Werkstress: wie kent het niet?
Leestijd: 4 minuten

Werkstress: wie kent het niet?

Het is Week van de Werkstress. Dé week waarin we bewust stilstaan bij wat werkstress is, waar het vandaan komt en belangrijker nog: wat je er tegen kunt doen. Want zeg nou zelf, jij werkt toch ook fijner in een omgeving waar weinig stress heerst?

Wat is dat nou eigenlijk, werkstress?

Werkstress is de nummer 1 beroepsziekte op de werkvloer. Werkstress kan onder andere voortkomen uit een te hoge werkdruk en weinig autonomie over je eigen werk en taken. Het hoeft overigens niet per se negatieve gevolgen te hebben, het kan er namelijk ook voor zorgen dat je gemotiveerd blijft en dingen gedaan krijgt. Werkstress kun je vergelijken met een elastiek. Wanneer deze slap is gebeurt er weinig, maar wanneer er teveel spanning op staat knapt het. Het is dus belangrijk om de juiste hoeveelheid spanning op het elastiek te houden. Een beetje werkstress, bij de juiste hoeveelheid spanning, zorgt er juist voor dat je gemotiveerd bent en dingen gedaan krijgt.

En hoe ontstaat werkstress eigenlijk?

De belangrijkste oorzaken van werkstress, naast een hoge werkdruk en weinig autonomie over eigen werkzaamheden, zijn ongewenst gedrag op het werk of pesten op het werk. Deze oorzaken samen hebben als gevolg dat 1 op de 8 werknemers in Nederland last heeft van werkstress. Bij jonge werknemers, tussen de 25 en 35 jaar, is de kans op negatieve gevolgen van werkstress het hoogst. Deze groep heeft namelijk 17% kans op een burn-out. Dat zijn jaarlijks 240.000 werknemers.

In totaal ontstaat zelfs 36% van het werkgerelateerde ziekteverzuim door werkstress. Het is daarom belangrijk om werkstress te kunnen herkennen. Signalen van werkstress zijn bijvoorbeeld slapeloosheid, hoofdpijn en/of concentratieverlies. Werknemers verwaarlozen bovendien vaak familieactiviteiten door stress op het werk en zijn de balans in werk en privé kwijt. Het verlies van werk-privébalans kan resulteren in ziekteverzuim. Uit onderzoek blijkt dat de 36% ziekteverzuim door werkstress neerkomt op 7.555.000 verzuimdagen die samen goed zijn voor 1,8 miljard euro aan verzuimkosten. Reden genoeg dus voor werkgevers en werknemers om hier iets aan te doen.

Help, werkstress! Wat nu?

Denk jij dat je last hebt van werkstress? Deze 5 handige tips kunnen je helpen om werkstress te verminderen:

1. Besef dat je stress soms kunt vermijden
Een gebeurtenis zoals een strakke deadline geeft op zich geen stress, maar de gedachte eraan wel. Dit kun je vermijden door positief te blijven en goed te plannen.

2. Sluit bewust je werkdag af
Kijk na een werkdag terug op wat je allemaal hebt afgerond en schrijf op wat je de volgende dag wil doen. Door het op te schrijven is het makkelijker om het werk los te laten aan het einde van een werkdag en heb je de volgende werkdag een frisse, overzichtelijke start.

3. Schakel je collega’s in
Wanneer je er even niet uitkomt en het werk te veel is, kun je collega’s inschakelen om te helpen. Collega’s kunnen werk overnemen of met je overleggen hoe je het werk beter kunt verdelen.

4. Zeg vaker nee
Door vaker ‘nee’ te zeggen tegen werkzaamheden houd je beter het overzicht en raak je niet bedolven onder te veel werk. Mocht je het moeilijk vinden om nee te zeggen dan kun je altijd zeggen dat je er even over na wil denken. Dan kun je even in je planning kijken of het past en kom je er later bij je collega op terug. Zo sta je niet voor het blok en kun je rustig bekijken of het haalbaar is.

5. Spreek af wanneer je offline bent
Geef aan wanneer je wel en niet bereikbaar bent. Spreek af dat je na een bepaalde tijd niet meer bereikbaar bent en de werkdag erna weer antwoord geeft. Dat biedt rust. Het kan bijvoorbeeld handig zijn om je zakelijke mail op je mobiel te kunnen bekijken, maar als je thuis bent kun je beter met jezelf afspreken dat je ook écht thuis bent. En dus niet aan het werk. Morgen weer een dag.

Trek tijdig aan de bel

Werkstress helemaal tegen gaan lukt niet en is ook niet nodig, want met een beetje werkstress functioneer je beter. Het is belangrijk om goed in de gaten te houden of de werkstress niet te hoog oploopt en tijdig aan de bel te trekken als je er last van krijgt. Het is zowel voor de werkgever als de werknemer namelijk beter om tijdig te signaleren en er misschien nog iets aan te kunnen doen, dan om te moeten gaan met de negatieve gevolgen van werkstress.

Bronnen: duurzameinzetbaarheid.nl, mesritsoperandi.nl, hetbeterewerken.nl

Darren Munnich
Redacteur Samen Slim. Werkzaam op de afdeling Marketing & Communicatie.
Meer over Darren

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.