Terug
Goed werkgeverschap Leestijd 4 minuten

Inhaal- en ondersteuningsprogramma’s onderwijs goed besteed

Om de impact van de coronacrisis enigszins te beperken, heeft de Rijksoverheid subsidie beschikbaar gesteld voor scholen en instellingen. Het geld is bedoeld om leerlingen en studenten extra ondersteuning te bieden bij leer- en ontwikkelachterstanden of studievertraging. Scholen hebben massaal gebruikgemaakt van de regeling, maar worstelen nu vaak met de exacte invulling en verantwoording van de gelden. Sing-Hui Yap, manager onderwijs bij Driessen, gaat in dit artikel op dit onderwerp in.

Uitvoerings-periode verlengd

De complexiteit van de verantwoording is ook aan de politiek niet voorbijgegaan. Zo is aan de motie om ‘de verantwoording over deze middelen te vereenvoudigen en de mogelijkheid open te stellen om de middelen ook preventief in te zetten’ gehoor gegeven. Verder krijgen scholen en instellingen meer tijd om de activiteiten in het kader van deze regeling te ontplooien of af te ronden. Omdat ook in schooljaar 2020/2021 sprake is (geweest) van (gedeeltelijke) sluiting van scholen en instellingen, kan tijdige uitvoering van de activiteiten in het kader van de Subsidieregeling inhaal- en ondersteuningsprogramma’s onderwijs 2020–2021 in de knel komen. Scholen en instellingen krijgen daarom tot en met 31 december 2021 in plaats van tot en met 31 augustus 2021 de mogelijkheid om inhaal- en ondersteuningsprogramma’s aan te bieden.

Iedere organisatie een eigen dynamiek

Deze verlenging biedt scholen en instellingen weliswaar meer ruimte, maar daarmee zijn de budgetten nog niet goed besteed en verantwoord. Iedere onderwijsinstelling heeft namelijk zijn eigen dynamiek en uitdagingen. De extra gelden besteden de organisaties daarom verschillend en passend bij hun organisatie:

  • Organisaties in het primair onderwijs kiezen vaak direct voor extra hulp in de klas en daarmee voor meer aandacht per leerling. Ook brengen ze hiermee achterstanden terug en voorkomen ze dat deze verder oplopen. Deze ondersteuning betreft voornamelijk de inzet van onderwijsgevend personeel van leerkrachten, interne begeleiders en onderwijsassistenten.
  • In het voortgezet onderwijs is een groeiende behoefte aan extra inzet van surveillanten tijdens centrale examens, zodat de docenten zich kunnen toeleggen op het geven van extra onderwijs. Maar ook ondersteuning in faciliteiten of administratie. Verder zien we een toenemende vraag naar docenten Entree.

Investeren in welzijn van leerlingen en studenten

Naast een toegenomen vraag naar onderwijsgevende en ondersteunde medewerkers, zien we ook dat scholen kijken naar een creatieve besteding van het budget om urgente problemen op te lossen. Door corona is genadeloos blootgelegd wat het onderwijs betekent voor onze maatschappij. Niet alleen in termen van cognitieve vaardigheden, maar nog meer op het sociaal emotionele vlak. Deze taak heeft het onderwijs altijd al serieus genomen, maar maatschappelijk is het onderbelicht en zijn we geneigd om voornamelijk te kijken naar toets resultaten. Nu we zien dat er grote problemen ontstaan in het welzijn van leerlingen en studenten, investeren onderwijsinstanties hier extra in. Dit doen ze door op zoek te gaan naar specialisten die je normaal niet of minder vaak in het onderwijs tegenkomt. Denk aan sociaal maatschappelijk werkers, psychologen en coaches. Vergeet daarbij ook de leraren en docenten niet. Preventief acteren op mentale gesteldheid én verbinding houden met medewerkers die al lange tijd op afstand werken is essentieel. Zij maken immers het verschil in de klas.

De impact van een testmaatschappij op het onderwijs

Onderwijsinstanties zitten soms met de handen in het haar als er weer een corona besmetting of zelfs een besmettingshaard is geconstateerd. Scholen bereiden zich momenteel voor op een situatie waarbij continu (zelf-)testen van leerlingen, studenten en personeel standaard onderdeel is van het werk. Inmiddels zijn de eerst ontheffingen voor zelftesten verleend door Rijksoverheid. Je ziet dat het onderwijs zich razendsnel aanpast aan de nieuwe realiteit. Helaas is het ook elke dag weer roeien met de riemen die er zijn. De extra gelden zijn uiteraard een welkome aanvulling, maar een goede besteding ervan is complex en vraagt om oplossingen om in te investeren.

Adaptief vermogen van het onderwijs

De dynamiek van het onderwijs is de afgelopen jaren steeds complexer geworden en daar heeft de coronapandemie een extra dimensie aan toegevoegd (lees ook de whitepaper ‘Tekorten in het onderwijs en de rol van HRM'). Maar het adaptief vermogen van de sector is groot. Dit ervaren wij bij Driessen iedere dag in de ondersteuning van onderwijsinstanties van het primair onderwijs tot hoger onderwijs bij de flexibele inzet van de bestaande én nieuwe functies die nodig zijn voor continuïteit, welzijn en gezond in de klas.

Wil je weten wat Driessen voor jouw onderwijsorganisatie kan betekenen? Kijk bij HR oplossingen voor het onderwijs of neem contact met ons op.

Dit vind je misschien ook interessant

Twee mensen werken op laptops in een moderne kantoorruimte met groene planten.
Goed werkgeverschap

Hoe ga je om met werknemers die ontevreden zijn over hun salaris?

Het einde van het jaar is vaak de periode van beoordelings- en ontwikkelgesprekken. Het moment waarop medewerkers terugblikken, vooruitkijken en regelmatig het onderwerp salaris aansnijden. Soms terecht, soms vanuit vergelijking met collega’s of marktontwikkelingen. Maar wat doe je als werkgever…

Twee kinderen lezen samen een boek aan een tafel in een kleurrijke klasruimte.
Goed werkgeverschap

Duurzame inzetbaarheid: zo ondersteun je medewerkers met jonge kinderen

Voor ouders met jonge kinderen begint een intensieve levensfase: nachtrust, tijd en energie zijn schaars en ook op het werk merken ze de gevolgen. Toch willen de meesten hun werk niet loslaten, maar juist combineren met hun nieuwe rol thuis. En daar ligt een belangrijke kans voor werkgevers. Wie…

Twee vrouwen aan een tafel in gesprek, met een laptop en planten op de achtergrond.
Goed werkgeverschap

Medewerkers met schulden, wat kun je als werkgever doen?

Wist je dat 1 op de 5 werknemers in Nederland betalingsproblemen heeft? Achter die cijfers gaan vaak zorgen, stress en slapeloze nachten schuil. En dat heeft niet alleen gevolgen voor de medewerker zelf, maar ook voor de werkgever. Geldzorgen kunnen leiden tot stress, concentratieproblemen en…

Naar alle artikelen

Op de hoogte blijven van relevante ontwikkelingen, events en publicaties op het gebied van mens en werk?

Meld je dan nu aan voor de Driessen nieuwsbrief.

Aanmelden