Ga corona-stress te lijf met rust en routine
Gezond & bewegen
Leestijd: 8 minuten

Ga corona-stress te lijf met rust en routine

Al bakkend in het voorjaarszonnetje wacht ik op de boodschappen die bezorgd worden. Ideaal want ik ben momenteel autoloos en ben een gevaar op de weg wanneer ik met 6 volle tassen op de fiets stap. De vogels zorgen voor wat “achtergrondmuziek” en ik hoor de buurman in zijn tuin rommelen. Met m’n kopje koffie erbij ben ik eigenlijk een hartstikke tevreden mens. Zou je denken.. Maar iets in me knaagt. Ik ben de laatste dagen mezelf niet helemaal, heb een korter lontje en m’n irritatielevel is sky high. Ik heb last van “corona-stress”. 

Corona-stress, dat moet het zijn. Ik heb me suf gegoogeld naar wat er mis is met me en het lijkt er sterk op dat deze maffe periode dusdanig in m’n hoofd is gaan zitten dat ik er echt last van heb. Ik slaap ineens niet meer door, heb nachtmerries op en top en begin uitgeput te raken. En ik werk niet eens in de zorg! Herkenbaar? Dan is dit stuk ook voor jou!

De grote tip? Zorg voor routine en rust. Een ochtend- en avondroutine zijn altijd goed voor je maar zeker nu, om rust in je lijf te krijgen en om beter te slapen. Het gaat je helpen om de corona-stress te lijf te gaan. Hoe zo’n routine eruit kan zien vertel ik je hieronder, inclusief de “why”.

Ochtendroutine

Wat je kunt doen in de ochtend, zonder er al te veel tijd aan kwijt te zijn want dat kost kostbare slaaptijd, heb ik hieronder voor je op een rijtje gezet. Zorg wel dat je hier de tijd voor neemt die het verdient. Wanneer je een gehaaste ochtendroutine hebt, heb je alsnog een “stresserig” gevoel.

Begin met strekken, wanneer je nog in bed ligt. Baby’s zie je zich vaak heerlijk uitrekken na een slaapje. Waarom doen wij dat niet? We horen de wekker en vliegen uit bed. Stop daarmee en rek je eerst uit. Je lijf komt zo weer op gang en je maakt je spieren al wat los. Wanneer je slaapt stroomt je bloed namelijk minder naar je spieren en ook gaan je spieren van (corona-)stress vastzitten. Daarnaast voelt het gewoon lekker. Een win-win situatie dus. 

Pak vervolgens een glas water. Dit zorgt ervoor dat je organen ook “wakker worden” en tijdens het slapen ben je wat gedehydrateerd geraakt wat je op deze manier weer oplost. 

Spreek jezelf moed in. Een soort van dan. Wanneer je bijvoorbeeld je gezicht reinigt sta je toch al voor de spiegel. Je kunt dan “affirmaties” zeggen om in een positieve flow te komen. Een uitspraak over jezelf waarvan jij wil dat deze waar is. Wat je maar vaak genoeg herhaalt gaat aanvoelen als waarheid en vervolgens ga je ernaar handelen waardoor het waarheid wordt. Zo simpel is het. Het klinkt misschien zweverig maar er zijn wetenschappelijke onderzoeken die ondersteunen dat we oude patronen op deze manier kunnen doorbreken. Een goede affirmatie begint met “ik” en bevat geen woorden als “niet” of “geen”. Een voorbeeld: “Ik ben niet ziek” klinkt goed toch? Maar wat beter werkt is “Ik ben gezond”.  Je brein verwerkt het woord “niet” namelijk niet. Je zegt bij het eerste voorbeeld dus als het ware tegen jezelf “Ik ben ziek”.  

Lees ook: Omgaan met stress in tijden van corona

Zorg voor een voedzaam ontbijt. Door gezond te starten heb je eerder de neiging om de rest van de dag gezonde keuzes te maken. Met een minder gezonde start overheerst vaak de gedachte “ik heb het voor vandaag toch al verknald”. Daarnaast zorgt een voedzaam ontbijt voor een voller gevoel waardoor je ook minder trek hebt in extraatjes en je krijgt er langdurige energie van.

Een paar voorbeelden van voedzame ontbijtjes: 

  • Vers/ diepvries fruit, havermout, melk naar keuze en maak hier een smoothie van;
  • Havermout, melk naar keuze, espresso, kaneel en (agave)siroop even in een pannetje opwarmen; 
  • Verse spinazie, banaan, melk naar keuze en maak hier een smoothie van;
  • Appel, kaneel, havermout, honing en melk naar keuze in een pannetje opwarmen;
  • Wortel (geraspt), speculaaskruiden, havermout, sinaasappelsap, melk naar keuze in een pannetje opwarmen en daarna rozijnen en walnoten toevoegen;
  • Sinaasappel(sap), banaan, halfvolle yoghurt, havermout en maak er een smoothie van.

