Het werkgeluk van…
Werkgeluk
18-03-2019

Het werkgeluk van…

Sommige mensen hebben alle (werk)geluk van de wereld. Zij blijven dan ook vooral zitten waar ze zitten. Maar soms zie je al aankomen dat je in je huidige baan niet werkgelukkig blijft. Dan is het een goed moment om te kijken waar je werkgelukkig van wordt. Net zoals Peter dat deed.

Peter is omgeschoold naar leerkracht basisonderwijs. Het lerarentekort is voor mij een mooie reden om dit beroep eens in de spotlight te zetten. Ik sprak daarom met Peter af op Basisschool Westwijzer, waar hij werkt.

Meteen wanneer ik aankom bij de school word ik enthousiast van al die kleuren. Een beetje onder de indruk ben ik wel. Een schoolgebouw dat in het oog springt. Leuk! Al snel merk ik dat meester Peter goed bij de uitstraling van de school past. Een meester die vol enthousiasme zit. Mooi om te zien! En nog mooier om zijn verhaal te horen.

Hoe het allemaal begon

Peter is in juni 2016 begonnen als leerkracht in het basisonderwijs. Hij is niet de typisch net afgestudeerde leerkracht. Hij is wat later tot de conclusie gekomen dat hij het onderwijs in wilde.

“Toen ik 17 was dacht ik dat ik heel graag de Hotelschool wilde doen. Daar ben ik in eerste instantie afgewezen omdat ik geen ervaring had. Daarom ben ik op aanraden van mijn vader bij hotel restaurant Lambert gestart als weekendhulp, om wat ervaring op te doen. Ik vond het leuk, maar niet leuk genoeg om er een opleiding voor te volgen.”

“Om toch met een opleiding te starten, heb ik gekozen voor een tweejarige HBO opleiding ‘Bedrijfskader’ (bedrijfseconomie & techniek). Hiermee kon ik later eventueel de zaak van mijn vader overnemen. Volgens mij bestaat die opleiding niet eens meer” lacht Peter. “Bedrijfseconomie en techniek, twee dingen waar ik eigenlijk helemaal niks vanaf weet. Ik ben er na 3 maanden ook mee gestopt. Toen heb ik anderhalf jaar fulltime bij Lambert gewerkt omdat ik gewoon niet wist wat ik wilde. Op aanraden van een vriend ben ik toen Internationaal Toerisme gaan studeren.”

Na een paar omwegen kwam een moment van confrontatie. “Ik ben 25, wat doe ik? Ik werk in de horeca. Dat werd minder leuk omdat alle leuke collega’s vertrokken. Ik heb veel gedaan qua studies maar niks afgerond, mijn vrienden gaan allemaal verder, hebben het op orde en ik bleef achter. Ik was zoals sommigen zeiden een beetje een flierefluiter. Daar gaf ik ze achteraf wel gelijk in” lacht Peter. “Ik draag Lambert een warm hart toe en heb er nog 2 vriendschappen aan overgehouden. Als ze me nodig hebben voor een dagje is dat prima. Maar niet als carrière.”

Lees ook: Ben jij sterk in het maken van de juiste keuze?

Het keerpunt

“Toen ontmoette ik iemand die mij echt liet nadenken over waar ik goed in ben en ben ik gaan kijken waar mijn kwaliteiten liggen en waar juist niet. Dat deed ik via gesprekken met vrienden, m’n zus en online testen. Daar kwam het onderwijs uitrollen.” Verrassend?Ja, want ik vond kinderen tot die tijd eh… niet zo leuk.”

Desondanks is Peter naar een open dag van de PABO gegaan. “Dat gaf me een goed beeld. Ik moest het wel deeltijd gaan doen, ik moest ook werken, ik had inmiddels een eigen woning en moest m’n eigen boontjes doppen. Dan ga je kijken of dat allemaal te combineren valt met de horeca, het antwoord was nee. Dus ben ik na ruim 10 jaar uit de horeca gestapt en in een callcenter terecht gekomen. Dat paste wel. Ook een leuk team. Wel puur om naast de opleiding te doen. Ik kon ook, tijdens het wachten op iemand met een technisch probleem, wat studeren. Als ik dat werk niet had gedaan weet ik ook niet of ik het had gered. Werken, school én stage.”

Het wordt me al aardig duidelijk waar voor Peter werkgeluk in zit. Maar ik wil meer weten. Peter heeft het onderwijs dus echt bewust gekozen en toen hij eenmaal bezig was met de opleiding dacht hij “Waarom heb ik dit niet 10 jaar eerder gedaan? Dit past bij mij, ik krijg er energie van. Maar nooit geweten, een verborgen talent.”

Een nieuwe start!

Het eerste jaar was Peter werkzaam als invaller (o.a. via detachering) en heeft hij bijna alle scholen in de omgeving wel gezien. Op een klein handje vol na. Hierdoor heeft hij een goed beeld gekregen van de verschillen tussen scholen.

“Misschien heb je geen 100% accuraat beeld van scholen waar je 1 of 2 dagen invalt maar de sfeer proef je al wanneer je een school binnenstapt. Verder zitten er verschillen in lesmethodes, de kinderen maar ook hoe je als invaller ontvangen wordt.”

“Ik had echt een select groepje scholen waar ik zou willen werken als er een vacature vrij kwam. Da’s fijn hoor. Dan kun je denken “ik mag blij zijn dat er werk is” maar als ik al van te voren weet dat ik er naartoe ga omdat ik aan het einde van de maand salaris krijg, dan weet je dat het niet goed zit. Ik zeg niet dat hier iedereen beste vrienden van elkaar is, dat hoeft ook niet, maar de collegialiteit is gewoon top.”

Lees ook: Werkgeluk in het onderwijs

Hoe haal jij voldoening uit je werk?

“Kinderen iets bijbrengen. Als het niet rekenen, spelling of begrijpend lezen is dan wil ik ze in ieder geval iets leren over hoe het er op de wereld aan toe gaat, dit vind ik persoonlijk belangrijker dan het leren uitrekenen van 3×3. Dit is natuurlijk ook belangrijk, maar ik vind vooral de ontwikkeling van een kind op sociaal emotioneel gebied en zelfredzaamheid in deze grote boze wereld belangrijk.”

“De meeste kinderen op deze school hebben veel meegemaakt en zijn kwetsbaar. Ze hebben structuur en houvast nodig en vinden het daarom fijn om naar school te gaan. De kinderen zien stralen door iets als een knipoog of een duim omhoog of een sticker krijgen. Die voor ons als volwassenen kleine dingen. Voor de kinderen zijn het grote dingen.”

“Ze zien groeien, al is het maar van niet zo goed zijn in rekenen naar nog steeds niet zo goed zijn in rekenen maar wel ietsje beter. Daar haal ik 100% van mijn voldoening uit. En nog eens 100% haal ik uit de school, de collega’s, het team. De vrijheid die je hebt. Dat je mag doen wat je wil doen omdat ze vertrouwen in je hebben. Binnen de kaders natuurlijk. Dat je mag zijn wie je bent en vooral ook fouten mag maken. Zonder dat je bang hoeft te zijn om er op afgerekend te worden, dat geeft wel heel veel rust.”

“Het is hard werken, lang doorwerken maar dat heb ik de afgelopen jaren met de studie/werk combinatie al gedaan dus mij hoor je niet klagen. Het is meer een uitdaging dan last.”

Kun je voorbeelden noemen van situaties die zorgen dat jij een leuke dag hebt?

“Je maakt elke dag wel leuke mooie dingen mee. Er kwam begin van dit schooljaar een nieuw kindje in de klas, instroom van NT2, die kent mij dus niet. Als tip aan het meisje vertelt een jongen die mij al eerder als meester heeft gehad: “Als de meester boos wordt, dan wordt ie net zo rood als een tomaat. Dan weet je dat het menens is.”

“Of een nieuw meisje dat een beetje gepest wordt. Op het schoolplein had ze daar weer last van. Ik zei “ga het meisje even halen en kom maar samen hier naartoe”. Maar dat durfde ze niet. Dat snap ik. Je bent dan best kwetsbaar. Ik heb haar een beetje aangespoord en aangegeven dat ik het in de gaten houd. Dus ging ze naar dat meisje toe maar durfde niet die inner circle in. Ik zag wel dat ze het probeerde dus ik gebaarde naar beide meisjes, “hier komen”. We hebben samen gepraat. De pester liep weg en het meisje vond bij mij de veiligheid om uit te huilen. Een groter compliment kun je niet krijgen.”

Wat kan een werkgever doen om je nog werkgelukkiger te maken?

“Goed bereikbaar zijn, dat vind ik belangrijk. Stuur ik een mailtje dan vind ik het belangrijk dat het binnen een bepaalde tijd beantwoord wordt. Wat ze vooral niet moeten doen is spammen. Als iets niet meteen opgelost kan worden, laat dan wel even weten dat je ermee bezig bent.”

Hoe staat het met jouw werkgeluk?

Wist je dat jouw werkgeluk wordt bepaald door 4 factoren: de relatie met je collega’s, hoe goed jij je competenties kan benutten in je functie, de vrijheid die je hebt om te doen wat je leuk vindt en de maatschappelijke relevantie die je werk heeft. Ben je benieuwd hoe jij scoort op deze vier gebieden? Test hier jouw werkgeluk en ontvang tips om je werkgeluk te vergroten

Miranda de Ruyter
Miranda de Ruyter
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als intercedent HR-services.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten van Samen Slim in je mailbox!