
Aanbesteden in 2025: trends die je als organisatie moet kennen
Aanbesteden is mensenwerk. In een steeds krapper en complexer wordende markt, verandert de manier…
Een gedegen voorbereiding vergroot de kans op succes. Met een marktconsultatie peil je wat de markt kan bieden en welke partijen interesse hebben in deelname aan de aanbesteding. Overweeg een vrijblijvende marktconsultatie, zes tot twaalf maanden vooraf, om van potentiële leveranciers input te krijgen op de inhoud van de opdracht of de voorgenomen opzet van de aanbesteding. Dit helpt je de vraagstelling aan te scherpen en onvoorziene risico’s (met als gevolg vertragingen in de aanbestedingsprocedure) te voorkomen. Met oog op de planning draagt een marktconsultatie bij aan een realistische inschatting van het aantal verwachte inschrijvingen. Zo kun je bijvoorbeeld de beoordelingstijd van de inschrijvingen afstemmen op het aantal inschrijvingen of kun je aanvullende maatregelen overwegen om de markt te activeren bij lage interesse. Lees hier meer over de waarde van marktconsultatie bij aanbestedingen.
Vooraankondigingen bieden de markt vooraf duidelijkheid over het moment van publicatie van je aanbesteding. Door aankondigingen drie tot zes maanden van tevoren te publiceren, geef je potentiële inschrijvers tijd om zich voor te bereiden en bewuste keuzes te maken over welke aanbestedingen het best passend voor hen zijn. Dit resulteert vaak in meer inschrijvingen en betere voorstellen.
Bij de publicatie van de aanbesteding is het belangrijk om deadlines en doorlooptijden in verhouding te brengen met de complexiteit van het project. Bij een openbare Europese aanbestedingsprocedure geldt een minimumtermijn 45 kalenderdagen, gerekend vanaf de verzenddatum van de aankondiging. Houd er hierbij rekening mee dat een complexe aanbesteding (met bijvoorbeeld veel verschillende kwaliteitsvragen, meerdere soorten dienstverlening en percelen etc.) meer voorbereiding en uitwerking vergt van marktpartijen voor het indienen van een goede inschrijving. Als de termijn minimaal is, hebben marktpartijen dus minder tijd om een kwalitatief goede aanbieding te doen. Een te krappe doorlooptijd in combinatie met een complexe uitvraag kan zelfs leiden tot minder inschrijvingen. Houd ook altijd rekening met vakantieperiodes en feestdagen zodat inschrijvers ook dan voldoende tijd en capaciteit hebben om een goede inschrijving te doen. Inschrijftermijnen van 3 maanden zijn in de zomerperiode steeds gebruikelijker.
Bij een aanbesteding zijn er verschillende deadlines om rekening mee te houden. In hoofdlijnen zijn dit de belangrijkste momenten:
Een realistische aanbestedingsplanning biedt duidelijke voordelen voor aanbestedende diensten. Het leidt tot meer én betere inschrijvingen, een soepel proces en versterkt je reputatie in de markt. Met een zorgvuldige voorbereiding, realistische termijnen en goede communicatie bouw je aan succesvolle aanbestedingen die voor alle partijen meerwaarde opleveren. Onze grootste tip: begin op tijd (ruim voor het aflopen van het aan te besteden contract) zodat er gedurende het traject ruimte is voor onvoorziene omstandigheden.
Wil je meer weten over het maken van een slimme aanbestedingsplanning? We nodigen je graag uit voor een oriënterend gesprek! Neem contact met ons op voor praktische tips en een advies op maat. Of download gratis onze whitepaper en lees alles over:
Dit artikel is geschreven door Bernhard Bergman, bidmanager bij Driessen.
Meld je dan nu aan voor de Driessen nieuwsbrief.