Connect. En nee niet je WiFi maar met mensen. Wanneer je samenwoont kun je bijvoorbeeld interesse tonen in je partner/ huisgenoot. Vraag simpelweg naar de plannen voor vandaag of zeg iets als “Ik hoop dat je een fijne dag hebt”. Woon je alleen? Stuur dan iemand een goedemorgen-appje. De ontvanger start zijn/ haar dag dan ook net wat lekkerder en jij voelt je goed omdat je even een connectie gemaakt hebt.   

Een ochtend ritueel is iets wat je elke ochtend doet om je dag zo goed mogelijk en stress-vrij te beginnen. Het zet de toon voor je dag. Bevalt dit ochtendritueel je niet? Verander het dan. De hele bedoeling is om je goed te voelen en niet het tegenovergestelde.

Avondroutine

Een avondroutine is goed om je lichaam en je hoofd voor te bereiden op het gaan slapen. Goed tegen corona-stress, of wat voor stress dan ook. Daarnaast kun je meteen zorgen dat je het morgenochtend makkelijker hebt. Een voorbeeld van een avondroutine:

Zorg dat je eten voor morgen zover als het kan klaarligt. Bijvoorbeeld door de ingrediënten van je ontbijtsmoothie alvast in de beker te doen. Zet ‘em in de koelkast en morgenochtend hoef je de beker alleen nog maar op de blender te zetten. Smeer je brood, leg het in de koeling en morgen bij de lunch smaakt het nog prima. Leg het vlees voor de avondmaaltijd van morgen alvast uit de vriezer, in de koelkast. Zo heeft het vlees de tijd om te ontdooien voordat je gaat koken én hoeft de koelkast minder hard te werken.

Ruim op. Dat dekentje waarmee je vanavond op de bank zat, vouw het op en leg het netjes weg. Zet je glas/ mok in de keuken en zorg dat je morgenochtend in een opgeruimd huis wakker wordt. Goed voor je humeur van morgen en doe je dit standaard dan kost het je misschien 5 minuten. Ruim gewoon op wat je nu niet gebruikt. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. En zeg nou zelf, morgenochtend struikelen over die schoenen die je ook gewoon in de gang had kunnen zetten is geen goede start van je dag. 

Leg je kleding voor morgen klaar. Dit scheelt je morgenochtend in keuzestress. En ja, ook als je thuiswerkt is dit verstandig. Je voelt je beter in een leuke outfit dan in een slonzige. Kies alvast bijpassende oorbellen uit (voor de oorbel-dragers onder ons) en je kan er tegen.  

Pak nog even een theetje. Kamille bijvoorbeeld. Een warm drankje kalmeert en helpt je straks om makkelijker in slaap te vallen.

Verzorg jezelf. Uiteraard poets je je tanden. Maar verzorg ook even je huid. Reinig je gezicht, doe er een crèmepje op en smeer ook even je handen in die nu zo droog zijn door het vele handen wassen.    

Door dit vaste prik te maken gaat je brein deze handelingen herkennen en snapt het na een tijdje dat deze handelingen betekenen dat je gaat slapen. Dat maakt het in slaap vallen nóg makkelijker. Let maar op!

Hoe maak je zo’n routine nou echt routine?

Begin met een lijstje maken van wat je als jouw routine wil. Je kunt het jezelf makkelijk maken door bovenstaande routine te gebruiken maar past dit niet bij jou, maak dan zelf een lijstje. Zet de punten van jouw routine ook op een handige volgorde. Bedenk meteen op welk tijdstip dit voor jou uitkomt. Ga je pas laat naar bed dan hoeft je niet om half acht al te beginnen met je avondroutine. Zet meteen een herinnering in je telefoon op de door jou gekozen tijden. Dan rest je nu alleen nog de discipline. Merk je dat je het niet volhoudt? Dan is er waarschijnlijk iets in je routine dat niet bij jou past. Schrap of vervang dat en pak de draad weer op. Ben niet te streng voor jezelf, dat helpt je niet in de strijd tegen corona-stress. 

Rust, reinheid en regelmaat in de strijd tegen corona-stress

De 3 r-en die ik lang geleden leerde bij mijn opleiding Zorg & Welzijn komen in me op. We leerden ze vooral toepassen bij anderen maar voor onszelf zijn ze nu, met corona-stress, net zo belangrijk. Waak er wel voor dat routine/ regelmaat geen sleur wordt. Dat doe je door niet je hele dag in routines te verdelen.

Een ochtend- en avondroutine zorgen nog niet zo snel voor sleur maar doe je elke dag, de hele dag, wat je gisteren ook al deed dan word je daar ook geen vrolijk mens van. Wandel, fiets of rijd eens een net wat andere route wanneer je het idee hebt dat je in een sleur terechtkomt. Neem een dagje vrij en doe iets waar je nooit aan toekomt. Bestel een keer eten in plaats van zelf te koken of kook eens iets wat je nog nooit gemaakt hebt. Het zijn vaak de kleine dingen die het doen.   

Nog een kleine, laatste tip tegen corona-stress of “gewone” stress: kies een leuk geluid uit voor je wekker. Ja zo’n irritant piepje maakt je wakker maar is, zoals gezegd, irritant. Kies een leuker geluid, daar word je net zo goed wakker van maar dan op een iets prettigere manier.

Miranda de Ruijter
Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!