Wat is jouw elevator pitch?
Personal branding
Leestijd: 3 minuten

Wat is jouw elevator pitch?

Morgen is het ‘praat in een lift’ dag. Een dag die in het leven is geroepen om in de lift het gesprek aan te gaan in plaats van voor je uit te staren of met je telefoon te spelen. Dit moment is ook een mooie kans om jezelf kort te presenteren. Stel, jij staat morgen in de lift en hebt 30 seconden om een goede indruk achter te laten? Wat vertel je dan allemaal in die ene minuut? Oftewel, wat is jouw elevator pitch?

De elevator pitch is een kort en zéér belangrijk moment waarmee je jezelf kunt presenteren en verkopen. Tijdens een elevator pitch vertel je kort en krachtig wie je bent en waar je talenten liggen. Het doel is om je gesprekspartner nieuwsgierig te maken naar wie je bent en wat je te bieden hebt.

Het is handig om je (elevator) pitch klaar te hebben voor sollicitaties maar een pitch komt ook van pas op netwerkborrels, tijdens het voorstelrondje van een cursus en zelfs op verjaardagen. Op deze momenten wil jij jezelf natuurlijk zo goed mogelijk presenteren. En dat kan nog best lastig zijn. Maar met goed oefenen en voorbereiden kom je een heel eind. Met deze tips beschik jij straks over de perfecte pitch!

Lees ook: werk jij al aan je merk?

Wat vertel je in een pitch?

Het is goed om eerst te bedenken wat je precies wilt vertellen en wie je doelgroep is. Op een verjaardag vertel je natuurlijk iets anders dan wanneer je met je (toekomstige) baas in de lift staat. Zet het daarom eens op papier. Deze punten kun je in ieder geval benoemen:

Vertel eens iets over jezelf…

Om je pitch te starten vertel je kort iets over jezelf. Bijvoorbeeld: wie ben je, welke opleiding heb je gevolgd en waarom? Waar werk je nu en welke functie heb je? Afhankelijk van de duur van je pitch, kun je details toevoegen, bijvoorbeeld hoe je aan je huidige baan bent gekomen of waarom je voor dit bedrijf hebt gekozen.

Waar ben je goed in?

Hier draait het natuurlijk om: vertel wat je kwaliteiten en vaardigheden zijn. Benoem waar je goed in bent maar vooral ook waarom. Refereer aan eerdere projecten of taken die onderbouwen wat jouw sterke punten zijn.

Waar sta je voor?

We weten nu wie je bent, waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt en waar je goed in bent. Maar nog belangrijker voor een (potentiële) werkgever is waar je naartoe wilt. Geef daarom niet alleen aan waar je goed in bent, maar vertel ook concreet wat je ambieert en waarom jij op jouw manier een professional bent in jouw vakgebied.

De elevator pitch

Je weet nu wat je wil gaan vertellen, nu is het de kunst dit te vertalen in een sterke elevator pitch. Belangrijk is om het kort en overzichtelijk te houden. Zet je pitch op papier, oefen meerdere keren en neem je pitch eens op video op. Hoe lang een elevator pitch moet duren staat niet vast, maar als je bedenkt hoe lang je in een lift zit dan weet je ongeveer hoe lang je pitch kan duren 😉

Lees ook: een video cv? Zo doe je dat!

Zorg altijd dat de informatie in jouw pitch is afgestemd op de doelgroep die het gaat horen. Het is goed om een algemene elevator pitch paraat te hebben op netwerkborrels of andere momenten waarop er onverwacht aan je gevraagd wordt wat je doet. Wil je een elevator pitch inzetten voor een sollicitatie? Dan is het goed om je verhaal af te stemmen op de functie waar je voor solliciteert. Zo weet je gesprekspartner concreet wat je kan betekenen voor het bedrijf.

Breng je elevator pitch met passie! Laat zien dat je enthousiast bent over het werk dat je doet. Passie voor je vakgebied, positiviteit én een enthousiaste uitstraling doen heel veel voor een goede eerste indruk!

Ik wens je veel succes en plezier met je elevator pitch!

Bronnen: monsterboard & RTLnieuws

Edwin Jansen
Redacteur Samen Slim. Werkzaam als locatiemanager in Breda.
Meer over Edwin

Delen op Facebook Tweet

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.