Terug
Personeel vinden Leestijd 2 minuten

Het functieboek als kruiswoordpuzzel

Medewerker KCC, medewerker operationele ondersteuning en medewerker ontwerp & voorbereiding – weet jij wat ze doen? Heb je er meteen een beeld bij als je de vacaturetitel leest? Ik en vele werkzoekenden niet. Wat nu als er medewerker klantenservice, secretaresse en beleidsmedewerker ruimtelijke ontwikkeling stond?

Vaak wordt er vanuit functieboeken gedacht en gewerkt, waardoor er op internet veel interne en cryptische functies voorbij komen. Soms lijkt het wel op een cryptogram ‘kruiswoordpuzzel met raadselachtige omschrijvingen’. In mijn ogen een gemiste kans om jouw doelgroep te bereiken en daarmee jouw uiteindelijke doel om iemand aan te nemen. Naast mijn ervaringen kan ook Google trends je dit laten zien, zij geven je namelijk inzicht in woorden waar mensen op zoeken.

Eerste indruk

De overheid is een sector die soms zijn eigen taal spreekt en daarmee voor iemand met geen overheidservaring een nog grotere cryptogram is. Voordat ik bij Driessen startte had ik namelijk nog nooit van een KCC medewerker gehoord en zou ik daar niet op zoeken. Nu is het voor mij een welbekend begrip. Hiermee wil ik aangeven dat starten met de doelgroep bepalen essentieel is, om daar vervolgens op in te kunnen springen. Ben je op zoek naar een specialist of juist naar een frisse wind? Voor de specialisten gebruik je namelijk de bekende functietitel, want daarmee spreek je die specialistische en ervaren doelgroep aan. Is dat niet het geval, ben creatief, vraag mensen in jouw omgeving of zij weten waar een functietitel voor staat of kijk eens op het internet bij concurrenten. Een vacature is net als een eerste indruk: je krijgt er maar één en dat is vaak de functietitel!

Dat niet alleen

De functietitel is nog maar het begin van een goede vacaturetekst. Je moet namelijk de doelgroep aanspreken en overtuigen met jouw tekst. Iets wat een functieomschrijving vanuit een functieboek niet doet. Zij geven je wel informatie over de taken, maar het hoofddoel in deze markt is niet informeren maar overtuigen. Om de overtuiging te verwezenlijken moet je de pullfactoren van je doelgroep en de unique selling points van de organisatie naast elkaar neer leggen. Dit vertaal je vervolgens in een begrijpende tekst, zonder raadsels. Laat zinnen zoals ‘alle voorkomende secretariële taken’ achterwegen. Dit zegt namelijk alles en daarmee niets.

Kortgezegd, een vacature begint bij het ontcijferen van het functieboek. Je wilt mensen namelijk voor jezelf winnen in plaats van ze aan het puzzelen zetten. Laat hen de winnaar zijn en kom met de oplossing.

Dit vind je misschien ook interessant

Personeel vinden

Jongeren haken af als solliciteren te lang duurt

Jongeren verwachten snelheid. Een appje levert direct reactie op, een pakketje staat de volgende dag op de stoep. Dat verwachtingspatroon nemen ze mee in hun zoektocht naar werk. Ga je hier niet in mee en kijk je niet kritisch naar je sollicitatieproces, dan haken ze af. Toen wij bij Driessen één…

man en vrouw kijken lachend naar computerscherm
Personeel vinden

Behouden is het nieuwe werven

De teamleider zucht. Voor de derde keer dit jaar vertrekt een waardevolle collega. “We doen zó ons best om mensen binnen te halen… maar ze blijven niet.” Herkenbaar? In veel organisaties ligt de focus sterk op werving: vacatures aantrekkelijk maken, campagnes draaien, nieuwe collega’s welkom heten…

Personeel vinden

Duurzaamheid als wervingsvoordeel bij genZ

Merk je dat jong talent, Gen Z, toch vaak kiest voor een andere werkgever? Dan is het tijd om stil te staan bij een wervingsmiddel dat vaak over het hoofd wordt gezien: duurzaamheid. In de wereld van vandaag is duurzaamheid veel meer dan een groen logo of kartonnen koffiebekers. Het draait om een…

Naar alle artikelen

Op de hoogte blijven van relevante ontwikkelingen, events en publicaties op het gebied van mens en werk?

Meld je dan nu aan voor de Driessen nieuwsbrief.

Aanmelden