Werkdruk? Zo voorkom je dat je er last van krijgt
Leestijd: 4 minuten

Werkdruk? Zo voorkom je dat je er last van krijgt

Deadlines, deadlines en nog eens deadlines. De kans is groot dat deze term ook jouw agenda domineert. En dus weet jij als geen ander dat deadlines niet zómaar gehaald worden. Als ambitieuze werknemer in een veeleisende werkomgeving kun jij dan ook flink doorhalen op je werk. Nee, jij draait je hand niet om voor wat overuren in het weekend of een avondje doorpezen op kantoor.

Sterker nog, je werkt eigenlijk best wel prima onder die druk. Misschien heb je het zelfs wel het gevoel dat je béter presteert wanneer je onder druk staat. Toch heeft naar schatting ongeveer 1 op de 3 werknemers serieus last van werkdruk. Dit is niet alleen heel erg vervelend maar ook nog eens heel slecht voor je gezondheid, met alle gevolgen van dien. Het is daarom ook voor jou van belang om ervoor te zorgen dat je je draagkracht en draaglast goed in balans weet te houden. Onderstaande tips kunnen je hierbij helpen.

1. Vergroot je draagkracht

Je draagkracht, ook wel belastbaarheid genoemd, bepaalt in hoeverre jij je werkdruk kunt handelen. De één zal er van nature beter mee om kunnen gaan dan de ander. Daarnaast zijn er vele andere factoren die van invloed zijn op draagkracht. Zit je lekker in je vel en heb je privé alles op orde, dan zal dit je draagkracht vergroten. Loop je al langere tijd op je tenen? Dan zal dit je draagkracht verkleinen. Natuurlijk zijn niet alle factoren door jou beïnvloedbaar. Leefstijl is echter een belangrijke factor die je wel zelf in de hand hebt. Zorg er dus voor dat je voldoende beweegt, gezond eet en voldoende nachtrust krijgt. Denk bijvoorbeeld ook aan het volgen van een workshop Stress hanteren of een cursus Timemanagement. Deze zijn er op gericht om jouw draagkracht te verhogen. Heb je deze factoren op orde dan ben je al een heel eind op weg!

2. Wees realistisch

Heb jij al te veel op je bordje liggen en zie je door de bomen het bos niet meer? Overschat jezelf niet door alles maar aan te nemen terwijl je afspraken niet kunt nakomen. Bewaak je grenzen door op een respectvolle manier ‘nee’ te leren zeggen tegen je collega’s en zoek samen met je collega’s of manager naar mogelijke oplossingen. Wellicht kunnen jullie samen inzichtelijk maken hoe je op een andere manier kunt omgaan met werkdruk zodat deze beter hanteerbaar wordt.

3. Orde in de chaos

Breng orde aan in de chaos door je werkdagen op te starten en af te sluiten met een actiepuntenlijst en planning. Iets dat we allemaal eigenlijk wel weten en ook wel willen doen maar ja… We hebben er zo weinig tijd voor. Toch zul je zien dat door dagelijks alles op een rijtje te zetten je je werkdag rustiger kunt afsluiten en effectiever weer kunt opstarten. Beoordeel ook wat er op een werkdag binnenkomt aan (nieuwe) werkzaamheden. Welke actiepunten hebben prioriteit en welke kunnen nog even wachten? Maak je lijst met prioriteiten niet te lang en plan tijd in je agenda om belangrijke zaken op te pakken. Natuurlijk zorg je ervoor dat je de ingeplande tijd ook daadwerkelijk voor deze zaken benut.

4. Neem voldoende pauze

Wanneer je het druk hebt dan zul je sneller geneigd zijn om je (lunch)pauze over te slaan. Een kop koffie of toiletbezoek? Daar heb je écht geen tijd voor. Het nemen van pauze is echter belangrijker dan je in eerste instantie zult denken. Het verhoogt je productiviteit doordat je even afstand neemt van je werk. Klinkt logisch toch? En nee, dit is geen vrijbrief om gezellig een half uur met die leuke collega/vriendin bij te kletsen of om, nu het zonnetje eindelijk schijnt, een heerlijke wandeling van 1,5 uur te maken. Sla je pauze echter nooit over en zorg voor kleine pauzes tussendoor, ook wanneer dit echt niet in je planning past. Het is vaak beter om even te stoppen en je werk met nieuwe energie weer op te pakken. Je zult zien dat het meer oplevert dan de tijd die je er mee kwijt bent. Echt waar!

Bronnen: Intermediair.nl, Carrieretijger.nl

 

Carina Estévez
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als adviseur HRM.
Meer over Carina

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *