Goed bekend én gezond met je collega’s
Gezond & bewegen
12-04-2019
476

Goed bekend én gezond met je collega’s

Hoe goed ken jij jouw collega’s? Bij Driessen (Groep) werken we samen met ruim 500 collega’s, door heel Nederland. Dit maakt het bijna onmogelijk om elkaar persoonlijk echt heel goed te leren kennen. Misschien herken je dit wel binnen je eigen organisatie. Dé oplossing hiervoor? Samen sporten met je collega’s!

Graag stel ik jullie voor aan Mike & Mike, twee van mijn collega’s bij Driessen Groep. Zo’n beetje de meest sportieve eruit. Naast dat ze mijn collega’s zijn, runnen zij samen Learn2Train en stimuleren daarmee vitaliteit onder de Driessen (Groep) collega’s. Én ze geven ons Drieskes bootcamps!

“Waarom zou je dat jezelf in vredesnaam aandoen?” hoor ik je bijna denken. En stiekem is dat ook een gedachte die ik zelf had. Daarom sprak ik Mike & Mike. Over sporten in het algemeen én over bootcampen met collega’s. Eigenlijk over de relatie tussen vitaliteit en collegialiteit.

Om met de deur in huis te vallen: Waarom zou je met je collega’s willen sporten? 

“Sowieso het stukje Goed Bekend met je collega’s. Bij Driessen Groep zijn we een familie van bedrijven die door groei vooral voor nieuwe collega’s best wel ver van elkaar af (kunnen) staan. Door samen te sporten leren we elkaar in ieder geval beter en op een andere manier kennen.”

“Plus, je hebt altijd wel groepjes of duo’s die het gewoon leuk vinden om samen te sporten. Dan is het ideaal als dit meteen na het werk kan.”

Dus eigenlijk de combinatie van nieuwe collega’s leren kennen maar ook echt met de mensen waarmee je het al leuk hebt het nog leuker hebben? “Ja en dat wij ook bepaalde doelen in onze bootcamps opnemen. We gaan dít behalen in déze tijd. Dan krijg je het gevoel dat je samen iets behaald hebt en we hopen dat ze dit in het werk ook gaan toepassen.”

Extra teambuilding dus? “Ja, precies. We proberen ook wel eens te mixen in tweetallen en drietallen met mensen van verschillende afdelingen en dan die teambuilding omhoog te krijgen. Plus natuurlijk de conditie van collega’s. Zo is het idee eigenlijk een beetje ontstaan.”

Hoe stimuleren jullie het Goed Bekend raken met (nieuwe) collega’s?

“Sommige collega’s melden zich liever samen aan. Maar als één van de twee verhinderd is, dan komt de ander alsnog. Als collega’s toch samen komen en we zien dat zij altijd met elkaar groepjes vormen, dan maken wij de keer erop andere groepjes. We hebben gemerkt dat niemand het erg vindt om een keer met een andere collega te sporten.”

“We proberen ook in de gaten te houden wat het niveau van de collega is en maken dan groepjes van hetzelfde niveau. Op die manier kunnen ze elkaar uitdagen en samen doelen behalen. Maar om echt Goed Bekend met elkaar te raken, zorgen we ervoor dat je nooit twee weken achter elkaar met hetzelfde groepje sport.”

Jullie bootcamps zijn direct na het werk. Wat zijn de voordelen van direct na het werk sporten?

“Als je echt wil afvallen en dus op vetpercentage sport, dan zou ik aanraden om meteen na je werk te gaan sporten. Eet wel een half uur van tevoren iets kleins, zoals een banaan. Ga voor het sporten niet een volledige avondmaaltijd naar binnen werken.”

“Je bent ook vast wel bekend met het “inkak-moment” na het avondeten. Wij hebben dit getest door een keer zwaarder te lunchen, met een frikandellenwedstrijd. Echt heel slecht… Gewoon om te kijken wat dit met ons lichaam en energielevel zou doen. Die middag waren we dus echt niet meer productief, omdat we zoveel gegeten hadden. Precies zoals je dat ’s avonds op de bank na het avondeten kan hebben. Vandaar dat wij ook voor het avondeten sporten.”

“Als je puur en alleen krachttraining wil doen, is het juist slim om van tevoren flink te eten. Maar dan moet je wel minimaal een uur wachten voordat je eten verteerd is en het “inkak-moment” zien te doorbreken.”

Merken jullie gezonde rivaliteit die tijdens het sporten ontstaat? 

“Dat is echt sterk aanwezig! Dit stimuleren we door af en toe een prijsje weg te geven. Zo hebben we bijvoorbeeld twee collega’s die samen echt heel fanatiek zijn. Die willen allebei koste wat kost van elkaar winnen, ook bij de duo-oefeningen. Zo peppen ze elkaar op.”

Lees ook: Voorjaar! Het seizoen voor buitensport

Hebben jullie nog tips voor onze flexibele medewerkers om een soort collega-bootcamp/ sporten met collega’s op te zetten? 

Lachend: “Ons bellen.” Die gaat wel in de uitwerking van het interview mannen. Dat snappen jullie hè.

“Wat je kan doen is met wat collega’s afspreken bij een sportschool. Alleen het probleem is: mensen gaan naar een goedkope sportschool zonder personal trainers en zonder begeleiding. Maar zelf weten ze er ook niet veel van. Dat is hetzelfde als wanneer je een andere sport gaat doen zonder trainer. Dan doe je maar wat en haken mensen af want ze zien geen progressie.

“Ga je naar een sportschool, pak dan een intakelesje waarin je de basis krijgt uitgelegd. Maar het liefst horen wij dat je met een collega contact zoekt die veel met sport bezig is. Goed Bekend met je collega’s.”

Hebben jullie ook voedingstips voor wanneer je meteen na je werk gaat sporten?

“Een half uur tot een uur van tevoren iets met koolhydraten eten. Bijvoorbeeld een banaan of een cracker met pindakaas. Het valt niet te zwaar op de maag maar bevat wel veel goede koolhydraten. We raden mensen af om helemaal niets te eten. We hebben dat wel eens gehad, dat iemand niet had gegeten. Die werd ook echt licht in het hoofd.”

En als je klaar bent met sporten, dan kun je gewoon normaal avondeten? “Je hebt net gesport dus het liefst eet je een avondmaaltijd die rijk is aan eiwitten. De meeste mensen denken dan direct aan kip en rijst, maar daar willen wij dus vanaf. Natuurlijk is dat iets wat je kan eten, maar je mag gewoon een ‘normale’ maaltijd nemen.”

“Eén van onze collega’s pakt na het sporten nog een eiwit-shake, maar hij moet nog een uur in de auto dus die moet nog wel wat extra’s pakken tussen het sporten en de avondmaaltijd.”

“Wij raden vooral aan: ontbijt, pak tussendoor een gezonde ochtendsnack en ga daarna lekker lunchen. Pak nog een gezonde middagsnack en geniet daarna van je avondeten. Dan heb je de goede momenten om te eten en krijg je tussendoor geen honger, plus je kan ongezonde verleidingen beter weerstaan. Het beste is om elke twee uur iets te eten.”

Lees ook: Een poging tot gezond eten op het werk

“Gebruik je werkweek om je goed aan die eetmomenten en gezonde snacks te houden. Het is niet zo moeilijk. Vraag jezelf gewoon af: is dit gezond? Een roze koek of een appel? Die keuze is niet zo moeilijk toch? Stel jij jezelf steeds deze vraag, dan kun je in het weekend best een keer los gaan of je biertje / wijntje drinken. Dat doen wij ook 😉 je moet het alleen niet overdrijven maar dat is logisch.”

Hartstikke logisch mannen!

Kijk voor meer tips op Mijn Driessen bij Goed Werkgeverschap – Samen Vitaal.

Mocht je vragen hebben aan Mike en Mike dan zijn zij bereikbaar via info@learn2train.nl

Miranda de Ruyter
Miranda de Ruyter
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!