terug

Bellen of niet bellen: that’s the question

Naar mijn idee komt het bij veel sollicitatietrainingen aan bod: moet je bellen voordat je solliciteert? Volgens mij wordt op die vraag vervolgens erg vaak ‘ja’ geantwoord. Tot op zekere hoogte ben ik het daar ‘vanaf de andere kant van de tafel’ mee eens. Maar hoe zorg je er nu voor dat dat telefoontje je kansen daadwerkelijk vergroot?

Als intercedent plaats ik regelmatig vacatures. En regelmatig bellen sollicitanten me naar aanleiding van zo’n vacature voor aanvullende vragen. Vaak kan ik dan direct onderscheid maken tussen mensen met oprechte vragen en sollicitanten die bellen omdat het ‘moet’. Daarbij ben ik van mening: niks moet! Als jij perfect aansluit bij het gevraagde profiel, zal een goede intercedent of recruiter waarschijnlijk sowieso contact met je opnemen naar aanleiding van je sollicitatie. Echter, ik weet ook uit ervaring dat het wel degelijk van waarde kan zijn als je telefonisch een goede indruk kunt achterlaten. Maar hoe doe je dat, een goede indruk achterlaten?

Vragen naar de bekende weg

Ik stel mijn vacatureteksten zorgvuldig op: ik heb met de opdrachtgever besproken welke werkervaring gewenst is, of er systeemkennis vereist wordt en hoeveel uur een kandidaat per week beschikbaar dient te zijn. Wanneer je vervolgens belt met een vraag die al door de vacaturetekst wordt beantwoord, maak je niet optimaal gebruik van de kans die je krijgt om inhoudelijk dieper op de vacature in te gaan. Er zijn vast vragen die in je opkomen, maar die niet door de vacaturetekst worden beantwoord. Bijvoorbeeld: welke persoonlijkheidskenmerken moet je in huis hebben om bij de betreffende afdeling te passen? Welke projecten zullen er op (korte) termijn opgepakt worden?

Wees voorbereid op wedervragen

Wanneer jij inhoudelijk goede vragen stelt aan de recruiter, kun je ervan uitgaan dat zijn/haar interesse gewekt wordt en dat hij/zij vragen terug gaat stellen. Toen ik zelf ooit belde naar het bedrijf waar ik wilde gaan afstuderen kreeg ik telefonisch al behoorlijk wat vragen voor mijn kiezen. Een recruiter wil namelijk ook van de gelegenheid gebruikmaken om te onderzoeken of jij geschikt bent voor de functie. Zo kan er wellicht direct een kennismaking ingepland worden. Vooral in de uitzendbranche moet namelijk snel geschakeld worden. Zorg daarom dat je voor jezelf helder hebt wat in het functieprofiel gevraagd wordt en waarom de vacature jou enthousiast maakt. Misschien kun je direct je agenda pakken om een afspraak in te plannen!

Blijf positief

Helaas kan het ook voorkomen dat het gesprek voor jou niet de gewenste wending neemt. Wellicht geeft de recruiter eerlijk aan dat je met jouw cv waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor de functie, terwijl jij juist dacht een hele goede match te zijn. Je mag daar natuurlijk teleurgesteld over zijn. Wel is het belangrijk om telefonisch altijd netjes en positief te blijven. Vooral via een uitzendorganisatie kan binnen korte tijd een vacature online komen waar je wél voor in aanmerking komt en je wil niet dat de recruiter een nare smaak heeft overgehouden aan dat laatste telefoongesprek met jou.

Zo. Dan rest je nu niks anders meer dan het schrijven van een goede brief, waarbij je uiteraard ingaat op de extra informatie die je via het telefoongesprek hebt gekregen. Verwijs naar de persoon die je hebt gesproken en motiveer waarom jij goed in het team past of waarom de aanstaande projecten jou interesseren. Een keertje oefenen? Bekijk onze vacatures en kom met ons in gesprek. Succes! En wellicht spreken we elkaar telefonisch?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!