Terug
Personeel vinden Leestijd 2 minuten

Hoe word je een aantrekkelijke werkgever?

Je onderscheiden als werkgever is essentieel, maar hoe word je een aantrekkelijke werkgever? Dat is een vraag die in deze schaarse arbeidsmarkt veel gesteld wordt. Het aantal beschikbare kandidaten dat zich op de arbeidsmarkt bevindt wordt steeds schaarser. En mocht je dan iemand hebben gevonden, dan ben je waarschijnlijk niet de enige werkgever die deze kandidaat interessant vindt.

Werksfeer

Door de goede verhalen die ik las en hoorde over Driessen (onder andere van een oud klasgenoot), heb ik contact opgenomen. Een aantal gesprekken later werd ik aangenomen en sinds april 2017 ben ik werkzaam bij Driessen als intercedent op de locatie in Breda. Vanaf dag 1 voel ik me erg thuis. Dit had vooral te maken met de huiselijke sfeer van de locatie.

Secundaire arbeidsvoorwaarden

Tegenwoordig redden organisaties het vaak niet om mensen voor zich te winnen, door alleen met goede primaire arbeidsvoorwaarden te komen. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn steeds belangrijker. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers ruime secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijker vinden dan een hoog salaris en daarnaast krijgen ze liever vrijheid in hun werk dan complimenten over hun prestaties. Wanneer je als werkgever meer met secundaire arbeidsvoorwaarden wilt doen, kun je je onder meer tot de werkkostenregeling (WKR) wenden. Als werkgever kun je namelijk tot 1,2% van de totale loonsom onbelast aan extra’s bieden. Denk hierbij aan bedrijfsfitness of een fiets van de zaak. Je dient wel altijd rekening te houden met de geldende cao. Deze is altijd leidend.

Ontwikkelingsmogelijkheden

Uit onderzoek blijkt dat er 4 universele pijlers van medewerkersbetrokkenheid zijn, namelijk:

  1. Een overtuigende bedrijfscultuur
    Zorg dat je van je medewerkers ambassadeurs maakt, door ze trots te laten zijn op hun organisatie.
  2. Een optimale werkomgeving
    Medewerker willen flexibiliteit in het werk. Daarnaast vinden ze het belangrijk om voldoende ontwikkelmogelijkheden te hebben. Binnen Driessen hebben wij de mogelijkheid om jezelf verder te ontwikkelen. Zo zijn er regelmatig Driessen Colleges. Dit zijn workshops die worden aangeboden en gegeven door collega’s van Driessen. Vaak heeft een bedrijf voldoende kennis zelf in huis.
  3. Uitzonderlijke leiders
    Medewerkers willen directies die inspireren, vertrouwen geven en op de hoogte zijn van wat er speelt in de organisatie. Er dient ook duidelijke communicatie te zijn.
  4. Inspirerende managers
    Managers dienen hun medewerkers te motiveren en daarnaast daadwerkelijk iets te doen met de feedback van medewerkers. Ook dienen zij effectief hun medewerkers te managen.

Behoud je medewerkers

Ik heb verschillende zaken benoemd om medewerkers aan te kunnen trekken. Echter is het natuurlijk ook erg belangrijk om je huidige medewerkers te behouden. Wanneer je nieuwe medewerkers aantrekt, maar er tegelijkertijd ook medewerkers vertrekken, blijf je bezig. Zorg daarom dat je ook voldoende aandacht blijft geven aan je huidige medewerkers. Blijf met je medewerkers in gesprek.

Kortom, genoeg zaken waar je mee aan de slag kunt om een aantrekkelijke werkgever te worden en vooral ook te blijven.

Bron: HR Praktijk

Dit vind je misschien ook interessant

Personeel vinden

Jongeren haken af als solliciteren te lang duurt

Jongeren verwachten snelheid. Een appje levert direct reactie op, een pakketje staat de volgende dag op de stoep. Dat verwachtingspatroon nemen ze mee in hun zoektocht naar werk. Ga je hier niet in mee en kijk je niet kritisch naar je sollicitatieproces, dan haken ze af. Toen wij bij Driessen één…

man en vrouw kijken lachend naar computerscherm
Personeel vinden

Behouden is het nieuwe werven

De teamleider zucht. Voor de derde keer dit jaar vertrekt een waardevolle collega. “We doen zó ons best om mensen binnen te halen… maar ze blijven niet.” Herkenbaar? In veel organisaties ligt de focus sterk op werving: vacatures aantrekkelijk maken, campagnes draaien, nieuwe collega’s welkom heten…

Personeel vinden

Duurzaamheid als wervingsvoordeel bij genZ

Merk je dat jong talent, Gen Z, toch vaak kiest voor een andere werkgever? Dan is het tijd om stil te staan bij een wervingsmiddel dat vaak over het hoofd wordt gezien: duurzaamheid. In de wereld van vandaag is duurzaamheid veel meer dan een groen logo of kartonnen koffiebekers. Het draait om een…

Naar alle artikelen

Op de hoogte blijven van relevante ontwikkelingen, events en publicaties op het gebied van mens en werk?

Meld je dan nu aan voor de Driessen nieuwsbrief.

Aanmelden