terug

Yes, een nieuwe baan! Maar, wat moet ik allemaal regelen?

Eindelijk krijg je het verlossende bericht, je bent aangenomen! Natuurlijk ga je eerst vieren dat je een nieuwe baan hebt, maar daarna zijn er toch een aantal zaken die geregeld moeten worden. Maar waar moet je dan precies allemaal aan denken?

Papierwerk

Bij een nieuwe baan komt vaak papierwerk kijken. Je huidige werkgever kan vragen om een officiële ontslagbrief. Waarschijnlijk weet je al wat je opzegtermijn is en anders is dit goed om uit te zoeken. Wacht hier niet mee en ga direct aan de slag. Verder kun je nog denken aan je zorgverzekering. Indien je een collectieve zorgverzekering hebt, dien je deze uit te zetten. Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wordt vaak opgevraagd door je nieuwe werkgever. Vraag deze meteen aan, zodat je deze tijdig in huis hebt.

Pensioenregeling

Ga je werken in een andere branche? Dan krijg je mogelijk ook een nieuw pensioenfonds. Heb je bij je huidige werkgever pensioen opgebouwd, dan kun je informeren om het pensioen premievrij te maken of om het te laten opnemen in je nieuwe pensioen. Vergeet sowieso nooit te vragen hoe je pensioen in je nieuwe contract geregeld is. Misschien lijkt het voor de jongere werknemer nog een ver-van-je-bed-show, maar het is wel belangrijk dat je dit gedurende je gehele loopbaan goed geregeld hebt.

Ander salaris? Check je toeslagen!

Ontvang je toeslagen, zoals zorg- of huurtoeslag? Je nieuwe salaris kan hier invloed op hebben. Bij een hoger salaris heb je wellicht recht op minder toeslag. Bij een lager inkomen kunnen de toeslagen wellicht stijgen. Geef je nieuwe inkomen in ieder geval tijdig door aan de Belastingdienst, zodat hier rekening mee gehouden kan worden en je einde van het jaar niet voor (vervelende) verrassingen komt te staan.

Overdracht van je werkzaamheden

Je gaat naar een nieuwe werkgever en daarmee verlaat je (meestal) je huidige werkgever. Dat betekent dat je huidige functie vervangen wordt door een nieuw persoon of dat je werkzaamheden verdeeld worden over andere collega’s. Zorg daarom voor een duidelijke overdracht richting je collega’s en eventueel een nieuwe collega en zorg voor een opgeruimde mailbox. Wanneer je weet wanneer je laatste werkdag is, kun je alvast een afwezigheidsmelder aanzetten. Hiermee informeer je iedereen die jou mailt, dat jij vanaf dat moment niet meer werkzaam bent en vermeld ook bij welke collega’s (inclusief contactgegevens) zij wel terecht kunnen.

Verder is het verstandig om een plan van je overdracht te maken, zodat je geen belangrijke informatie vergeet over te dragen. Als er weinig tijd is om een (nieuwe) collega in te werken, kun je de informatie en processen op papier zetten zodat jouw collega’s ermee aan de slag kunnen.

Contact met je nieuwe werkgever

Het contract is getekend en je startdatum is bekend. Waarschijnlijk krijg je informatie van je nieuwe werkgever om zaken te regelen. Als je deze informatie niet ontvangt, wees dan proactief en informeer zelf bij je nieuwe werkgever. Zorg ervoor dat als de werkgever informatie van je nodig heeft, je dit zo spoedig mogelijk toestuurt. Zo maak je een goede eerste indruk én kun je rustig starten bij je nieuwe werkgever in de weet dat alles goed geregeld is.

Geniet van je vrije tijd

Het kan zijn dat je een paar vrije dagen hebt voordat je bij je nieuwe werkgever begint. Ga vooral genieten van je vrije tijd en gebruik deze tijd om je voor te bereiden op je nieuwe baan. Misschien heb je eindelijk tijd voor die massage of een bezoek aan de kapper. Het voordeel van een paar dagen vrij is dat je georganiseerd, ontspannen en klaar bent voor je nieuwe baan! Succes!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!