terug

I quit! Ontslag nemen doe je zo!

Na een vervelende dag op kantoor kun je je misschien goed voorstellen hoe heerlijk het moet zijn om naar je baas te stappen en per direct ontslag te nemen. Het liefst zoals in een goede film, met de nodige drama én je vuist op tafel ’I quit!’. In het echte leven gaat het toch net even iets anders. Hoe je dan wel ontslag neemt? Lees met me mee.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Zorg dat je op de hoogte bent van de afspraken in je contract en cao. Zoek alvast uit wat je opzegtermijn is. Ook een concurrentiebeding en eventueel openstaande studiekosten zijn van belang om te weten. Bedenk alvast of je resterende vakantiedagen wil opnemen of liever wil laten uitbetalen, zodat je dit bespreekbaar kunt maken met je leidinggevende. En let goed op, wanneer je zelf ontslag neemt heb je geen recht op een WW uitkering. Je doet er daarom verstandig aan om je huidige baan pas op te zeggen wanneer je nieuwe baan definitief is en je een nieuwe arbeidsovereenkomst getekend hebt.

En dan… het grote moment

Natuurlijk is het spannend om je leidinggevende te vertellen dat je een nieuwe baan hebt gevonden. Zorg er echter voor dat je leidinggevende het nieuws niet via de wandelgangen verneemt. Wanneer je leidinggevende vraagt naar de reden van vertrek, benadruk dan vooral de mogelijkheden en positieve punten van je nieuwe baan. Houdt het gesprek professioneel, ook wanneer je leidinggevende niet reageert zoals je gehoopt had. Mocht je graag feedback willen geven aan je huidige werkgever dan kun je mogelijk een exitgesprek aanvragen via de afdeling P&O. Bevestig je ontslag formeel met een ontslagbrief. In de ontslagbrief vermeld je onder andere je persoonsgegevens, de datum per wanneer je ontslag wil nemen en je handtekening. Het staat je uiteraard vrij om een persoonlijke noot toe te voegen.

Goed afsluiten is net zo van belang als goed beginnen

Blijf je afspraken netjes nakomen gedurende je uitwerkperiode. Een positieve laatste indruk achterlaten is minstens zo belangrijk als een positieve eerste indruk. Doe je best om alles af te ronden. Zaken waar je niet meer aan toe gekomen bent draag je, in overleg met je leidinggevende, over. Vergeet daarbij ook de vervelende klussen of beslissingen niet. Deze komen later toch wel boven water en het laatste dat je wil is je collega’s in een grote puinhoop achterlaten. In sommige gevallen is een opvolger al bekend. Wellicht kun je helpen met inwerken. Doe er alles aan om het je collega’s en opvolger zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Referenties en getuigschrift

Ook al ben je hier nog totaal niet mee bezig, vraag je leidinggevende en 1 á 2 collega’s of zij bereid zijn om in de toekomst voor jou als referent op te willen optreden. Vraag ook naar een getuigschrift wanneer je deze niet ontvangen hebt. Je werkgever is verplicht om deze aan je te verschaffen. Je weet nooit of het later van pas komt.

Tot slot

Ga niet weg zonder afscheid te nemen. Dit kan persoonlijk of per e-mail. Bedank je collega’s voor de prettige samenwerking en wissel gegevens uit wanneer je met elkaar in contact wil blijven.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang maandelijks de beste berichten over werk in je mailbox!