Zet stappen en zeg dag tegen stress
Leestijd: 4 minuten

Zet stappen en zeg dag tegen stress

Stress. We hebben er meer dan genoeg van in deze rare tijd. De muren komen thuis op je af, irritaties naar partner en kids lopen op, je mist sociale contacten en misschien verveel je je ook nog eens omdat je nu je werk niet kunt doen. Daar komt dan nog bovenop dat corona best wat spanning op kan roepen. Kortom, het is gewoon niet fijn en het is tijd om iets tegen de stress te gaan doen. Maar wat dan? Ik zeg: zet stappen. Letterlijk. Ga lopen tegen stress!

Bij Driessen Groep is het een terugkerend iets: de Stappenchallenge. De bedoeling is om in een afgebakend aantal weken zoveel mogelijk stappen te zetten. Goed voor de vitaliteit! In deze vreemde tijd is vitaliteit extra belangrijk maar ook extra lastig. We worden immers opgeroepen om thuis te blijven. Hoe zet je dan toch die letterlijke stappen naar vitaliteit?

Normaal gesproken zou ik aanraden om een lunchwandeling te maken maar wanneer we dat massaal gaan doen slaan we de plank mis. In combinatie met “blijf zoveel mogelijk thuis” zou dat best een vreemde oproep zijn. Toch kun je stappen zetten en het is helemaal niet zo moeilijk als je denkt.  

Waarom gaan lopen?

Om je te overtuigen om ook echt te gaan lopen vertel ik je eerst waarom het zo goed voor je is. Lopen doet meer dan het tegengaan van stress. Onderzoek laat zien dat fysieke activiteit belangrijk is om je lichaam tegen virussen te laten vechten. Volwassenen die vijf dagen of meer (per week uiteraard) actief zijn hebben 50% minder kans om verkouden te worden en als ze dan toch verkouden worden hebben ze mildere klachten.

Dat komt doordat als je sport de witte bloedcellen, de cellen die de ziektekiemen te lijf gaan, sneller door je lichaam bewegen. Dat helpt dus om ziekten en infecties te voorkomen. Weet wel dat dit niet opgaat als je al iets onder de leden hebt. Ben je grieperig of verkouden dan maakt je immuunsysteem overuren. Als je daarbij ook nog eens gaat sporten kan dat net te veel van je lijf vragen. Zorg dan dus voor rust.

Lees ook: Hoe staat het met jouw energielevel?

Er zijn nog meer voordelen aan lopen. Jouw gezondheid wordt stap voor stap beter doordat lopen het volgende voor je doet:

  • Je verbrandt calorieën (dus die zak chips vanavond is minder erg).
  • Je krijgt strakkere benen van het lopen, op zichzelf al fijn, en daardoor verbrand je automatisch nog meer vet. Met net wat meer spiermassa gaat de vetverbranding namelijk sneller;
  • Je maakt je hoofd leeg en dat biedt ruimte voor creativiteit;
  • Het zorgt voor een betere spijsvertering. Vooral de lunch- en avondwandeling zorgen ervoor dat je spijsvertering in beweging komt. Dag opgeblazen buik!;
  • Loop je buiten, in de tuin of op je balkon dan vang je meer licht doordat je meer buiten bent. Meer vitamine D dus;
  • Rugklachten van het vele zitten verminderen;
  • En zoals ik al schreef werkt lopen tegen stress. Dat komt doordat je continu dezelfde beweging maakt. Je lijf komt in een soort ruststand. Hierdoor komen ook je gedachten tot rust en dus heb je minder last van stress.

Lees ook Verantwoord thuiswerken: tips om ergonomisch en gezond te blijven werken 

Zo pak je die stappenchallenge in thuisisolatie aan

In bijna elke woning is wel een trap aanwezig, al is het misschien een gezamenlijke trap in een appartementencomplex. Let in het laatste geval even op dat je de ruimte hebt en je niet te dichtbij de buurman loopt die net thuiskomt met zijn boodschappen. Maar traplopen kan dus eigenlijk overal. Bonuspunten want met traplopen verbrand je nog meer calorieën dan met gewoon lopen.

Loop heen en weer op je balkon of in de tuin. Maak er een echte workout van door aan het einde van je balkon of tuin even de grond aan te tikken. Ook op 1 vierkante meter kun je lopen. Gewoon op 1 plek blijven staan en “marcheren”. Trek hierbij je knieën goed op en je buikspieren gaan ook nog aan het werk. Zet een lekker muziekje aan en beweeg op de maat, zo zul je zien dat de tijd ineens vliegt. Wordt het op de plaats marcheren wat saai? Gooi er dan wat squats tussendoor.

Probeer het lopen zeker een kwartiertje vol te houden. Doe je dit 2 keer per dag, in de lunchpauze en na je werk bijvoorbeeld, dan zit je aan je dagelijkse portie beweging. In de lunchpauze en direct na je werk lopen helpt niet alleen tegen stress maar helpt je ook om los te koppelen van je werk. Fijn voor jou én je partner. Daarnaast kom je bij een “lunchwandeling” niet in de verleiding om nog even wat extra te eten/ snoepen voor de lekkere trek. Je bent immers fysiek bezig en afgeleid. 

Lopen tegen stress is echt goed te doen in thuisisolatie. En weet jij een (natuur)gebied waar geen mensenmassa’s op af komen en kun jij je prima aan de anderhalve meter afstand houden dan is daar ook niets mis mee. Houd de richtlijnen van het RIVM aan en zorg goed voor jezelf en je naasten!       

Bron: Coronakrant.nl

Miranda de Ruijter
Auteur en eindredacteur Samen Slim. Daarnaast werkzaam als intercedent HR-services bij Driessen.
Meer over Miranda

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *