of geef ruimte aan initiatieven van onderaf. Organiseer regelmatig bijeenkomsten om voortgang en nieuwe initiatieven te bespreken. Generatie Z wil invloed en actie. - Deel kennis over duurzaamheid
Wees helder en transparant over je duurzaamheidsdoelen en initiatieven. Organiseer trainingen en workshops over duurzaamheid. Help medewerkers bij het verduurzamen van hun eigen werkprocessen. Zorg ervoor dat medewerkers de kennis en middelen hebben om duurzame keuzes te maken en dat ze duurzame ideeën kunnen inbrengen in de organisatie. - Beloon duurzaam gedrag
Of het nu gaat om bonussen, extra vrije dagen of een interne award, maak zichtbaar dat duurzaamheid niet alleen gewenst maar ook gewaardeerd wordt.
Wat levert duurzaam werken op?
Als je organisatie een missie en een bedrijfscultuur heeft die aansluit bij maatschappelijke thema’s, zorgt dat voor verbondenheid. Medewerkers voelen dat hun werk ertoe doet, dat ze zelf bijdragen aan positieve verandering. Dat versterkt hun motivatie én werkplezier.
Open, eerlijke communicatie over duurzaamheidsdoelen en -beleid is hierbij belangrijk. Organisaties die duurzaamheid integreren in hun beleid, merken dat hun medewerkers:
- Meer betrokken zijn bij hun werk.
- Trots zijn om voor hun organisatie te werken.
- Loyaler zijn en minder snel geneigd zijn om te vertrekken.
- Productiever zijn en met meer motivatie werken.
Door medewerkers actief te betrekken bij duurzaamheidsinitiatieven, creëer je een sterke bedrijfscultuur waarin werknemers zich gewaardeerd voelen en zich verbonden met de bedrijfsdoelen. Lees er hier meer over.
Meer dan een milieukwestie
Duurzaam ondernemen is niet alleen goed voor de planeet, maar ook voor je organisatie. Door duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen te verankeren in je bedrijfscultuur, laat je zien dat je maatschappelijk betrokken bent. Tegelijkertijd bied je medewerkers de kans om actief bij te dragen aan een betere wereld voor mens, maatschappij en milieu. Dat zorgt voor meer tevredenheid, hogere loyaliteit én maakt je organisatie aantrekkelijker voor jong talent. Wist je dat Driessen B Corp gecertificeerd is? Wij verbinden al meer dan 30 jaar mens en werk en zijn ons bewust van de impact die we hebben op onze (leef)omgeving. Als mensgerichte organisatie vinden we het belangrijk om een voorbeeldrol te vervullen. We besteden daarom structureel aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen met de juiste balans tussen people, planet en profit. Lees hier meer over onze werkwijze.