Wie is Cialdini en wat zijn de beïnvloedingsprincipes?
Dr. Robert Cialdini is een Amerikaans psycholoog en dé autoriteit op het gebied van beïnvloeden en overtuigen. Cialdini onderzocht jarenlang waarom mensen "ja" zeggen tegen bepaalde keuzes. Hij ontdekte 7 universele beïnvloedingsprincipes die ons gedrag sturen, vaak onbewust. Deze principes zijn wereldwijd omarmd in sales en marketing, maar worden binnen recruitment nog opvallend weinig toegepast. Tijd om die principes te vertalen naar jouw vacatures. De 7 principes van Cialdini zijn: wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit, eenheid en schaarste. We nemen je mee langs de 7 principes, toegepast op recruitment.
1. Wederkerigheid - Geef iets, krijg iets terug
Mensen voelen zich van nature verplicht iets terug te doen als ze iets ontvangen. Geef jij dus waardevolle informatie weg, dan is de kans groter dat iemand iets terugdoet: solliciteren. Maar wat kun je geven als het gaat om werving? Denk bijvoorbeeld aan:
- Deel tips voor het schrijven van een motivatiebrief.
- Bied cv-checks aan op de vacaturepagina.
Door eerst te investeren in waarde, wek je vertrouwen en verlaag je de drempel tot actie. Je laat zien dat je niet alleen iets van kandidaten wil, maar ook iets voor ze wilt betekenen.
2. Toewijding en Consistentie - Maak de band sterker
Toewijding houdt in dat wanneer iemand al een kleine stap zet, de kans groter is dat hij of zij een volgende stap zet. Een kleine "ja" leidt vaker tot een grotere "ja". Nodig kandidaten uit om kleine stapjes te zetten. Het eerste stapje? Dat kan bijvoorbeeld een inschrijving zijn voor een job alert of nieuwsbrief. Dan is de kans groter dat diegene later ook solliciteert. Of laat mensen al fysiek kennismaken middels een open dag, dat voelt als een eerste ‘ja’.
Teun, digital performance marketeer, is dagelijks bezig met conversie:
“Zorg dat je voldoende ‘kleine conversies’ aanbiedt, voordat kandidaten daadwerkelijk meteen over moeten op de ‘grote conversie’ solliciteren.”
Consistentie zorgt daarnaast voor herkenbaarheid. Dat bereik je bijvoorbeeld met vaste formats voor vacatureteksten, een interne schrijfwijzer en afspraken over tone of voice. Schrijf je functienamen met hoofdletters? Begin je opsommingen met een hoofdletter of niet? Door hierover eenduidige keuzes te maken, ontstaat er rust en professionaliteit in je communicatie.
3. Sociale bewijskracht - Laat anderen overtuigen
Wat medewerkers zeggen, weegt zwaarder dan jouw wervende vacatureteksten. Zet in op echte verhalen. Authentieke ervaringen maken jouw organisatie aantrekkelijker en geloofwaardiger. Deel quotes of citaten van huidige werknemers op je vacaturepagina’s. Gebruik video's waarin collega’s vertellen over hun werk. Of deel eerlijke reviews en cijfers, zoals de eNPS of medewerkerstevredenheid. De eNPS (employee Net Promoter Score) geeft aan hoe waarschijnlijk medewerkers hun werkgever aanbevelen, op een schaal van -100 tot 100.