Meer pauzes maken je (werkdag) productiever
Werk & privé
Leestijd: 5 minuten

Meer pauzes maken je (werkdag) productiever

We worden bestookt met adviezen om productiever aan het werk te gaan. Maar wat helpt nu echt? Via een webinar kwam ik in aanraking met de Pomodoro techniek. Midden in de verplichte thuiswerk periode waar focus en concentratie ver te zoeken waren, besloot ik deze techniek uit te proberen en ik kwam tot een opmerkelijk inzicht: met meer pauzes ben je productiever.

Ik hoor je denken: “Als je meer pauzes neemt, hou je minder werktijd over. Dan krijg je vast ook minder gedaan.” Het klinkt zo logisch en toch klopt het niet. Uit onderzoek van Desktime blijkt namelijk dat de tien productiefste werknemers degenen zijn die regelmatig pauzeren. Het gaat dan om pauzes waarbij je even je werkplek verlaat én waarbij je niet op een scherm kijkt.

Een normaal dagritme

Toen iedereen een tijd terug gedwongen werd om thuis te werken, hoorde ik van veel collega’s dat ze thuiswerken intensief vinden. Normaal start je dag (in mijn geval) met een autorit naar kantoor, je groet je collega’s en praat even bij. Daarna start je op en gedurende de dag wissel je af tussen verschillende werkzaamheden al dan niet in verschillende ruimtes met een heerlijke, gezamenlijke lunchpauze tussendoor.

Als je thuiswerkt vervallen deze routines en loop je waarschijnlijk slechts een paar meter verder naar je werkplek. Je zet je computer aan, start met je werkzaamheden en bent geneigd om door te werken. Er is immers geen afleiding zoals op kantoor.

Lees hier de thuiswerkervaringen én tips van de Driessen collega’s

Pauzes als onderdeel van je werkdag

Alle situaties die je normaal afleiden van je werk, dat zijn eigenlijk al een soort mini pauzes. Collega’s die even een vraag stellen, een telefoontje of een overleg tussendoor. Dit zijn allemaal mini pauzes. Maar ook de wandeling terug naar je werkplek na een overleg kun je zien als een pauze. Toch is het thuis (en soms ook op het werk) vaak lastig om echt pauze te nemen.

De Amerikaanse journalist en auteur van managementboeken Tony Schwartz zegt: ‘Wanneer er meer van ons gevraagd wordt, hebben we de neiging om harder door te werken. Het probleem is alleen dat we, zonder enige rust en tijd om te herladen, meer fouten maken en minder gefocust zijn op onze taken.’

Mini-experiment: even doorwerken en dan een pauze nemen

Hoe lang en hoe vaak moet je dan een pauze nemen? Daar zijn veel ideeën over, zoals: 52 minuten werken en 17 minuten pauze. De Pomodoro techniek: 25 minuten werken en 5 minuten pauze. Na 4 pomodoro’s neem je een langere pauze van 15-30 minuten. Micropauzes: elk uur 5 of elk halfuur 2 minuten pauze. Keuzes genoeg maar eerlijk gezegd denk ik niet dat het veel uitmaakt welke methode je kiest zolang je maar regelmatig pauzeert.

Dus experimenteer eens. Kies uit de drie methodes hierboven degene die je het meest aanspreekt. Test jouw gekozen methode consequent een week uit. En neem echte pauzes: verlaat je werkplek en bekijk geen schermen.

Even helemaal niets doen op je werk? Neem een Fika!

De Pomodoro techniek in de praktijk

Tijdens een webinar ‘technologie en jouw werkgeluk’ verzorgd door het Sociaal Innovatiecentrum Werkgeluk van Fontys Hogeschool HRM en Psychologie, kwam ik in aanraking met de Pomodoro techniek. Deze techniek belooft dat je slimmer omgaat met afleiding, uitstelgedrag voorkomt en meer focust op je taak.

Wie wil dat nou niet? Dus besloot ik het experiment aan te gaan, stelde ik twee timers in op mijn telefoon en ging aan de slag. Wat mij in het begin erg opviel is dat die 25 minuten voorbij vliegen. Soms was ik zo lekker bezig dat ik de timer heb genegeerd en de volgende 25 minuten direct heb gestart zonder de 5 minuten pauze te nemen. Maar steeds vaker probeerde ik om toch even weg te lopen om die 5 minuten zonder scherm pauze te nemen. Wat blijkt?

Hallo focus en doei afleiding

Mijn focus is verbeterd. Als ik in de 25 minuten tijd lekker bezig ben aan een taak en ik krijg tussendoor ideeën die niet horen bij waar ik mee bezig ben, dan schrijf ik ze op mijn to-do lijst en bewaar ik die voor de 5 minuten pauze. Hierdoor is mijn 5 minuten pauze niet altijd scherm vrij, maar heb ik wel het gevoel dat mijn aandacht uitgaat naar datgene waar ik mee bezig ben.

Wat mij ook erg heeft geholpen is dat de drempel voor de ‘grotere’ taken weg is. Je hoeft immers maar 25 minuten geconcentreerd aan die taak te werken, waarna je even pauze mag nemen. Soms kwam ik er dan achter dat ik de tijd voor die taak verkeerd had ingeschat en het veel minder tijd koste. Vaarwel uitstelgedrag!

Na een aantal dagen volgens deze methode gewerkt te hebben, heb ik nog iets anders geleerd. Zodra ik mijn to-do lijst had gemaakt, ging ik van te voren inschatten hoeveel tijd ik kwijt zou zijn met deze taak. Zo kon ik op voorhand inschatten of de taken op mijn to-do lijst voor die dag haalbaar waren of dat ik moest schuiven met taken of tijd. Iets met het bijstellen van mijn eigen verwachtingsmanagement en teleurstellingen (en stress) aan het einde van de dag voorkomen.

Voor mij werkt deze manier van werken dus erg goed, ik ben heel benieuwd wat het jou gaat brengen. Laat je mij weten wat jouw ervaringen zijn?

Bron AD

Malou Bruil
Malou Bruil
Beheerder en redacteur van Samen Slim. Werkzaam als online marketingcommunicatie-adviseur bij Driessen Groep.
Meer over Malou

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *