Online onboarding op maat

Je hebt nieuw talent voor je organisatie gevonden. Uiteraard zorg je ervoor dat nieuwe medewerkers zich welkom voelen, laat je ze kennis maken met hun collega’s en zorg je natuurlijk dat alle praktische informatie beschikbaar is. Maar je wilt dat de nieuwe medewerker ook écht betrokken raakt bij het bedrijf, snapt waar jullie het voor doen, zich betrokken gaat voelen én niet zomaar weer vertrekt. Daarom moet je medewerkers niet alleen inwerken, maar onboarden. Klinkt misschien logisch, maar het is niet altijd eenvoudig. Het kost tijd, energie en geld en hoe pak je dit aan als het op afstand moet? Maak gebruik van het online onboardingsprogramma van Driessen, voor een vliegende start.

Onboarden achter je computer?

Het grondig en doordacht onboarden van nieuwe collega’s, krijgt steeds meer aandacht. Niet zo vreemd, het is een essentiële stap bij het werving- en selectieproces. Alleen zo weet een medewerker wat er verwacht wordt én wat hij of zij zelf kan verwachten. Toch is onboarden nog lang niet overal on top of mind. Zeker omdat in deze tijden van corona, nieuwe collega’s digitaal welkom geheten moeten worden. Ook bij Driessen liepen we daar tegenaan. Maar wij zijn niet voor één gat te vangen en ontwikkelden een online onboardingsprogramma.

De 8 pijlers van onboarding

Bij Driessen staan we voor goed werkgeverschap. Daar hoort natuurlijk ook een onboardingsproces bij. Aan de hand van 8 pijlers verwelkomen wij nieuwe collega’s. Dat doen we tegenwoordig online, maar nog steeds op een persoonlijke én professionele manier.

Pré-onboarding

We hebben intensief contact met een nieuwe medewerker, voordat hij of zij daadwerkelijk aan de slag gaat. Zo krijgt de toekomstige collega een beter beeld van en een gevoel bij de organisatie. Dit gaat verder dan enkel een contract opsturen.

Verwachtingen en verrassingen als onderdeel van onboarding

Het is essentieel dat de nieuwe collega weet wat er van hem of haar wordt verwacht en wanneer. Maak een planning en bespreek deze samen. De kunst is om de verwachtingen van de nieuwe collega te overtreffen. Om die reden hebben we een aantal verrassingselementen in het programma opgenomen. Het draait daarbij om positieve aandacht.

Eerste werkdag nieuwe medewerker

Besteed aandacht aan de eerste werkdag van de nieuwe medewerker. Onze CEO verwelkomt bijvoorbeeld alle nieuwe collega’s digitaal en neemt de medewerker mee in onze waarden en gezamenlijke doelstellingen. Hij blikt terug, maar richt zich vooral op de toekomst.

Connectie maken met nieuwe collega

Zorg ervoor dat de medewerker weet bij wie hij of zij terecht kan. Met wie ga je samen de klus klaren en wie zijn de sleutelpersonen binnen en eventueel buiten de organisatie? Kortom: bij wie ga je horen en voor wie doe je dit?

Cultuur als onderdeel van onboardingstraject

Work is more than a job. Laat de collega weten wat voor sfeer en werkcultuur er binnen je organisatie heersen. Is er ook tijd voor ontspanning samen? Zijn er activiteiten buiten werk om? Wat is belangrijk voor jullie? En hoe gaan jullie met verschillen om?

Laat nieuwe medewerkers meteen kennis maken met programma’s en online tools

Neem nieuwe collega’s mee en organiseer een digitale rondleiding. Of nog beter: vraag experts van de technische afdeling om dit te verzorgen. Zo vinden nieuwe medewerkers snel (digitaal) de weg en weten ze welke tools en programma’s ze waarvoor kunnen gebruiken. Op deze manier wordt er direct verbinding gelegd én een flink aantal drempels weggenomen.

Meer informatie over begeleiding tijdens digitale onboarding

Alles wat aandacht krijgt, groeit (en bloeit). Een buddy fungeert naast de leidinggevende als aanspreekpunt en neemt de collega mee in de organisatie. Naast deze vertrouwenspersoon, maakt de nieuwe medewerker ook kennis met verschillende specialisten die digitaal hun verhaal doen.

Evaluatie digitaal onboarden

Wat doen we goed, wat kan er beter? Onboarden is een leerproces. Vergeet dus niet te vragen om feedback en betrek daar ook de buddy bij. Plan hiervoor zowel formele, als informele momenten in.

Interview

Collega Najat Zaidi over haar ervaringen met digitaal onboarden

Je bent tijdens de coronacrisis gestart bij Driessen, hoe was dat?

‘Gaaf! Dat Driessen mij heeft aangenomen in de coronacrisis laat zien dat een organisatie zich ondanks corona kan blijven ontwikkelen en zelfs kan blijven groeien in het aantal medewerkers.’

Hoe zag je het voor je: een nieuwe baan terwijl iedereen thuiswerkt?

‘In eerste instantie dacht ik: dit gaat wel een uitdaging worden. Een nieuwe baan en dan ook op afstand ingewerkt worden. Met verschillende systemen waar ik nooit eerder mee heb gewerkt en nieuwe collega’s die ik niet ken.’

Wat zijn je ervaringen met digitaal onboarden? Viel het mee of tegen?

‘Ik heb er echt een goed gevoel aan overgehouden. Het is fijn dat er zoveel aandacht aan het inwerken is besteed. Er is de tijd genomen om mij kennis te laten maken met de collega’s. Ze zorgden voor een warm welkom met videoboodschappen en legden het vak aan mij uit. Het voelt voor mij daardoor alsof ik persoonlijk kennis heb gemaakt. Ook zijn alle systemen goed uitgelegd, waardoor ik die makkelijk in gebruik kon nemen. Ik ben nog geen maand aan de slag en voel me al helemaal op mijn plek. Ik heb er heel veel zin in en kijk uit naar een mooie tijd bij Driessen!’

Zelf aan de slag met online onboarding?

Wil jij ook zulke positieve verhalen van nieuwe medewerkers kunnen delen? Ga dan aan de slag met onze online onboarding. We ontwikkelen samen een programma dat voldoet aan de wensen van jouw organisatie. Zo is een perfecte zachte landing gegarandeerd. Ook in tijden van corona en thuiswerken!

Neem contact op